Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Hakukoneoptimoi sivustosi myynnin kasvattamiseksi – parhaat vinkit

Hakukoneoptimoimalla sivustosi voit lisätä myyntiäsi merkittävästi

Jokaisen yrityksen selviytyminen ja menestyminen riippuu niiden myyntiluvuista, ja tänä päivänä myynnin lisääminen edellyttää vahvaa digitaalista läsnäoloa. Vuonna 2017 sähköisen kaupankäynnin osuus maailmanlaajuisesta myynnistä oli 2,3 triljoonaa dollaria, ja tämän määrän odotetaan kasvavan jopa 4,88 triljoonaan dollariin vuoteen 2021 mennessä. Jos haluat, että yrityksesi saa osan tästä myynnistä, on kriittistä, että käytät toimivaa SEO -strategiaa.

On sanomattakin siis selvää, että SEO-tekniikoiden oppiminen ja käyttöönottaminen voivat antaa sinulle mahdollisuuden kasvattaa näkyvyyttäsi ja näin parantaa myyntilukujasi. SEO kuitenkin kehittyy jatkuvasti, ja parhaat käytännöt muuttuvat ajan myötä, joten voi olla vaikea tietää, että onko SEO -strategiasi parhain mahdollinen.

Jos meinaat hukkua tähän tieto määrään, älä murehdi: on olemassa paljon tekniikoita, joiden on todettu toimivan tilanteessa kuin tilanteessa. Kerromme tässä artikkelissa näistä tekniikoista ja voit ottaa nämä tekniikat käyttöösi jo tänä päivänä.

Käytä avainsanoja nokkelasti

SEO-avainsanoja ei käytetä samalla tavalla kuin ennen, mutta ne ovat edelleen erittäin tärkeä osa kokonaisvaltaista toimivaa SEO-strategiaa. Ilman avainsanoja potentiaaliset asiakkaat eivät koskaan löydä sinua käyttäessään hakukoneita, ja siksi avainsanat ovat minkä tahansa toimivan SEO-strategian kulmakivi.

Oletetaan esimerkiksi, että yrityksesi myy käsintehtyä saippuaa. Selvä avainsanailmaus, jota sinun kannattaa käyttää on ’hyvin käsintehty saippua’. On varmasti olemassa kuitenkin muitakin avainsanoja ja ilmauksia, joita asiakkaasi varmasti käyttävät etsiessään käsintehtyä saippuaa. Sinun on selvitettävä minkälaisia hakusanoja saippuasta kiinnostuneet asiakkaat käyttävät ja sisällyttää niitä seuraaviin sisältöihin:

  • Artikkelit
  • Nettisivut
  • Osoitteet
  • Otsikot
  • Kuvien kuvaukset
  • Sivujen otsikot
  • Sähköpostit


Google AdWords on loistava työkalu avainsanatutkimuksen aloittamiselle. Internetissä on kuitenkin myös paljon muitakin avainsanojen suunnittelutyökaluja, joita voit käyttää. Avainsanatutkimuksessa ei kannata unohtaa tärkeitä long-tail avainsanoja, koska puolet kaikista hakusanoista on pituudeltaan yli neljän sanan pituisia. Näistä hakusanoista myös kilpaillaan vähemmän ja niiden konversioprosentit ovat korkeammat kuin muiden hakusanojen.

Tuota mahtavaa sisältöä

Avainsanat eivät kuitenkaan ole mitään ilman loistavaa sisältöä – ilman kunnollista sisältöä avainsanat ovat vain pelkkää sanasalaattia. Sisältö on muutakin kuin vain väline avainsanojen asettamiselle. Hyvä sisältö on ennen kaikkea väline, jonka avulla voit tarjota arvokasta, kiinnostavaa tietoa tavoittaaksesi yleisösi.

Kiinnostava, oikein tuotettu sisältö edistää myyntiäsi tuomalla lisää näkyvyyttä sivustollesi. Jos olet käyttänyt avainsanoja oikeaoppisesti sisällössäsi, yleisösi tulee kohtaamaan sinun julkaisemasi sosiaalisen median viestit, blogitekstit, verkkosivut ja muun sisällön ennen kilpailijoidesi sisältöä.

Sisältösi tarkoituksena on vastata asiakkaidesi kysymyksiin, antaa heille tietoa ja helpottaa heidän ostopäätösten tekemistä. Kun tuotat parasta mahdollista, osuvaa, kiinnostava ja arvokasta sisältöä käyttäen avainsanoja oikealla tavalla, potentiaaliset asiakkaasi löytävät tuotteesi ennen kilpailijoidesi tuotteita netissä. Tämä tietysti edistää myös myyntiäsi ja parantaa yrityksesi kannattavuutta. Arvokas sisältö tekee myös asiakkaistasi uskollisia sivustoasi kohtaan. Kun asiakkaasi kokevat hyötyvänsä sisältösi lukemisesta, he haluavat alkaa seuraamaan sinua.

Loistava sisältö on monimuotoista, ja tavoitteenasi tulisi olla sisällön viljely ja luominen monilla eri tavoilla:

  • Blogit
  • Videot (nämä voivat parantaa sivustosi näkyvyyttä jopa 50-kertaisesti verrattuna tekstisisältöihin
  • Taulukot
  • Podcastit
  • Animaatiot
  • Vieras artikkelit
  • Ekirjat
  • Oppaat
  • Arvostelut

Voidaan siis todeta, että sisältö on inbound markkinoinnin keskipisteessä. Kun sinulla on vankka inbound markkinoinnin strategia ja upeaa sisältöä, asiakkaasi tulevat suorastaan koputtamaan verkkokauppasi ovelle. On kuitenkin tärkeää, että muistat optimoida kaiken sisältösi asianmukaisilla avainsanoilla. Kannattaa myös varmistaa, että käyttämäsi avainsanat ovat sopivia myymillesi tuotteille tai palveluille.

Comments are closed.