Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Kasinomarkkinointi elää, muuttuu ja sitouttaa pelaajia

Markkinointi on yksi niistä asioista, jotka muuttuvat jatkuvasti. Näin varsinkin nettiviihteen osalta, jossa kilpailu asiakkaista on kovaa ja vaihtoehtoja riittää, mikäli asiakkaita ei onnistuta sitouttamaan omalle sivustolle.

Yksi mielenkiintoisimmista aloista markkinoinnin osalta ovat nettikasinot, joilla tunnutaan jatkuvasti kehittävän uusia ideoita markkinointikampanjoihin. Otetaan nyt pieni katsaus siihen, miten nämä yritykset palvelevat erityisesti suomalaisia pelaajiaan.

Arvonnat, kilpailut ja turnaukset kiinnostavat suomalaisia

Suomalaiset ovat yksi ahkerimmista pelaajaryhmistä nettikasinoilla, vaikka meitä ei määrällisesti olekaan niin paljon kuin muunmaalaisia pelaajia. Pohjoismaiset kasinot osaavat antaa suomalaispelaajille arvoa, ja siksi ne tarjoavat nimenomaan meikäläisten makuun sopivia kampanjoita. Tämän kaltaiset sivustot, kuten suomiarvat.com, ovat erinomainen valinta suomalaispelaajille juuri siksi, että niiden kampanjatarjonta on räätälöity vastaamaan suomalaisten vaatimuksia.

Myös palkinnoissa otetaan usein suomalaisuus huomioon, sillä jaossa voi olla konserttilippuja lähimaihin, lahjakortteja ja muita tuttuja etuja. Nämä houkuttimet toimivat todistetusti Suomen maalla erinomaisesti, joten miksipä sitä toimivaa konseptia muuttamaan?

Arvonta on aina muodissa

Suomalaispelaajien keskuudessa on kaksi kampanjatyyppiä ylitse muiden. Niistä ensimmäisenä ovat arvonnat, joihin sinivalkoinen kasinokansa osallistuu aina mielelllään. Jokin meitä vain arvonnoissa miellyttää, kelpaahan siitä todisteeksi vaikka jokaviikkoisen lottoarvonnan huima suosio maassamme.

Arvontojen suosio käy markkinoinnin näkökulmasta järkeen myös kasinoiden puolelta. Niiden avulla voidaan tarjota kaikentasoisille pelaajille sama kamapnja, jossa ei tarvitse jakaa edes valtavia palkintoja.

Jos arvontaan osallistuminen on helppoa, eikä vaadi sen suurempaa panostusta, pelaajat tulevat mielellään mukaan, vaikka ainoastaan päävoitto olisikin ihan huipputasoa. Usein nimenomaan päävoittona tarjotaan jotain todella upeaa, kuten elämysmatkoja kaukomaille.

Jokaiselle jotakin – myös pienellä panoksella on voitava voittaa

Myös erilaiset kilpailut ja turnaukset ovat oivia markkinointikeinoja pohjoismaisilla nettikasinoilla, sillä niissä kasinopelaamiseen saadaan lisättyä vielä se yksi puuttuva elementti: kisailu muita pelaajia vastaan.

Yksi kiinnostavimmista uudemmista kilpailutyypeistä ovat tasapanoksella pelattavat kolikkopeliturnaukset. Näissä turnauksissa pelaajat pääsevät ottamaan toisistaan mittaa, mutta käytetyn panoksen euroarvon ei tarvitse olla sama. Voittaja määritetään suurimman kolikkovoiton perusteella, joten kaikilla on yhtä hyvä mahdollisuus voittaa – loistava idea nettikasinoiden markkinointiosastoilta!

Suora kasinobonus on yhä harvinaisempi markkinointiratkaisu

Me seuraamme tietysti markkinointipalveluja tarjoavana sivustona tarkasti sitä, miten markkinointi netissä kehittyy. Nettikasinoala on yksi nopeimmin uusiin ideoihin ja uusiin tuuliin tarttuvista aloista, jossa mainostetaan suoraan niin aktiivisille, epäaktiivisille kuin potentiaalisillekin asiakkaille – eli niille, jotka eivät vielä ole palveluun liittyneet. Juuri siksi kasinomarkkinointi on todella mielenkiintoinen kohde kaikille markkinoinnista ja erityisesti nettimarkkinoinnista kiinnostuneille.  

Yksi viime vuosien aikana paljon suosiota menettäneistä tarjouksista on suora kasinobonus, joka tarjotaan pelaajalle sivustolla näkyvän kampanjan tai sähköpostiviestin välityksellä. Se toimii edelleen hyvin tervetuliaistarjouksena, jolla pelaajia houkutellaan liittymään kasinolle tarjoamalle heille huomattavasti parempi bonus kuin enää myöhemmässä vaiheessa. Reload-bonukset, eli jo aktiivisille pelaajille tarjottavat bonusedut ovat sen sijaan vähentyneet. Nykyään nettikasinot käyttävät monipuolisempia keinoja, kuten arvontoja ja kilpailuja, asiakkaidensa uudelleenaktivointiin ja sitouttamiseen.

Ilmaiset edut opettavat väärille tavoille

Ilmaisraha ja muut ilman talletusta jaettavat bonukset ovat nekin tänä päivänä aika tiukassa, ja ilmaiset nettiarvat vieläkin hankalampia löytää. Ilmaiskierroksia jaetaan toki edelleen anteliaasti, mutta nykyään kasinot yhdistävät ne ylleensä johonkin talletuskampanjaan tai kisaan, eivätkä enää lisää niitä suoraan pelaajien tileille kuin poikkeustapauksissa.

Ja kyllähän se markkinoinnin näkökulmasta niin on, että ilmaiseksi jakaminen on hieman kyseenalaista toimintaa. Vaikkapa ilmaisliput urheilutapahtumaan vetävät kyllä stadionin täyteen, mutta samalla ihmiset tottuvat siihen, että sisäänpääsystä ei tarvitse maksaa. Tämä voi hyvinkin olla syy myös nettikasinoiden vähentyneeseen ilmaismarkkinointiin.

Populäärikulttuuri markkinoinnin apuna

Otetaan vielä viimeiseksi nopea katsaus populäärikulttuurin ja kasinomarkkinoinnin suhteeseen, joka ei ole näillä näkyvin ainakaan viilenemässä. Viimeisimpänä markkinoinnissa on hyödynnetty huippusuosioon noussutta Narcos-tv-sarjaa, joka toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten populäärikulttuuria voi käyttää nettikasinoilla markkinoinnin apuna.

Erityisesti todella ajankohtaiset ilmiöt toimivat, sillä ihmiset haluavat nauttia suosikkiviihteestään mahdollisimman monessa muodossa. Narcosin suosio on jo alkanut hiipua, mutta juuri tässä kohtaa kasinoilla on hyvä paikka herätellä tuttua brändiä uudelleen vauhtiin. Jos sarja kiinnosti ihmisiä vielä hetki sitten tv-ruudussa, miksipä sitten ei nettikasinolla mukavan kampanjan saattelemana?