Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Kryptovaluutat ja niiden vaikutus markkinointiin

On luonnollista, että uudet tekniikat ja innovaatiot vaikuttavat myös yritysten markkinointiin. Toiset innovaatiot tekevät sitä enemmän kuin toiset ja varsinkin tällä kertaa aiheena oleva kryptovaluutta tekee sen voimalla. Miksi sitten kryptovaluutat ovat tulleet maailmanmarkkinoille, ja miten ne vaikuttavat jo nyt markkinointiin, ja olisiko niistä teille uusia mahdollisuuksia tuleviin projekteihin.

Kryptovaluuttoja on ollut olemassa jo vuosikausia ja niitä on paljon eri valuuttoja markkinoilla, mutta kaikkein tunnetuin ja menestynein kryptovaluutta on Bitcoin. Kryptovaluutta eroaa muista valuutoista siinä, että vaikka se kuvissa näytetään kultarahan tavoin, on se todellisuudessa täysin digitaalinen valuutta, eli sillä ei ole lainkaan fyysistä muotoa. Osa markkinoista ja ihmisistä suhtautuu yhä kryptovaluuttoihin epäilevästi, mutta niitä on käytetty maksuväleinä jo vuosia – niiden suurin ongelma on ollut rankat arvonvaihtelut, jotka vaikeuttavat kryptovaluutan käyttöä arjessa, mutta muuten niiden ympärille on jo rakentunut omia markkinointiin, kuten esimerkiksi jo pelkästään kryptovaluutoilla toimivat nettikasinot, ja voithan tilata ja ostaa vaikka Teslan Bitcoineilla.

Kryptovaluuttojen taustaa

Kryptovaluuttoja oli jo ennen Bitcoinia, ja ensimmäinen kryptovaluutta oli itseasiassa vuonna 1989 aloitettu Digicash, jonka tarina päättyi konkurssiin jo 1988. Bitcoin oli itseasiassa tiettävästi kolmas onnistuneista kryptoaloituksista, ja se sai alkunsa 2008/2009, eli se on nyt ollut olemassa 13 vuotta, ja yhä siihen suhtaudutaan epäillen. Suurin yksittäinen syy lienee, että sen ”perustaja” Satoshi Nakamoto on henkilö, jota kukaan ei tunne(!). Onko se markkinointia, salanimi, yrityksen luoma profiili – sitä ei kukaan tiedä, ja se onkin yksi Bitcoinin kysymysmerkki, joka toisaalta leimaa myös koko virtuaalista valuuttamarkkinaa. Mutta kuka muutenkaan muistaa kuka talousministeri on missäkin maassa antanut luvan painattaa lisää rahaa markkinoille?

Jos katsotaan sitten tarkemmin tämän maailman suurimman kryptovaluutan arvonkehitystä, eli Bitcoinia niin ainakin siitä voidaan kaikki olla samaa mieltä, että sen arvo on nousemaan päin – kuinka kauan nousu jatkuu, sitä ei tiedä kukaan, mutta kryptovaluutoissa on yksi merkittävä ero verrattuna perinteiseen valuuttaan: sen määrä on määritelty valuutan aloittaessa, kun vastaavasti perinteistä rahaa on aina voitu painaa lisää, joka on sitten johtanut historiassa varsinaisiin megaluokan hyperinflaatioihin, joissa rahaa ei ole edes ehditty painaa tarpeeksi, ja paperista loppui tila nollille.

Lohkoketjut ja sijoittaminen

Kryptovaluutat ovat tulleet yhdeksi varteenotettavaksi sijoituskanavaksi, mutta niiden kanssa pitää muistaa, että toisaalla on mahdollista yhä vielä saada huomattavasti parempia tuloksia sijoitetulle pääomalle kuin perinteisissä sijoituskanavissa, mutta toisaalla on myös huomattavasti suuremmat riskit – ja niinhän se on aina, että mitä parempi mahdollisuus tuottavaan sijoitukseen, sitä suuremmat ovat riskit. Myös kryptovaluuttojen kanssa pitää olla tarkkana, sillä markkinoille tulee koko ajan uusia valuuttoja, joiden liikkeelle laittajat osaavat kyllä käyttää hyväkseen esimerkiksi sosiaalisen median kanavien antamia mahdollisuuksia.

Lohkoketju (englanniksi blockchain) tarkoittaa teknologiaa, jonka avulla toisilleen tuntemattomat toimijat voivat tuottaa ja ylläpitää hajautettuja tietokantoja yhdessä. Lohkoketjujen ajatus sai alkunsa tutkijoiden piirissä jo 90-luvulla, kun lähdettiin miettimään ratkaisua dokumenttien muokkaushistorian varmistamiseksi. Nimi lohkoketju juontaa juurensa siitä, että ketjua ylläpitää suuri joukko eri tietokoneita, jotka ylläpitävät hajautettua ketjua. Ketjun eri lohkoja voi ajatella palapelin palasina, joista jokainen sopii vain tietyn lohkon perään oikealle paikalleen. Tämä peräkkäinen liittäminen tapahtuu matemaattisten algoritmien avulla. Lohkoketju on teknologia ja kryptovaluutta on ikään kuin applikaatio, joka toimii tässä lohkoketjussa.

Kryptovaluutta kaupassa ja markkinoinnissa

Facebook on laittamassa liikkeelle oman valuuttansa, Kiina teki jo niin ja niin on miettimässä monet isot kansainväliset rahalaitokset, joten virtuaalinen valuutta on tullut jäädäkseen, mutta millä tavoin yritykset ottavat sen omaan toimintaansa on jokaisen yrityksen oma asia niin kauan, kun virtuaalinen valuutta on vaihtoehto perinteiselle rahalle. On epätodennäköistä että virtuaalinen valuutta syrjäyttää perinteisen rahan tavallisessa kaupankäynnissä, mutta yritysten välisessä maksuliikenteessä ja kansainvälisessä kaupassa sen käyttö varmasti lisääntyy sitä kautta, kun virtuaalivaluuttojen arvot tasaantuvat, eikä niissä tapahdu Bitcoinille tähän mennessä tapahtuneita isoja arvonheilahteluja, jotka ovat vielä tehneet Bitcoinilla kauppaa tekevien liiketoiminnasta todella riskialtista, varsinkin jos Bitcoin vaihdetaan todelliseen olemassa olevaan tuotteeseen, eikä esimerkiksi palveluun tai toiseen digitaaliseen tuotteeseen, kuten edellä mainittuihin kasinoiden rahapeleihin. Esimerkiksi autokaupassa, voi hyvällä tuurilla autokauppias saada tuhansia euroja enemmän rahaa Bitcoin maksusta kuin mitä auton hinta oli, tai vastaavasti menettää tuhansia euroja, mutta kuten muissakin uusissa markkinoinnin tavoissa ja mahdollisuuksissa, pioneerit tulevat voittamaan parhaat arvonnousut.

Comments are closed.