Google ja hakukoneystävälliset kotisivut
Onko sinulle tarjottu suoraan tai esimerkiksi sosiaalisen median mainosten kautta Google- ja hakukoneystävällisiä kotisivuja? Tiedätkö, mitä olet ostamasta, tai mistä oikeastaan on kyse?
Internet tuli ryminällä jo 90-luvulla ja suomalaisetkin yritykset löysivät nopeasti internetin mahdollisuudet. Vähitellen sivustoille lisättiin vuosien aikana uusia toiminnallisuuksia ja nykyisten mobiiliystävällisten kotisivujen perustoimintoihin kuuluvat luonnollisesti mahdolliset yhteydenottolomakkeet, verkkokaupat ja erilaiset yritysesittelyt, videot ja ääninäytteet. Yhä edelleen internet on yksi helpoimmista tavoista, millä yritys voi tehdä itseään tutuksi potentiaalisille asiakkaille – ja jotta se onnistuisi, on sivuston löydyttävä ihmisten etsiessä yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita.
Hakukoneystävällisyys
Mainoksissa ja kotisivujen myyntiesitteissä ja tällä sivustollakin puhutaan aika ajoin Google optimoinnista, tai hakukoneoptimoinnista. Kyseessä on yrityksen kotisivujen saattaminen sellaiseen kuntoon, että asiakas löytää sivuston. Se, että kotisivut rakennetaan on vasta alkusoitto – ajanmyötä yritys oppii ne sanat, millä asiakkaat heitä oikeasti etsivät, ja tätä tietoa hyödyntämällä voidaan parantaa kotisivujen löydettävyyttä, eli tehdä hakukoneoptimointia.
Mitä sitten tarkoittaa se, että joku kotisivujen tekevä yritys tarjoaa kotisivut hakukoneoptimoituina? Lähinnä se tarkoittaa, että sivuston rakenne, käytetyt sivujen nimet ja domain ovat sellaisia, jotka sopivat yrityksen toimintaan, ja ovat jo sellaisenaan hyviä hakusanoja, tai hakutermejä hakukoneiden kuten Google löydettäväksi. Yritys voi myös automaattisesti lähettää sivuston Googlelle indeksoitavaksi, jotta sivut oikeasti ovat edes Googlen tietokannoissa, ja sieltä mahdollisesti löydettävissä.
Jos kotisivuyritys ei ota kantaa varsinaisten sivujen sisältöön, tai kerro sinulle tilaajana, mitä teidän pitäisi huomioida luodessanne sivustomme sisältöä, on hyvinkin mahdollista, ettei sivustosta oikeasti tule hakukoneoptimoitua, muuten kuin tekniseltä pohjaltaan. Tekniikka ei kuitenkaan tuo myyntiä, vaan sisältö.
Tekniikka vastaan myynti
Suomalaiset ovat ”aina” olleet hyvä tekniikassa, mutta huonoja myynnissä. Tätä väitettä ei ole vaikea todistaa vertaamalla suomalaisten yritysten menestystä verrattuna vaikkana norjalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten yritysten kanssa.
Kotisivujen tekninen toteutus on tilattavissa lähes jokaiselta markkinoilla olevalta kotisivuyritykseltä, mutta siinä vaiheessa, kun oikeasti aloitetaan kotisivujen optimointi – ja pyritään siihen hakukonelöydettävyyteen, pitää miettiä
- mitä yritys oikeasti haluaa myydä
- miten näitä yrityksen myyntiartikkeleita tai vastaavia haetaan netissä nyt
- kenelle yritys haluaa myydä
Kotisivujen Google- tai hakukoneoptimointi on siis paljon muutakin kuin tekniikkaa ja koodia – se on enemmänkin sisältötuotantoa, yrityksen markkinoinnin tarkentamista sekä seuraavassa vaiheessa yrityksen ulkoisten linkkien rakentamisesta. Halvimmillaan työ on se tekninen osa, jonka kotisivutuottaja voi tehdä todella edullisesti – mutta se varsinainen optimointi eli sisällön rakentaminen, kehittäminen, ylläpito ja analysointi onkin jatkuvaa työtä yhdessä yrityksen markkinoinnin kanssa. Tämä optimointi työ voi tuoda nopeasti tulosta, mutta tuloskunnon jatkuvuuteen vaaditaan hereillä oloa ja markkinatilanteen seuraamista.
Yrityksen markkinointi, myynti ja kotisivujen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi ei huononna sivuston luettavuutta. Se ei myöskään tarkoita, että sisältö tulisi täyteen niitä löydettyjä avainsanoja, joita analyysin kautta valikoidaan – vaan sisältö on jatkossakin helposti luettavaa, ja ennenkaikkea informatiivista ja vastauksia antavaa – sellaista sisältöä, minkä vuoksi asiakas sivuston löysi.
Jos tarkoituksena on myydä tuotteita, niin sivuston ensisijaisena tehtävänä on myydä – ei kertoa yrityksen historiaa tai esitellä hienoilla kuvilla, keitä kaikka yrityksessä on töissä, vaan kertoa mitä tuotetta myydään, millainen se on ja mitä sillä voi tehdä – sen voi tehdä sanoin, kuvin, videoin…… vai mitä? Pienellä vaivalla ja suunnittelulla kotisivut, sosiaalinen media ja muut yrityksen markkinointiponnistelut saadaan pelaamaan yhteen, ja tuomaan sitä lisämyyntiä, jonka avulla yrityksen toimintaedellykset ja tulos paranevat. Ei siis tehdä pelkästään kauniita kuoria, vaan sisältöä, jolla on merkitys.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja kysy!
Markkinointikonsultti ja yrityksen kehitys
Monesti yrittäjällä on kädet täynnä töitä arkisissa tehtävissä ja oman yrityksen kehittäminen jää tekemättä liian pitkäksi aikaa, mutta tämä ei ole ainoa ongelma pienten yritysten kanssa – toinen ongelma ovat joo-joo ihmiset, jotka myötäilevät omistajan ja toimitusjohtajan ideoita – ammattilainen markkinointikonsultti olisi tässä tilanteessa kenties parempi henkilö sparraamaan yrityksen tulevaisuuden kehitysaskeleita. Markkinointikonsultti voi antaa aivan uusia näkemyksiä yrityksen tilanteesta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista, ideat ja näkemykset eivät tarkoita sitä, että yrityksen olisi välttämätöntä tehdä juuri siten, mutta monesti ulkopuoliset ajatukset ovat tarpeellisia, ja varsinkin sellaiselta taholta, jonka ainoa tehtävä ei ole myötäillä pomon ajatuksia.