Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Paikallismarkkinoinnista

Ketut ovat viime vuonna eli 2015 aloittaneet paikallismarkkinointikampanjoita, joista yksi on päässyt aktiiviseen vaiheeseen: ostalohjalta.fi ja sen sosiaalisen median kanava www.facebook.com/ostalohjalta. Syy ja idea tällaiseen paikallismarkkinointiin ja kampanjointiin on viime vuosina tapahtunut kaupankehitys, missä entistä enemmän ostokset ovat siirtyneet verkkoon ja sitä myöten tuotteita tilataan oman alueen ulkopuolelta.

On luonnollista, että kuluttaja ostaa tuotteen, mistä edullisimmin saan – kysyntä ja tarjonta kohtaa. Muutama vuosi sitten meillä oli vielä postimyyntikuvastoja, jotka olivat 99% suomalaisten liikkeiden tuotteita ja tilaus tapahtui joko puhelimitse tai lähettämällä tilauslomake ja tavarat tulivat sitten "joskus" kotiin postin tuomana. Nykyään kuluttajille on tullut mahdollisuus tilata oikeastaan mitä vain internetin tuhansista verkkokaupoista ja se tarkoittaa, että paikallisten pienliikkeiden on pakko kehittyä- pienellä paikallisella yrityksellä ei välttämättä ole mahdollisuutta myydä samalla hinnalla kuin isot myy verkossa tai edes mahdollisuutta oikeasti rakentaa ja ylläpitää järkevää verkkokauppaa.

verkostoitumista

Kettujen idea on tehdä töitä paikallisella, kunta/kaupunkitasolla ja tarjota paikallisille liikkeille mahdollisuus tulla näkyville muiden paikallisten liikeiden kanssa – luonnollisesti myös kansalliset ja kansainväliset ketjuliikkeet pääsevät mukaan, koska ne luovat työpaikkoja alueellisesti. Tarkoituksena on saada takaisin sitä ostosrahaa alueelle, joka tietämättömyyden tai jonkun muun syyn vuoksi virtaa nyt alueelta ulos isoihin verkkokauppoihin tai pääkaupunkiseudun kauppakeskuksiin.

Yhteismarkkinoinnissa paikallisia liikkeitä autetaan kertomaan itsestään, olemaan esillä tasaisesti- kertomaan omista tuotteista ja palveluista. Tavoitteena on myös työn ohella kertoa yksittäisille liikkeille vinkkejä ja ehdotuksia, miten kuluttajia saisi käymään entistä enemmän ja ostamaan paikallisesti- pelkkä paikallisuus ei riitä – mutta palvelu, iloisuus, toimiva liiketila – mahdollistavat myynnin kasvua,

Vuosi 2016 on kettujen paikallismarkkinointi kampanjoille tärkeä vuosi, tänä vuonna kerromme edelleen mitä olemme tekemässä liikkeiden hyväksi ja yrittäjien apuna – luonnollisesti palvelut maksavat, mutta tarkoituksena on, että paikalliset ihmiset oppivat tuntemaan entistä paremmin alueen palvelut ja saatavilla olevat tuotteet.

Kehittämässä paikallisuutta:

OstaLohjalta
OstaVihdistä
Osta Raaseporista
OstaHangosta
OstaKirkkonummelta
OstaSalosta
OstaHyvinkäältä
OstaRiihimäeltä
OstaHämeenlinnasta

Etsimme myös aktivoivia kumppaneita, jotka myös haluavat tehdä paikallista työtä paikallisten liikkeiden ja yrittäjien kanssa.

Idean perussyistä lisää täältä.

Comments are closed.