Brändin hoitaminen useilla eri alustoilla

Brändin synnyttäminen on aina ollut monenlaisen työn tulosta. Tunnetuimmat brändit näkyvät, kuuluvat ja herättävät mielikuvia kaikkialla. Tämän päivän kuluttaja ei välttämättä tuijota vain yhtä tai kahta, vaan peräti kolmea eri ruutua samaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, ettet voi jättää brändiäsi vain yhden alustan varaan.

On tärkeää ottaa selvää, missä kohdeyleisösi viettää aikaansa. Selvittämällä oikeat kanavat, joissa mainostaminen tapahtuu, voit parantaa tulostasi huomattavasti. Haluatko tavoittaa teinejä tai nuoria asiakkaita? Paras kanava ei ehkä ole se suurin. Vaikka suuri osa käyttäjistä löytyy valtavista sosiaalisen median kuningaspalveluista kuten Facebookista tai Twitteristä, ne eivät välttämättä ole kovin kustannustehokkaita. Suuren kokoluokan palvelut vaativat myös kovempaa panostusta. Jos haluat esille, joudut taistelemaan rinta rinnan lukemattomien muiden brändien kanssa ennen kuin saat viestiäsi näkyville kenenkään ruudulle.

Responsiiviset sivustot, eli sivustot jotka mukautuvat käyttäjiinsä ja heidän laitteisiinsa, ovat kovaa vauhtia yleistymässä. Lähes kaikki netissä selailevat olettavat jo, että sivustot ovat heille helppokäyttöiset riippumatta siitä, mitä laitetta he juuri sillä hetkellä sattuvat käyttämään. Tämäkin on osa brändäämistä, sillä mahdollistamalla useat eri laitteet ja alustat, kasvatat samalla kohdeyleisöäsi.

 

Puhu asiaa ja luo oma viestisi

Muista, että sosiaalinen media eroaa perinteisestä mediasta hyvin perustavanlaatuisella tavalla: ihmiset voivat vastata sinulle takaisin. Tämä voi parhaimmillaan kuitenkin olla loistava asia, sillä keskustelu luo lisää keskustelua ja kutsuu lisää käyttäjiä paikalle. Tässä vaiheessa on tärkeää, että brändilläsi on oma identiteetti ja ääni, joka pysyy samana johdonmukaisesti.

Minkälaisen viestin haluat lähettää eri sosiaalisen median kanavilla? Tätä kannattaa harkita tarkkaan. Jos onnistut pitämään yleisösi kiinnostuneena tarjoamastasi sisällöstä, olet jo matkalla kohti voittoa. Segmentointi ja alustojen valinta on tärkeää, mutta silti hyödytöntä, jos et onnistu tekemään viestistäsi tarpeeksi kiinnostavaa.

Hyvä vinkki kohdeyleisön  koukuttamisessa on muistaa ikähaarukka. Nuoremmat katsovat yleensä ajankulukseen videoita. Videot ovat omimmillaan Instagramin kaltaisissa palveluissa. Aikuisemmalle kohderyhmälle voi toimia paremmin palvelut kuten Facebook tai yritysasioissa vaikkapa LinkedIn. Erilaisiin alustoihin kannattaa perehtyä jo hyvissä ajoin ennen digitaalisen brändäämisen aloittamista.

Ketkä käyttävät useampia alustoja markkinoinnissaan?

Brändäys alkaa olemaan  useammalle alustalle suunnattua jo melkein kaikkien digitaalisten yritysten toimesta. Esimerkiksi nettipelaamisen brändäystä hoidetaan usein näin. Nettikasinot saattavat jakaa vaikkapa ilmaista pelirahaa sähköpostitse, esitellä uusien pelaajien tarjouksia sivuillaan ja pitää yllä samalla omaa pelaajayhteisöään.

Perinteisemmätkin brändit, jotka eivät välttämättä ole lähtökohtaisesti digitaalisia, ovat aktivoituneet varsinkin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on loistava tapa tavoittaa juuri sellaisia käyttäjiä, jotka kuuluvat nettikäytökseltään kohderyhmääsi. Voit lukea lisää erilaisista tavoista tavoittaa digitaalista yleisöä vaikkapa MediaMath-blogin mainiosta artikkelista.

Digitaalinen markkinointi useammilla alustoilla on herättänyt jopa sen verran mielenkiintoa, että sitä varten ollaan luotu omia algoritmejä ja robotteja. Marketing Artificial Intelligence Institute esittelee uutta tapaa käyttää tekoälyä hyödyksi brändäämisen suunnittelussa. Kyseessä on hurjaa vauhtia kehittyvä ala, jonka potentiaalista ei uskalla vielä edes unelmoida.

Yhteenveto brändin hoitamisesta useilla eri alustoilla

Kuten missä tahansa kommunikoinnin muodossa, pidemmän päälle laatu ratkaisee. Jos onnistut pitämään brändisi tyylin yhtenäisenä ja haluamanasi alustasta riippumatta, olet oikeilla jäljillä. Monien kuluttajien saavuttaminen on varsin helppoa sosiaalisessa mediassa, mutta kiinnostuksen pitäminen yllä on kovaa työtä.

Brändäämistä helpottamaan on onneksi olemassa useita erilaisia työkaluja, joilla voit saada paljon tarpeellista tietoa. Tulosten kriittinen analysointi ja laaduntarkkailu on varsinkin pitkissä kampanjoissa oleellista. Tutki, mitkä alustat tuovat sinulle parhaat tulokset ja mihin kannattaa erityisesti panostaa. Kohdeyleisösi määrää sen, mille alustoille brändiä kannattaa viedä, joten käytä tilaisuus hyväksi ja kuuntele heitä.