Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Digimarkkinointi vs perinteinen Markkinointi

Monet ovat sanoneet meillekin, että perinteinen printti on kuollut eikä sillä tee mitään markkinoinnin näkökulmasta katsoen. Oman kokemuksemme ja tilastojenkin valossa asia ei kuitenkaan ole näin. Tosiasia on kuitenkin, että markkinoinnin toimintakenttä on viimeisten vuosien varrella laajentunut ja uusien kanavien tultua saataville on myös potentiaalisten asiakkaiden huomion saaminen entistä vaikeampaa ja useimpien, ellei peräti kaikkien, markkinoijien tulee käyttää entistä useampaa markkinointikanavaa.

Markkinointikanavien lisääntyminen varsinkin digipuolella on tuonut entistä enemmän myös esille sen, että sama viesti ei toimi jokaisessa kanavassa vaan samasta asiasta pitää tehdä useampi viesti, riippuen mihin markkinointikanavaan se laitetaan jakeluun. Perinteinen printti on jatkossakin yksi näistä markkinoinnin käytössä olevista kanavista ja varsinkin erikoissektoreilla ja paikallismarkkinoinnissa printillä on yhä huomattava markkinointiarvo – se on kuitenkin esimerkiksi paikallismarkkinoinnissa ainoa keino päästä paikallisiin massoihin kontaktiin, yksikään muu media, ei edes digitaalinen pysty siihen. Lisäksi omasta postiluukusta tai omaan postilaatikkoon tuleva paikallislehti tulee tilaamatta luoksesi, kun kaikki digimediat vaativat, että klikkaat itsesi näiden medioiden luokse.

Mikä sitten vaatii digimarkkinoinnin?

Jos tuotteesi tai palvelusi on verkkopalvelu, tai mobiilisovellus, voi olla, että sellaista palvelua voi olla turha mainostaa ja markkinoida paikallisella tasolla lehdessä. Sen sijaan sovelluksesta kertovan artikkelin saaminen alan teemalehteen voi olla ns. jackpot tai oman sovelluksen saaminen erilaisiin verkossa oleviin listaussivuihin. Esimerkiksi ruotsalainen mobiilimaksamiseen liittyviä palveluita ja sovelluksia kehittävä Zimpler on mukana Zimpler-casino sivustolla, joka esittelee nettikasinoita, joilla Zimplerin toimittama mobiilimaksaminen on mahdollista. Tämä on esimerkki markkinoinnista, joka ei suoraan tuo esille Zimplerin omaa sovellusta, mutta sen sijaan palveluita, jotka ovat käytettävissä palvelun avulla. Zimpler on hyvinkin käytetty Ruotsissa ja Suomessa ja hamuilee nyt 20-luvun alkupuolella myös Englannin ja Keski-Euroopan kasvaville mobiilimaksamisen markkinoille. Suomi muuten ohitti Ruotsin mobiilimaksamisessa juuri viime vuonna, vaikka pitkään näytti, että suomalaiset eivät innostuisi mobiilimaksamisesta.

Digimarkkinointi on tärkeää varsinkin sellaisille palveluille ja yrityksille, joiden asiakaskunta on alle 25-vuotiasta. Siinä iässä ei välttämättä olla vielä perheellisiä ja vapaa-ajan viettoon liittyy paljon viihdepelaamista, viihteellä olemista ja kavereiden kanssa kaikenlaista eri sosiaalisen median kanavilla tekemistä – kaikkea sellaista, mitä yli 50-vuotiaiden on jopa vaikea ymmärtää, koska heidän nuoruudessaan ei näitä palveluita ollut lainkaan.

Esimerkiksi USA:n armeija on ottanut omaksi markkinointikanavakseen erilaiset eSport-turnaukset ja tapahtumat ja näiden Twitch-suoratoistot, koska tätä kautta he saavat parhaan kosketuksen 18-25 vuotiaisiin potentiaalisiin uusiin armeijan alokkaisiin.

Digi ei sulje pois perinteistä markkinointia

Digimarkkinoinnilla ei voida sulkea pois perinteisen markkinoinnin keinoja. Digimarkkinointi vain tuo uusia mahdollisuuksia osua tarkemmin oikeaan kohderyhmään, kun perinteinen markkinointi on enemmän massoilla tarkoitettua yleistä markkinointia. Tosiasia kuitenkin on, että kaikki markkinointi liittyy tarpeen ja tarpeen tyydyttämisen yhtälöön, jopa silloin kuin itse markkinoinnilla on aikaansaatu alkuperäinen tarve. Suurin osa ostamistamme tuotteista ja käyttämistämme palveluista eivät oikeasti ole meille tarpeellisia, mutta sosiaalisen painostuksen ja nykyisen elintason mukaisesti sekä ostamme turhia tuotteita, että käytämme palveluita, jotka eivät suoranaisesti ole meille elämisen kannalta pakollisia ja välttämättömiä, joten markkinoinnilla saadaan aikaan tarpeita ja sitä kautta lisäostamista.

Jokaisella maantieteellisellä alueellaan on omat erikoisuutensa ja ihmiset käyttäytyvät hieman eri lailla, joten riippuen alueesta ja markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta, on käytettävä myös eri markkinoinnin kanavia, joskus perinteinen näkyvyys toimii paremmin kuin digimarkkinointi. Joskus myös sosiaalisen median kanava toimi paremmin kuin perinteinen kaupunkilehti, mutta toisella viikolla tai toiseen vuodenaikaan asia on toisinpäin – siksi onkin välillä hieman naurettavaa lukea kuinka digimarkkinoinnin yritykset ja palveluntuottajat unohtavat täysin perinteisen markkinoinnin. Perinteiseen markkinointiin kun kuuluu myös näiden digimarkkinoijien päällä olevat logolliset hupparit ja t-paidat samalla kun nämä henkilöt ovat näkyvillä videoillaan.

Tai jalkapallo-ottelun katsomossa puoliajalla kännykkäänsä selaileva katselija huomaa ottelun laitamainoksesta mielenkiintoisen logon ja tutkii logon takaa löytyvän yrityksen palvelut saman tien jalkapallostadionin omasta sovelluksesta, jonka hän on ladannut älypuhelimeensa tullessaan peliin. Näitä ja vastaavia perinteisen ja digimarkkinoinnin yhteisiä ratkaisuja löytyy paljon, ja niitä on helppoa rakentaa myös lisää – kunhan vain on halua tehdä yhdessä parempia ratkaisuja tulevaisuuden asiakkaille.