Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Kolme uutta mielenkiintoista markkinointikohdetta 2020

Aina silloin tällöin eteen tulee uusia ja mielenkiintoisia tuttavuuksia, markkinointimielessä. Eurooppa, Aasia ja Pohjois-Amerikka sekä Afrikka että Australia ovat selkeästi omia kokonaisuuksiaan, joissa myös löytyy omat toimivat käytäntönsä ja tapansa markkinoinnissa. Silloin tällöin jotain näistä tuodaan toisille alueille ja ne joko toimivat, tai todellakaan eivät.

Tehdään nyt pikainen katsaus kolmeen mielenkiintoiseen uuteen mahdollisuuteen eurooppalaisessa markkinoinnissa ja myynnissä.

Teollisuushamppu

CBD öljypullo ja teollisuushamppua

Teollisuushamppu ei kiinnosta kovinkaan mielenkiintoiselta tuotteelta. Se on sukua sille toiselle hampulle, joka on huumausaine, mutta teollisuushamppu on tuote, jossa ei huumaavaa ainetta eli THC:tä ole kuin 0,2 % täällä Euroopassa, joten sille on aivan omat markkinansa.

Esimerkiksi ihmerohdoksi kutsu CBD öljy toimii sekä kauneudenhoitoon että monien eri sairauksien hoitoon tai ainakin lievittämiseen. CBD ei siis ole huumaava-aine, mutta sen sukulaisuus toiseen hampputuotteeseen on saattanut nostaa sen vaikutusta lumemaisesti, eikä sen lääketieteellisiä vaikutuksia ole tutkittu vielä tarpeeeksi, jotta sitä voitaisiin myydä muuna kuin luontaistuotteena, ja silloinkin lähinnä kauneudenhoitoon.

Mutta uutena eurooppalaisena tuotteena se on näin markkinoijan silmissä mielenkiintoinen. Ja jos tuote saa lääketieteellisistä testeistä kunnollisia tuloksia, nousee se tuotteena aivan uuteen luokkaan. Nyt monet sen hyvistä ominaisuuksista ja mahdollisuuksista perustuvat olettamuksiin.

E-urheilu

BMW on vahvasti mukana eSports tiimeissä sponsorina

E-urheilu eli tietokonepelaaminen ammattilaistasolla on ollut totta maailmalla jo itseasiassa konsolipeleistä lähtien ja sitä ennen videopeleistä, mutta vasta viimeiset pari vuotta on lajista tullut tuttu suuremmalle katsojajoukolle myös Euroopassa. Tässä genressä Aasiassa pelataan hieman eri pelejä kuin Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa, mutta Euroopassa tänä vuonna kasvava Aasiassa todella suosittu League of Legends- pelin liigat tarjoavat täällä Pohjoismaissakin uusia mahdollisuuksia markkinoijille.

Jos LoL tuntuu hieman haastavalta, voi aina hakea oman lajinsa suomalaisille tutummasta CS:GO eli poliisit vastaan terroristit ammuntapelistä, jossa suomalainen ENCE on parhaimmillaan ollut jopa maailmanlista kakkosena. Tällä hetkellä maailman TOP30 joukossa pelaa kaksi suomalaista tiimiä: HAVU ja ENCE.

Tietokonepelaaminen tällä tasolla on yhä kasvussa ja markkinoijien kannattaa pitää silmät auki – tämä tulee Suomessakin kasvamaan entisestään! Suomen uusimman turnauksen eli Elisa eSports Serieksen voitti suomalainen KOVA.

Tämän vuoden 2020 kevät on luonnollisista syistä lisännyt e-Urheilu tapahtumien media-arvoa ja olemme saanet nähdä jopa Facebook liveotteluna tietokonepelinä kun espanjalainen Rafael Nadal pelaa tennistä, tai kun Liverpoolin ja Evertonin pelaajat pelaavat toisiaan vastaan livepelissä tietokoneella…. jopa formulakuskit ovat lähteneet kisailemaan eRacing kisoihin ja Fox TV lähetti omassa verkossaan eRacing Nascar kisan, jota seurasi noin 900 000 katsojaa.

Vastuullisuus

Tiesitkö, että EU-ja maailmantasolla on tehty 17 kohtainen vastuullisuus-malli, jonka perusteella jokainen yritys voisi kehittää oman toimintansa vastuullisuutta?

Vastuullisuudessa puhutaan kestävän kehityksen tavoitteista, ja jokainen yritys voisi hyödyntää hyvää omaa toimintaansa myös markkinoinnissa.

Tällä hetkellä liian monet yritykset puhuvat vastuullisuudesta liian kevyesti, ilman että yrityksen toiminta todellisuudessa olisi vielä kovinkaan vastuullista, se on vasta sillä vastuullisuuden tasolla, jonka suuri yleisö tuntee – mutta suuri yleisö ei olekaan vielä kiinnostunut, mistä on kyseessä.

Koska kestävän kehityksen 17 eri osatekijää tulevat osaksi myös markkinointia? Miten markkinoijat osaavat ottaa kopin näistä yllä esitellyistä kohdista ja tuoda yrityksen toiminnan pisteitä näkyville vastuullisesti, vai onko yrityksen verkostoihin muodostumassa uusia yhteyksiä, joiden kautta voidaan rakentaan entistä vastuullisempaa yritystoimintaa.

Jos siis etsit mielenkiintoista opiskeltavaa tai tekemistä tällä vuodelle, tutki edellä mainitut kolme alaa – niiltä varmasti löytyy tekemistä tuleville vuosille.