Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Hyvä(?) tarkoitus mutta huono lopputulos

Postasin tuossa pari viikkoa sitten yhden kuvan Facebook sivuille. Tarkoituksena oli laittaa esimerkki nopeasti tehdystä mainoksesta, mikä ei ollut mennyt aivan putkeen. En kylläkään ilmoittanut kyseiselle firmalle, että mielestäni heidän mainoksensa oli mennyt hieman väärin (kuvassa luki isolla tekstillä kirjoitettu sana, joka sattui olemaan väärin kirjoitettu), enkä varmistanut, että oliko väärinkirjoitus tarkoituksellista – jos oli, niin hyvä – mainos ainakin siis toimi ja tuli huomatuksi.

En sitten enää sitä kuvaa sen enempää miettinyt, koska laittaessani sen näkyville, ajattelin, ettei kukaan ala sitä sen tarkemmin katsomaan ja miettimään mistä firmasta oli kyse. Enkä laittanut kuvaa alunperinkään siksi, että olisin kyseistä yritystä mollannut – en – koska itsekin olen tehnyt vastaavia virheitä ja pahempiakin vuosien aikana. Se kuva vain sattui sinä päivänä silmään virheineen. No, aiheesta syntyi eilen keskustelua Facebook seinällämme, jonne kuvan yhteyteen oli nopeasti tullut pari kommenttia liittyen mainoksien tekemiseen ja lopulta sinne tuli myös kirjoitus, tämän mainoksen alkuperäisen firman puolesta – he olivat pahoittaneet mielensä, joten poistin koko keskustelun.

Keskustelu yrityksen jälkeen jatkui kuitenkin vielä illalla yksityisviestien välityksellä, joissa meille opetettiin ja kyseenalaistettiin tietomme tekijänoikeuksista, kun olimme menneet ottamaan yrityksen kuvan, ja käyttäneet sitä ilman lähdelinkkiä. Olin jättänyt lähdelinkin pois alunperinkin sen vuoksi, etten osoittaisi sormellani mitään yritystä itsessään, vaan kyseistä mainosta, josta yritys sinällään ei välttämättä kenellekään tullut tutuksi, paitsi niille jotka sen tietävät. Ymmärsin kuitenkin, että olin pahoittanut yrittäjän mielen, ja olen siitä syvästi pahoillani. Se ei ollut tarkoitus – mutta se kuva vain oli niin houkutteleva kommenteille.

Pahoittelut vielä kerran.

Mitä tästä opimme? Mainonta on monipuolinen ala ja sanotaan monesti, että kaikki huomio on hyväksi, kunhan mainos huomataan. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Aioin liittää tähän kirjoitukseen aluksi parikin kuvaa, joissa näkee kuinka periaatteessa hyvä mainos tuhoaa itse itsensä, mutta sitten ajattelin, että mitä turhaan – ainahan voitte itse mennä Googleen ja kirjoittaa vaikka "epic fail ad".

 

Kari

Comments are closed.