Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Kansainvälisyys vs. kotimaisuus

Suomi on osa Eurooppaa, halusimme sitä tai emme. Varsinkin valtiolla on välillä vaikeata hahmottaa, että liikkuminen on Euroopassa vapaata ja netissä sitäkin vapaampaa. Markkinoinnissa tämän huomaa monella alalla, mutta varsinkin rahapelien maailmassa vanhakantainen ajattelu oman maan monopolista on murentunut jo vuosia sitten. Tämä murentuminen koskee niin urheiluvedonlyöntiä kuin muitakin netin rahapelekkä ja tässä käymme vähän näitä ”miksi”-asioita läpi.

Suomi ei ole enää yksin

Vielä 80- ja 90-luvuilla olimme Suomessa kuin omassa kuplassamme. Televisiosta näytettiin YLE:n uutiset ja silloin tällöin MTV3:lla näkyi jotain amerikkalaissarjaa. Uutiset olivat aina tietynlaisia ja tietynsuuntaisia, tottakai, koska Suomi oli aina ollut vähän erilainen ja yksinäinen ja suomenkielikin on niin vaikeata opetella – tai näin se julkinen sana siihen aikaan meni. Jo silloin suomalaiset pelasivat paljon, olihan meillä television päälähetyksessä lottoarvonta ja vakioveikkaus tulokset ja lauantai iltapäivisin tai illan aluksi tuli aina se yksi englannin valioliigaottelua ja vakioseurantaa. Jo silloin oli kaupoissa, ravintoloissa ja huoltasemilla automaattipelit ja pajatsot, eikä suomalaiset nähneet siinä mitään pahaa. Mutta vähitellen maailma aukeni myös suomalaisille ja kävi ilmi, että rajojemme ulkopuolella on suuri maailma, joka ei ole pelkästään paha, eikä se suomenkielikään lopulta niin vaikea ole ulkomaalaisille oppia.

Suomi liittyi Euroopan Unioniin 1995, euro tuli tilivaluutaksi 1999 ja käteisvaluutta muuttui markasta euroksi 2002.

Miten kansainvälinen markkinointi näkyy Suomessa

Tottakai markkinointi, joka tapahtuu kansainvälisesti tavoittaa myös Suomen ja monet Suomen televisiokanavien tavallisista mainoksista on tehty ulkomailla, niihin on vain lisätty päälle suomenkielinen teksti tai ääni, mutta löytyy monilta kanavilta myös mainoksia, jotka eivät ole suoranaisesti tehty suomalaisille, mutta jotka kohdistuvat suomalaisiin. Nettikasinoala alkoi kivijalkakasinoiden hakiessa uusia asiakkaita netin kautta, mutta kasvoi ja kasvaa yhä, kaikkien muiden huomatessa, että ihmisethän oikeasti haluavat pelata netissä. Suomessakin suomalaisten pelimäärät ovat olleet kasvussa vuosi vuodelta, vaikka Veikkauksen monopoli on lisännyt omaa pelitarjontaansa.

Miten kasvu on ollut mahdollista? Jos esimerkiksi seuraat jalkapalloa tai jääkiekkoa netistä tai televisiosta maksukanavien kautta, katselet kansainvälistä kuvalähetystä, jossa usein myös mainokset tulevat näkyville. Pelipaidoissa, ottelumainoksissa ja väliaikamainoksissa on useasti mainostamassa nettikasinoita ja urheiluvedonlyöntiyrityksiä, jotka eivät saa suoranaisesti Suomessa markkinoida omia palveluitaa ja tarjontaansa, mutta koska suomalaiset saavat pelata näillä operaattoreilla, niin onhan se itsestään selvää, että näin tapahtuu.

Yksikään monopoli ei ole pysynyt pystyssä iäisyyksiä, ei varsinkaan tilanteessa, missä se ohittaminen on nopeata, helppoa ja tarjolla on rajattomasti mahdollisuuksia ja täysin laillisesti – monopoli on jäänne vuosikymmenien takaa, historiallinen rakennelma, jonka olemassa oloa perustellaan vanhoilla opeilla ja ulkoaopetelluilla syillä ymmärtämättä, että maailma on jo muuttunut ja vanhojen rakenteiden pitäisi muuttua mukana.

Kansainvaliset mainoskanavat näkyvät Suomeen

Koska kansainväliset televisiolähetykset esimerkiksi urheilun ja satelliittikanavien muut lähetykset ovat täysin Suomessa nähtävillä ja netin käyttöä ei ole Suomessa rajoitettu, jokaisella vähänkään rahapeleistä kiinnostuneella on täysin avoin maailma edessään, laillisesti, niin ei mikään ihme, että viime aikoina on käyty paljon keskusteluja rahapelimonopolin todellisesta asemasta Suomessa. Ruotsi teki jo muutoksen vuoden alussa ja siirtyi lisenssimalliin, mm. Tanska, Saksa ja Englanti tekivät muutoksen jo aiemmin ymmärtäen, että vastustaminen on turhaa, mutta oikeilla liikkeillä voidaan saada suurin mahdollinen hyöty, mutta samalla jatkaa vanhanmallisia tukirakenteita, mutta uusilla tavoilla.

Markkinointi ja mainonta Suomessa ovat muutostilassa, nykyiset lait ja asetukset ovat eittämättä vanhentuneita eivätkä pysy tekniikan ja Euroopan tuomissa mahdollisuuksissa mukana.

Muutoksen tuulet ovat puhaltamassa

Miten kävi Suomessa alkoholin kanssa? Tilastojen valossa Suomesssa alkoholin kokonaiskulutus kasvoi aina vuoteen 2007, mutta on sen jälkeen kääntynyt laskuun ja laskua on tullut niistä ajoista selkeästi eikä tilastoihin tullut piikkiä siitä, että ravintolamainonnassa sallittiin taas Happy Hour-mainonta, kas vain suomalaisetkin osaavat siis nauttia alkoholia kuten muut eurooppalaiset, meille vain on vuosikymmeniä kerrottu, kuinka erilaisia me suomalaiset olemme, niin alkoholin kuin nyt rahapelien suhteen. Tilastollisesti Suomessa pelataan todella paljon rahapelejä, mutta hei, me olemmekin ainoa maa, missä rahapelejä on tuhansia saatavilla ilman, että niitä edes etsitään – ne ovat naamalla heti kun mennään kauppaan, huoltoasemalle, kioskille, joten onko ihme, että meillä Suomessa pelataan niin paljon? Jos tämä pelaaminen siirtyisi nettiin, muutoksia varmasti tapahtuisi, mutta koska Suomi on valmis muutoksille? Jos pelaajilta kysytään niin nyt, jos markkinoilta kysytään niin nyt, jos valtiolta kysytään niin ”asiaa pitää tutkia”….

Comments are closed.