Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Keinoja asiakkaiden houkuttelemiseksi

Kilpailu voi netissä olla huomattavasti kovempaa kuin paikallisella tasolla toisten liikkeiden kanssa. Netissä ollaan kansainvälisillä vesillä. Vaikka suomenkieli on pieni kieli ja sitä puhutaan vaan Suomessa, on se jo tuttu kieli kansainvälisille verkkokaupoille ja kauppiaille ympäri maailman. Siksi ei pidä olla yhtään varma suomenkieliselle sivustolle mentäessä, että tuotteet tai palvelu tulevat Suomesta.

Verkkokaupan vetovoima

Millainen palvelulupaus voisi olla nettikasinon tyylinen ostosraha? Sitähän me saamme isojen kauppaketjujen kuten K-kaupat ja S-kaupat bonuksien kautta. Voisiko vastaavaa hyödyntää myös omassa kaupassasi tai toiminnassa, esimerkiksi ostamalla 100 eurolla, saat 50 euron ostossetelin, jonka voit käyttää seuraavassa yli 100 euron ostoksessasi. Silloin käytännössä annat tuollaisen 25 % alennuksen, mutta se kuulostaa paremmalta kun annat asiakkaalle 50 euron ostossetelin, tai ostosrahaa. Käytä mieluummin sanaa raha, kuin seteli tai prosenttilukuja.

Et voi voittaa tuotevalikoimassa – entä palvelussa?

Suomalainen verkkokauppa ei voi voittaa tuotevalikoimassa kansainvälisiä verkkokauppajättejä, mutta voimmeko voittaa palvelussa? Isot kansainväliset verkkokaupat tarjoavat nimittäin melkoiset palautuskanavat, nopeat toimitukset ja paljon lisäpalveluita tuotteiden ostamisen ohessa. Voitko sinä tuottaa jotain ostamiseen liittyvää, jota kansainväliset isot toimijat eivät pystyisi? Millaisen palvelulupauksen sinä voit tehdä?

Tutkimukset kertovat, että ostajat arvostavat helpoutta, nopeutta ja sujuvuutta. Löytyvätkö tuotteet helposti verkkokaupastasi, oletko tehnyt ostamisen mahdollisimman helpoksi? Onnistuuko kaikki myös mobiilisti, ja kotitietokoneella. Olemme nimittäin jo tavanneet sellaisiakin verkkokauppoja, joissa on niin hienoja 3D ominaisuuksia kuvien katseluun, että katselu onnistuu vain älypuhelimella, ei lainkaan kotikoneella?

Onko mahdollista luoda vain suomalaisten tuotteiden verkkokauppa, joka onnistuisi kamppailemaan kansainvälisiä jättejä vastaan? Jos muut maat eivät ole siinä onnistuneet, vaan pikemminkin yritykset ovat lähteneet jättien kuten Amazonin kelkkaan mukaan, niin miksei samaa tekisi myös suomalaiset yritykset? Ainoa vain, että silloin ne suomalaiset yritykset ja niiden tuotteet ovat vain yksi pieni osa ison kansainvälisen myyntiorganisaation tuotevalikoimassa.

Miten oikeasti suomalaisten ostoskäyttäytyminen muuttuu?

Mediassa on usein kirjoitettu siitä, kuinka suomalaiset ovat alkaneet arvostaa lähiruokaa ja paikallisuutta uudestaan. Mutta kuinka totta se oikeasti on? Ostoksemme kansainvälisiltä verkkokaupoilta vaan lisääntyvät ja suomalaiset kaupat joutuvat taistelemaan elintilastaan. Samalla suomalainen tuotanto vähenee monella alalla, tuotannon siirtyessä Aasian ja Afrikan maihin.

Me olemme tottuneet viimeisten 50 vuoden aikana tavarapaljouteen, ja siihen, että rahalla saa. Tavaramäärästä on tullut yksi vaurauden mittapuu, ja tavaroita ostetaan vaikkei niitä tarvittaisi, ja välillä vain siksi, koska se on halpaa.

Me tiedämme myös sen, että maapallon voimavarat ovat jo tältä vuodelta syöty – käytännössä tätä kulutustahtia mentäessä tarvitsemma kaksi maapalloa luontoineen kattamaan kulutuksemme – näin ei siis voi jatkua.

Oletko sinä luomassa uusia ostoskanavia?

Kenties paikallisella osaamisella, tarjouksilla, palvelulla – niillä saataisiin suomalaistenkin kulutus oikeasti muuttumaan paikalliseksi ostamiseksi ja käyttämiseksi. Samalla kierrätyksen laajentuminen entistä useamman alan (lasi, muovi, pahvi, elektronikka, vaatteet) kattavaksi uudelleenkäyttöteollisuudeksi tulee tuomaan apua maapallon voimavarojen ehtymiselle.

Mutta meidän on jo nyt luotava niitä kanavia, joiden kautta voidaan ostaa näitä tuotteita ennenkuin on liian myöhäistä.