Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Aloittavan verkkokauppiaan opas – kommentein

Sain tuossa äsken ladattua kyseisen oppaan ja mietin, että samalla kun käyn sen läpi, niin myös kommentoin tänne sen sisällön. Syy oppaan lataamiseen oli mainos Suomen Yrittäjien kotisivulla, ja ajattelin että tämä pitää katsoa läpi. Opas on saatavilla MyCashFLown omilla sivuilla, mutta sinun pitää luovuttaa oma sähköpostisi markkinointikäyttöön, jotta se saat, joten en kirjoita tänne oppaan sisältöä, ainoastaan huomioita ja omia mielipiteitä. Omien mielipiteiden taustalla on yli 20 vuoden toimiminen internetin ihmeellisessä maailmassa.

Yleensä ilmaiset tai maksuttomat oppaat vaativat tuon sähköpostin antamisen, joten siinä ei ole mitään uutta eikä erikoista, mutta katsotaan mitä itse opas on ”syönyt”.

Alku aina hankalaa

Opas alkaakin nimenoman siitä, että verkkokaupan avanneelle ensimmäinen kompastuskivi on nimenomaan markkinointi. Tieto siitä, että markkinoinnin pitäisi olla aktiivista, on monelle aivan uutta, ja jotta verkkokauppa pärjäisi muiden netissä olevien kauppojen rinnalla, tarvitaan markkinointiponnisteluja.

Opas kertoo, että olennaista on aluksi keskittyä oman verkkokaupan tunnettuuden luomiseen ja oman yleisön ja asiakaskunnan rakentamiseen – joo, totta kai näin on ja pelkkä verkkokaupan tekninen avaaminen ei vielä tarkoita mitään. Toisekseen myös verkkokaupan oikeasti pitää toimia ja olla kohtuullisen nopea.

Se, että kauppa ei ole koskaan täysin valmis pitää ymmärtää heti alkuvaiheessa. Verkkokaupan voi julkaista, kunhan toiminnot ovat kunnossa, tuotteita ostettavissa ja maksuyhteydet kunnossa. Kaupassa itsessään on aina kehitettävää, joten se puoli ei tule koskaan täysin valmiiksi, vaan sieltä löytyy aina uutta kehitettävää ja parannettavaa.

Verkkokauppa teknisesti valmis, mitäs sitten

Kohderyhmä ajatteluita on useita. Ne voivat olla aiheeseen liittyviä tai maantieteellisiä, tai molempia. Mutta syy, miksi markkinointia ajatellaan kohderyhmän kautta, on se, että kaikille ei voida markkinoida samalla tavalla, koska silloin mainoksista ja markkinoinnista tulee liian yleisluonteista.

Myöhemmin voi myös alkaa rakentaa asiakasprofiileja, riippuen onko kauppa b-to-c vai b-to-b, mutta esimerkiksi b-to-c puolella asiakkaasta halutaan tietää ikä, sukupuoli, asuinpaikka, kenties jopa koulutus ja tulotaso, harrastuksia ja kiinnostuksia. Asiakasprofiiliin ei tietokantaan saa kirjata luonteenpiirteitä tai uskontoa, sen kieltää GDPR eli tietosuojalaki. Oppaassa puhuttiin asiakkaan luonteenpiirteiden lisäämistä asiakastietoihin, mutta tietosuojalaki kieltää sen.

Entä asiakkaan toiveet toimitustapaan, ilmaisiin toimituksiin – ovatko nämä sellaisia asioita, jotka pitäisi myös nostaa esille markkinoinnissa? Entä missä sosiaalisen median kanavissa asiakkaat kenties liikkuvat, vai lukevatko he sittenkin lehtiä? Onko joitain sivustoja, joilla asiakkaat kenties käyvät?

Analytiikka ja verkkokauppa

Samalla kun se verkkokauppa aukaistaan. niin yleensä siihen liitetään myös analytiikkaa. Yleensä se tarkoittaa Google Analytics työvälinettä, mikä on ilmainen. Sen avulla voidaan kerätä tietoa siitä, mistä asiakkaat tulevat ja koska. Minne menevät ja mitä lukevat. Se ei kuitenkaan kerää niin tarkasti tietoa, että välttämättä tietäisit missä kukin asiakas on mennyt ja tullut, mutta analytiikka tarjoaa massatietoa, mikä auttaa kehittämään ostospolkuja paremmiksi. Jos et tiedä mikä on ostospolku, niin se tarkoittaa sitä reittiä mitä asiakas kulkee alusta loppuun tehdessään tilauksen verkkokaupassasi ja matkan varrella on varmasti useita optimoitavissa olevia kohtia.

Verkkokaupan menestykseen vaikuttavat kävijämäärä sekä kävijämääristä saatava kauppamäärä eli konversioprosentti sekä tilauksen keskimääräinen arvo – toivot luonnollisesti, että aivan pieniä tilauksia ei tulisi, vaan asiakkaat keräisivät tilauskoriin jonkin minimimäärän tavaraa.

Konversioprosenteissa 1-2% on jo hyvä, eli jos 1 vierailija tekee kaupassasi tilauksen sadasta vierailijasta, olet päässyt hyvään tulokseen! Tämä prosentti kylläkin sitten vaihtelee kaupasta ja alasta riippuen.

Markkinointi

Sähköpostimarkkinointi on verkkokaupassa se yleisin ja jollei sinulla ole asiakkaista minkäänlaista sähköpostilistaa, joudut tekemään kaiken alusta alkaen. Mitä parempi asiakasrekisteri sinulla voi olla jo valmiina, sitä paremman ja nopeamman lähdön voit saada verkkokaupallesi – varo kuitenkaan ostamasta mitään 10 000 sähköpostin valmislistaa!

Asiakaspalaute

Koska henkilökohtainen kohtaaminen jää olemattomaksi, on hyvä miettiä mahdollisia tapoja, joilla asiakkaat voisivat kohtuullisen helposti jättää asiakaspalautteen jo kaupassa. Vain voiko tuotteeseen liittää jonkin lisätuotteen, joka olisi saatavilla sitten kun asiakas jättää palautteen itse tuotteesta kokeiltuaan sitä kotonaan?

Mistä asiakkaat kauppaan?

Verkkokaupan markkinointiin liittyy luonnollisesti sen ulkoinen markkinointi toisissa medioissa ja toisaalta kaupan itsensä sisäinen markkinointi.  Ulkoisessa markkinoinnissa verkkokaupalle on todella tärkeätä, että sivusto ja sen tarjooma löytyy hakukoneiden, eli Googlen kautta. Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluita, ja mikäli sinun tarjoamia tuotteita tai palveluita ei löydy Googlessa, eivät uudet asiakkaatkaan kauppaasi löydä – so simple is that.

Verkkokaupan löydettävyyteen liittyy muutamia perusasioita, joita ovat mm. avainsanat, jotka liittyvät kauppaan ja sen tuotteisiin, ja näitä avainsanoja pitäisi viljellä verkkokaupan osoitteen kanssa kaikkiin mahdollisiin kanaviin. Tavoitteena on nimittäin rakentaa laaja verkko itse kaupan ympärille, josta löytyy reitit ostoksille verkkokauppaan.

Tässä vaiheessa on hyvä ymmärtää, että linkitykset ja hakusanat ja avainsanat eivät synny kerralla, vaan työ on jatkuvaa ja kehittyvää. Tarpeellisten linkkien saaminen omalle verkkokaupalle kestää aikaa. Luonnollisesti kävijöitä on mahdollista ohjata omalle sivustolle Google Ads hakusanamainonnalla ja vaikka Facebook tai Instagram mainonnalla samoin termein tai ajatuksin.

Sosiaalisessa mediassa näkyminen

Verkkokaupalla tulee olla oma kanava myös sosiaalisessa mediassa. Mitä paremmin sosiaalinen media ja kotisivujen varsinaisen kaupan oheiset tiedot otetaan paremmin huomioon ja suunnitellusti, on kaupalla paremmat mahdollisuudet tulla huomatuksi. Sosiaalinen media vaatii aktiivisuutta myös omien kanavien ulkopuolella. Suunnittelua tarvitaan, koska jollet suunnittele viikkotasolle saakka, et tule tekemään tarpeeksi töitä, tai tekemisesi hiipuu vaihvihkaa.

Muu digimainonta

Yhä vielä on mahdollisuutena ostaa banner-näkyvyyttä eri sivustoille eli kuvallista mainontaa, josta useimmiten maksetaan jonkinlainen provisio kaikesta myynnistä tai jopa ns. könttäsumma vuosimainoksesta. Toisaalla nykyaikaan kuuluu enemmänkin affiliate-markkinointi eli kumppanuusohjelma, missä verkkokauppa maksaa näkyvyydestä toisella sivulla tai sivustolla esimerkiksi artikkelista, missä kerrotaan verkkokaupasta tai sen tuotteista.  On olemassa myös erikseen mainosverkostoja, eli oman mainoksen saa verkostoon, josta sitten eri bloggaajat tai sivuston omistajat voivat pyytää sinua heidän sivuilleen – maksat vain sitten provisioita myynnistä.

Oma tuotemarkkinointi

Kun laitat tuotteita verkkokauppaan niin mitä paremmin kerrot tuotteesta, lisää kuvia ja videoita – sitä enemmän annat tuotteelle oheisarvoa, jonka avulla asiakkaat voivat tuotteen ostaa. Google myös tykkää tällaista, ja jos vielä voit tehdä erillisen Q&A osion, niin vielä parempi!

Me olemme aiemminkin kirjoittaneet oman verkkokaupan paremmasta löydettävyydestä, ja kannattaa ehkä käydä sekin tsekkaamassa.

Sähköpostimarkkinointi

Tässä oppaassa nostetaan yksi mahdollinen ohjelma, mutta kannattaa tutustua myös muihin saatavilla oleviin. Hinnat saattavat vaihdella melkoisen paljon, samoin kuin itse sähköpostien luominen ja lähettäminen sekä seuranta. Ota myös huomioon, että et voi lähettää yksityishenkilölle markkinointiviestiä ilman hänen lupaansa. Sähköpostien määrä on valtava ja iso osa kaikesta liikenteessä olevasta sähköpostista päätyy erilaisiin filttereihin, eivätkä koskaan mene perille saakka. Meidän omat mainoksemme eri kohderyhmille saavuttavat nykyään 10-20% lukijamäärän kun vielä muutama vuosi sitten määrät olivat jopa yli 30%.

Kokonaisuudessaan tämä maksuton opas oli varsin hyvä ote siitä, mitä uuden verkkokauppiaan tulee tehdä. Toisaalta tiedän myös, ettei opas kertonut mitään todellista, eli esimerkkejä tai malleja, tai ohjeita – mutta siksi se olikin maksuton! Oppaasta on kuitenkin varmasti hyötyä aloittelijalle, mutta Google tullee tutuksi, kun aloittelija lukee opasta ja etsii lisätietoja Googlesta.

Kertaus

  • maksuton opas on hyvä ja sisältää paljon asiaa, muttei esimerkkejä eikä ohjeita

Aloitteleva verkkokauppias

  • tilaa verkkokauppa sellaiselta taholta, joka oikeasti ymmärtää mitä tekee
  • mieti kenelle tuotteesi ovat, mitä niillä tehdään
  • kerro tuotteistasi mahdollisimman paljon
  • tee Q&A osiot
  • mieti mitä hakusanoja tuotteisiisi kohdistaa ja tee avainsanalistat
  • suunnittele aina ennen kuin teet
  • markkinointi vaatii suunnittelun, seurannan ja analysoinnin
  • markkinointi ja mainonta ovat jatkuvaa, ei kertatyö

Comments are closed.