Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Digitaalinen markkinointi pienyrityksille

Digitaalinen aikakausi tarjoaa yrittäjille ja pienyrityksille vertaansa vailla olevan suoran pääsyn kuluttajiin ja on tasoittanut pienten ja suurten yrityksen edellyksiä tavoittavuuden ja kustannusten suhteen. Mutta mahdollisuudet ovat valtavat, ja tämän ulottuvuuden hyödyntämiseen tarvittavat tekniikat ovat erilaisia ja ehkä jopa hämmentäviä. Tästä artikkelista saat helppoja vinkkejä pienyritysten markkinointiin digiaikana.

SoMe -markkinointi – sosiaalisen median markkinointi

Ei ole mitään syytä, miksi sinun ei pitäisi kuulua johonkin sosiaalisen median alustaan yhteisön rakentamiseksi ja liikenteen ohjaamiseksi verkkosivustollesi – tämä on täsmälleen koko pointti sosiaalisen median alustojen takana. Pienyrittäjille, joilla ei ehkä ole budjettia digitaalisen markkinointitoimiston palkkaamiseen, on aina hyvä oppia muutama keskeinen sosiaalisen median markkinointitapa.

Tee yrityksellesi sivustot suosittuihin sosiaalisen median alustoihin, kuten esimerkiksi Facebook tai Instagram,  joiden tarkoitus on ohjata liikennettä verkkosivustollesi. Sosiaalisessa mediassa voit luoda henkilökohtaisen yhteyden asiakkaittesi kanssa. Liity myös erilaisiin ryhmiin, joissa voit mainostaa yrityksesi palveluita ja tuotteita.

Affiliate- ja Influencer -markkinointi

Affiliate -markkinointi on suomeksi kumppanimarkkinointia. Siinä etsit kumppaneita, jotka mainostavat palveluitasi ja tuotteitasi omilla sivustoillaan ja maksat heille palkkioita saaduista asiakkaista ja myynneistä, eli tuloista. Tällaista markkinointa ovat esimerkiksi erilaiset tuotteiden  ja palveluiden arvostelusivustot ja vertailusivustot, kuten vaikka lainalaskurit. Kuvitellaan, että olet lainanantaja. Asiakas haluaa ottaa asuntolainan, mutta ei tiedä mistä sitä hankkia. Silloin hän yleensä etsii internetistä asuntolainalaskuri -sivuston, jossa lasketaan lainan kuluja eri yhtiöiltä ja kun asiakas löytää haluamansa ja siirtyy hakemaan lainaa, laskurisivusto saa siitä pienen provision.

Influencer -markkinointi, eli suomeksi vaikuttajamarkkinointi, on todella suosittu tuotteiden ja palveluiden myyntiin. Silloin etsitään bloggaajia, vloggaajia ja aitoja ihmisiä sosiaalisessa mediassa joilla on paljon seuraajia eli potentiaalisia asiakkaita. Influencereille annetaan jokin tuote tai palvelu ilmaiseksi joista hän kertoo seuraajilleen, antaa esimerkiksi jonkin alennukskoodin ja saa myydyistä tuotteista ja palveluista provisiota. Vaikuttajamarkkinointi on todella suosittua, sillä vaikuttajien seuraajat luottavat kyseiseen henkilöön ja haluavat samoja asioita kun he. Etsi Influencereitä, jotka ovat sopivia juuri sinun yrityksellesi, ota rohkeasti yhteyttä ja tee heille tarjous.

Yrityksesi sivuston sisällön merkitys

Jotta voisit mainostaa sosiaalisessa mediassa, sinun on luotava laadukasta sisältöä, jota ihmiset haluavat lukea. Riippumatta siitä, pystytkö kirjoittamaan blogiartikkeleita itse vai ulkoistatko sisällöntuoton, sen on voitettava asiakkaittesi huomio. Jos näin ei tapahdu, tuhlataan aikaa ja rahaa.

Muista tehdä yrityksesi sisällöstäsi SEO-ystävällinen asiaankuuluvien avainsanojen kanssa, jotka liittyvät toimialallesi.

Yhteenveto

Se ei yksinkertaisesti riitä, että luot laadukasta sisältöä, teet sosiaalisen median mainoksia ja jätät sen sitten. Sinun on pystyttävä kommunikoimaan potentiaalisten asiakkaittesi kanssa jatkuvasti. Pitää yllä suhteita henkilöiden kanssa, jotka näyttävät olevan kiinnostuneita tuotteestasi / palvelustasi, lisäksi niiden kanssa, jotka jättävät kommentteja, ja jopa niiden kanssa, jotka vain tykkäävät sosiaalisen median sivustostasi. Sivustostasi tykkäävät henkilöt ovat tavallisia ihmisiä. Luo suhteet näihin seuraajiin ja kehität pian luotettavan, uskollisen yhteisön, jotka ovat vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa enemmän ja myös kertovat muille tuotteistasi ja palveluistasi. Tällainen markkinointi on täysin ilmaista, sinun täytyy vain antaa omaa aikaasi.

Sitoutuminen yleisöön on yhtä tärkeää kuin säännöllisen sisällön julkaiseminen mainostarkoituksiin. Muista, että olet tekemisissä ihmisten kanssa, ei sosiaalisen median käyttäjien kanssa. Siksi sinun on pystyttävä rakentamaan suhteita seuraajiin, jotka nauttivat sisällöstäsi, jotta voit luoda uskollisen faniryhmän.

Päivän lopussa tuotemerkkisi on vain yhtä vahva kuin verkossa kuvaamasi asiakaspalvelu. Brändin rakentaminen vie aikaa, mutta sinun on oltava halukas laajentamaan taitojasi online-alueen ulkopuolelle – tee internethakuja, palkkaa asiantuntijoita ja seuraa digitaalisen markkinoinnin uusia suuntauksia.