Jos joskus 90-luvulla ja 2000-luvun alussa minulle sanottiin jossain yrityspalavereissa, ettei heidän tarvitse mainostaa lainkaan tai markkinoida tuotteitaan, kyllä asiakkaat heidät löytävät jos tarvitsevat yrityksen tuotteita tai palveluita. Kun päästiin muutama vuosi eteenpäin alkoi printtimedian myynnissä kuulla vastausta, ettei tarvitse printtimainontaan, kun heillä on nuo kotisivut ja ne kyllä riittävät, koska ne ovat juuri tehty uudelleen. Mentiin vielä muutama vuosi eteenpäin ja päästiin jo 2010-luvulle ja alettiin kuulla seuraavaa väittämää: ei me tarvita kotisivuja, kun meillä on tuo Facebook-sivu. Jokaisen aikakauden vastaus on omille vuosilleen sopiva, mutta lähes jokatapauksessa väärä – jokainen yritys tarvitsee markkinointia ja mainontaan jossain laajuudessa. Se missä sitä tehdään riippuu sitten täysin yrityksen palveluista ja tuotteista, joita tuodaan esille. Jokainen, siis maailman tunnetuimmatkin brändit, mainostavat ja markkinoivat itseään jatkuvasti, vaikka heidät jo tunnetaan. Se että yritys tunnetaan, ei vielä tarkoita, että se tuote tai palvelu ostetaan sieltä.

Missä pitäisi näkyä?

Yrityksellä kuin yrityksellä pitäisi olla vähintään se yksi paikka, missä näkyä juuri sillä tavalla kuin haluaa. Sen lisäksi tottakai voi olla sitten vaikka Fonectan listauksissa tai oman alansa verkkosivustoilla yhteystietoineen, mutta ainakin yksi oma pitäisi olla ja paras ja yksinkertainen väline siihen on oma kotisivu. Hyvin päivitetty ja oikeat tiedot sisältävä kotisivu on paras paikka kertoa potentiaaliselle ostajalle mistä yritys löytyy ja mitä se tarjoaa. Ja kun sivusto on vielä teknisesti oikein toteutettu muistaen sekä mobiilikäyttäjät että Google, niin sivusto myös löytyy. Me olemme esimerkiksi toteuttaneet kotisivuja jo 90-luvulta lähtien. Välillä pidettiin taukoa, mutta WordPressin käytönopettelun myötä olemme viimeiset pari kolme vuotta tehneet jälleen kotisivuja.

Digitaalisia kanavia on todella paljon eikä yksinkertaista vastausta ole, missä niistä pitäisi olla ja missä ei. Pitäisi ensin miettiä, missä yrityksen asiakkaat, ostajat ovat? Facebook on kaikista viime aikaisista uutisoinneista huolimatta yhä se kanava, jota kautta yrityksen on mahdollista saavuttaa alueellisesti tai teemallisesti isojakin potentiaalisia asiakasjoukkoja. Facebook kanavaa ei tule vähätellä, mutta ei myöskään yliarvostaa – se, että olet kenties avannut joskus Facebook sivun, niin oletko miettinyt mitä sillä oikeasti teet?

Facebook ja yritys

Facebook on sosiaalinen digikanava, eli kanava jonka tarkoituksena on luoda yhteys tuottajan/toimittajan sekä asiakkaan/lukijan/seuraajan välillä. Tuo yhteys luodaan kaikista yksinkertaisemmin luomalla sellaista sisältöä, mikä kiinnostaa. Jokainen yritys tekee jotain mikä kiinnostaa, toisilla se on massoja liikuttavaa, toisilla todella erikoista ja vain tietylle valikoidulle osajoukolle.

Yleensäkin kun yritys miettiin joko kotisivuja tai sosiaalisen median kanavia kuten Facebook, yrityksen tulisi miettiä omaa toimintaansa ja oman yrityksen sitä liiketoimintaideaa. Mitä tarjotaan ja kenelle. Esimerkiksi me teemme Ykkös-Lohja lehteä, onko meidän liiketoiminta idea siis olla lehden julkaisija? Ei, meidän liiketoiminta on tuottaa yrityksille palveluita, joilla he saavuttavat yhteyden potentiaalisiin ostajiin, olemassa oleviin asiakkaisiin ja alueen yrityksiin ja asukkaisiin. Jotta asiakkaamme pystyy tämän toteuttamaan yhteistyössä kanssamme, olemme kehittäneet median, joka tarjotaa niin koteihin jaettavan printtimedian Ykkös-Lohjan kuin sen rinnalle useampia paikallisiai digikanavia kuten OstaLohjalta-kampanja tai muuhun ulkoiseen näkyvyyteen keskittyvä OmaLogo mainosteippaamo. Jokaisella näillä toimialoilla on oma Facebook-kanavansa ja siellä erilaiset seuraajaprofiilit sekä sisältöpäivitykset.

Parhaimmillaan yrityksellä on kotisivut, jotka löytyvät hyvin Googlesta ja ne antavat perustiedot ja kontaktitiedot sivustolla kävijöille. Ne voivat toimia myös hyvin myynnintukena. Kotisivujen ohessa ovat sitten Facebook-sivut, joilla yritys kommunikoi seuraajiensa kanssa kertoen ajankohtaisista omaan aiheeseensa sopivista asioista ja uutisista sekä kertoo omasta toiminnastaan ja omista palveluistaan. Facebook-sivulla on hyvä välillä pitää pieniä kilpailuja kiitokseksi seuraajille sekä antaa sitä kautta tarjouksia – aivan kuten tarjouksia laitetaan lehteen tai omille kotisivuille – Facebook ei siinä mielessä ero mitenkään muistakaan mediakanavista.

MUISTA!

Kun kirjoitat jotain kotisivuillesi – pääsääntöisesti kukaan ei näe sitä käymättä sivuillasi. Paitsi jos kirjoitat useasti sivuillesi ja sinulla on asiakkaita, jotka ovat tilanneet kirjoituksesti suoraan sähköpostiin! Kun kirjoitat jotain Facebook-sivullesi, ilmestyy kirjoitus Facebookin omien filtteröintien vuoksi noin 10% tykkääjistäsi silloin kun kirjoitat viestisi- jos seuraajasi ovat aktiivisia somessa, seuraavat he paljon sivuja ja oma päivityksesi voi hyvinkin jäädä muiden päivitysten jalkoihin – et voi siis luottaa, että kerran viikossa kirjoitettu päivitys tavoittaa kovinkaan hyvin sellaisenaan.

Samalla on hyvä muistaa, että päivität sitten kotisivuja tai Facebook-kanavaa tai teet mainoksen lehteen, siinä pitäisi olla jotain mielenkiintoista! Hyvä tarjous, erikoinen palvelu, erikoinen tuote – jotain, mikä kiinnostaa! Ihminen tarvitsee aina jonkinlaisen aloitteen, jotta hommat lähtevät eteenpäin. Sosiaalisessa mediassa toimiminen pitää liittää aivan yrityksen normaaleihin viikkotoimintoihin kuuluvaksi. Samalla kun tehdään asiakkaille tarjouksia, voidaan miettiä, millainen päivitys tehdään esimerkiksi juuri Facebook-sivulle. Joskus yritys on itse liian lähellä asiaa nähdäkseen, mitkä ovat niitä kiinnostavia asioista, ja siksi me tuotamme toimistona tätä sisältöä monelle eri alan yritykselle. Esimerkiksi helsinkiläinen matkanjärjestäjä käyttää sisältöpalveluitamme.

Lojaalinen asiakas

Ja muista, asiakas on niin kauan sinun kunnes hän seuraavan kerran ostaa muualta.