Affiliate-markkinointi
Kilpailu nettikasinomarkkinoilla käy kuumempana kuin koskaan, ja lukemattomien toimijoiden joukosta voi olla vaikea erottua. Uudenlaiset innovaatiot, upeat pelisivustot ja entistä houkuttelevammat bonukset saattavat itsessään toimia kilpailuvalttina, mutta jotenkin netticasinot on kuitenkin tuotava pelaajien tietoisuuteen. Kasinosivustot käyttävät yleisesti hyväkseen affiliate-markkinointia, minkä avulla affiliate-kumppani markkinoi nettikasinoita ja ohjaa pelaajia kasinosivustoille. Kasinoiden affiliate-kumppanit luovat erilaisia nettisivuja, jotka tarjoavat hyödyllistä tietoa pelaajille. Kun pelaaja siirtyy affiliate-sivustolta nettikasinolle, affiliate-kumppani saa tästä tietyn korvauksen.
Suomessa Veikkauksen monopoli tekee nettikasinoiden toiminnasta ja mainostamisesta mahdotonta. Juuri tästä syystä kotimaiset nettikasinot toimivatkin useimmiten Maltalta käsin ja käyttävät markkinointiin lukemattomia alalla toimivia affiliate-firmoja. Tästä toimintavasta on luonnollisestikin hyötyä molemmille tahoille, sillä kasinot saavat helppoa mainontaa affiliate-markkinoinnin kautta, kun taas itse affiliate-kumppanit ansaitsevat rahaa jokaisesta kasinolle tuomastaan asiakkaasta.
Mitä tarkoittaa affiliate-markkinointi?
Mikäpä olisikaan sen kätevämpää kuin laittaa muut markkinoimaan yritystäsi ja maksaa heille tietty palkkio toteutuneista kaupoista? Nimenomaan tällä periaatteella toimii affiliate-markkinointi. Eli kun pelaajat siirtyvät affiliate-kumppanin sivuilta nettikasinolle ja tekevät talletuksen, kasino saa uuden asiakkaan ja affiliate-sivusto komission palvelustaan. Komissiomalleja voi olla monia, kuten esimerkiksi Revenue share, jossa affiliate-kumppani saa tietyn prosenttiosuuden pelaajan kasinolle tuomasta voitosta, tai Cost per acquisition (CPA), jossa kasino maksaa tietyn summan pelaajan toiminnan mukaan (rekisteröityminen, tallettaminen tms.).
Affiliate-markkinointi on erinomainen väline nettikasinoille saada näkyvyyttä joutumatta itse suunnittelemaan mainoskampanjoita ja kuluttamaan ylimääräistä rahaa omaan markkinointiinsa. Affiliate-kumppaneiden tehtävä on myös varsin yksinkertainen. Kasinot maksavat heille siitä, että he tuovat sivustolle asiakkaita, mutta omiin tuotteisiin tai palveluihin affiliate-firmojen ei tarvitse uhrata resurssejaan. Nettikasinoiden affiliate-kumppanit rakentavat pelaajiin vetoavia ja monenlaista kasinotietoa pursuavia nettisivuja, joilta löytyy kasinoarvosteluja, bonuslistauksia, uutisia ja muuta hyödyllistä.
Affiliate-markkinointi on tulospohjaista markkinointia, mikä on erityisen kätevää juuri nettikasinoille, jotka joutuvat siis maksamaan komission vain affiliate-kumppanin toteuttamasta konversiosta. Juuri siksi affiliate-sivustot joutuvatkin panostamaan sisältöönsä ja näkyvyyteensä. Arvostetut ja suositut affiliate-sivustot houkuttelevat tietysti paremmin pelaajia puoleensa ja enemmän liikennettä kasinoille. Affiliate-sivustot kilpailevat kiivaasti Google-sijoituksista hakukoneoptimoinnin avulla. Pelkkä huippuunsa hiottu SEO ei enää kuitenkaan riitä kilpailuvaltiksi nettikasinoiden affiliate-kumppaneille, vaan sivustojen pitää myös olla vakuuttavia, selkeitä, tyylikkäitä ja teknisesti moderneja.
Miksi nettikasinot käyttävät affiliate-markkinointia?
Affiliate-markkinointi on luonnollinen valinta nimenomaan nettikasinoille. Veikkauksen ulkopuolisten kasinoiden mainonta on muutenkin hankalaa Suomessa, ja siksi kaikki toimiikin esimerkiksi Maltalta käsin lukemattomien affiliate-firmojen kautta. Nettikasinot luovat kumppanuussuhteita affiliateihin, jotka sitten markkinoivat kasinon palveluita pelaajille ja tuovat pelisivustoille uusia asiakkaita. Kyseessä on siis kätevä ratkaisu, josta molemmat osapuolet hyötyvät suuresti.
Affiliate-markkinoinnista on tullut varsinainen trendi kasinomarkkinoilla. Esimerkiksi Maltalla toimii lukemattomia suomalaisia affiliate-firmoja, jotka työskentelevät tarmokkaasti saadakseen kasinopartnereilleen lisää asiakkaita sivustojensa kautta. Lähtökohtaisesti nämä affiliate-firmat luovat nettisivuston, jonka tarkoituksena on tarjota pelaajille hyödyllistä tietoa kasinoista ja itse pelaamisesta. Hyvin usein nämä sivustot keskittyvät kasinobonuksiin tai kasinoarvosteluihin tarjoten monenlaista sisältöä oheisluettavaksi. Pääideana on tietysti se, että pelaajat kiinnostuvat affiliate-sivustosta tietopaketteineen ja siirtyvät sitä kautta kasinoiden sivustoille. Monet tämän päivän parhaista affiliate-sivustoista ovat huippuunsa viritettyjä ja vetävät puoleensa runsaasti lukijoita. Lopputuloksena on suuri hyöty kasinoille, jotka saavat tästä helppoa mainontaa ja uusia pelaajia uhraamatta omia resurssejaan markkinointiin.
Miten affiliate-kumppaneita hankitaan?
Kun affiliate-yritys on päässyt hyvään vauhtiin ja saanut nettisivuilleen riittävästi näkyvyyttä, on aika ruveta neuvottelemaan kumppanuussuhteista kasinoiden kanssa. Affiliate-sivustoilla tulee tietysti olla riittävästi mielenkiintoista sisältöä, liikennettä ja hyvin hoidettu hakukoneoptimointi Google-sijoituksia varten. Jos kaikki perusasiat ovat hyvällä mallilla, yhteistyökumppaneiden löytäminen lukemattomien kasinoiden joukosta ei ole niinkään vaikeaa. On tietysti nettikasinoiden edun mukaista, että affiliate-firmat yrittävät markkinoida kasinon palveluita – ja onnistuessaan siinä syntyy toivottu win-win-tilanne!