Nettimarkkinoinnin monet kanavat

Vielä muutama vuosi sitten internetmarkkinointi oli erilaisten bannereiden laittamista sivustoille. Oli yksinkertaisia still-kuvia ja mitä monimutkaisempia kuva-animaatioita ja yhä vieläkin erilaiset banner-eli kuvamainokset ovat laajalti käytössä nettimarkkinoinnissa ja nettimainonnassa. Mutta yhä useampi netin käyttäjä on ladannut ja asentanut selaimiinsa erilaisia ad-blocker ohjelmistoja, eli ohjelmia, jotka estävät näiden mainosten näkymisen, eli mainostajat eivät enää tavoitakaan niin hyvin kohdeyleisöään kuin aiemmin – mitä siis voi tehdä toisin?

Tekniikka kehittyy – uusia kanavia syntyy

Onneksi tekniikka on kehittynyt ja meille on syntynyt aivan uusia markkinointikanavia sosiaalisten medioiden kautta. Suomessakin käytetään jo todella paljon YouTube, Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn yms sosiaalisten medioiden mainostusmahdollisuuksia. Näissä hyvää on se, että kohdentaminen onnistuu entistä paremmin, sillä pääsääntöisesti näiden kanavien käyttäjät esiintyvät omana itsenään ja kertovat totuudenmukaisesti missä asuvat, minkä ikäisiä ovat ja mistä tykkäävät ja mitä seuraavat – mainostajilla on siis entistä parempia ja tarkempia keinoja saada juuri oikeita henkilöitä kiinni. Ja kukapa ei olisi kuullut Suomessakin uusista julkkiksista, jotka ovat nousseet YouTube videoiden kautta. Näitä Tubettajia kohdellaan jo muualla maailmassa jopa paremmin kuin POP-tähtiä.

Jokainen, jo pienikin yritys, voi saada näkyvyyttä tekemällä asioita oikein, suunnitelmallisesti ja päättäväisesti. Esimerkkinä tällaisesta aktiivisesta sosiaalista mediaa hyödyntävästä sivustosta on Veikkaussivut.com. Sivusto voidaan nostaa esimerkkisivustoksi joka luottaa paljon Facebook-markkinointiin, ja tuoreeseen videoita hyödyntävään sisältöön. Tämä toiminta on osaksi monelle jo nykypäivää, mutta monelle vielä kaukaista tulevaisuutta.

Sosiaalisten medioiden hyväksikäyttö vaatii suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Sisällön tulisi olla mielenkiintoista, jotta joku oikeasti alkaisi seurata sivustoa, ja sisältöä pitää tulla tarpeeksi usein, muttei kuitenkaan liikaa. Sosiaalisen median kanavia on monia, ja eri kohderyhmät tavoitetaan paremmin käyttämällä eri kanavia – ei ole yhtä oikeata tapaa, tai väärää – paras oma kanava löytyy vain tekemisen ja kokeilujen kautta. Tekemällä hyvää sisältöä, löytää varmasti myös sellaisen kanavan, minkä kautta tavoittaa myös oikeita asiakkaita.

Me Kettumarkkinoinnissa tuotamme sosiaalisen median sisältöä osana palvelupakettia tai sellaisenaan. Yksi uusimmista asiakkaistamme on Vantaalainen hammaslääkäriasema, joille olemme tehneet jo pientä sisällönviilausta heidän kotisivuillaan sekä tuottaneet sisältöä sosiaaliseen mediaan ja heidän tulevaan blogiinsa, jotka kummatkin avautuvat tänä kesänä.

Suunnittele – toteuta

Jos haluat aloittaa oman yrityksesi internet markkinoinnin nollasta – sinun kannattaa säästää ainakin alussa aikaa kysymällä neuvoja. Saattaa olla, että sinulla löytyy itseltäsi tai työkaveriltasi aikaa tehdä itse markkinointikin, tai sitten tulette loppupäätelmään, että tilaatte koko markkinoinnin asiantuntijalta – tässäkään ei ole yhtä oikeata vastausta. Kysymys on resursseista – joista pullonkauloja ovat yleensä: aika, osaaminen ja raha. Löytämällä hyvän kumppanin säästät sekä aikaa että rahaa, opit itse lisää, saat uusia asiakkaita ja lisää liikevaihtoa. Markkinointia miettiessäsi, mieti myös, onko oma osaaminen siinä vai itse bisneksen teossa?

Tuotamme myös kokonaisuuksien ulkoista näkyvyyttä kuten kauppakeskus Lohjantähdelle, Lohjalla, jossa koordinoimme kauppiaiden kanssa kokonaismarkkinointia sisältäen niin sosiaalisen median, kotisivut kuin myös pääosat lehtimainonnasta. Heidän kanssaan tapaamme kerran kuukaudessa myös ryhmänä, jolloin käymme läpi mitä on tapahtunut ja mitä kenties tehdään jatkossa. Suunnittele aina ennen toteutusta.