Kumppanuus- eli affiliate-markkinointi valtaa alaa
Tulospohjainen affiliate-markkinointi on monen pääasiallisesti verkossa toimivan yrityksen suosima markkinoinnin muoto, jossa maksetaan ainoastaan sen tuottamista tuloksista. Tämä muoto on kasvattanut suuresti suosiotaan blogivaikuttajien ja YouTuben kaltaisten väylien muututtua valtavirran sisältökanaviksi.
Affiliate-markkinoinnin neljä osapuolta
Mistä tällaisessa toiminnassa sitten on kyse? Ensinnäkin, affiliate-markkinointi toimii mainosverkossa, joka yhdistää mainostajat ja julkaisijat. Kyseessä on alusta, jonka kautta mainosten sijoittaminen ja maksuliikenne hoidetaan. Mainostaja voi toki halutessaan toimia näiden verkostojen ulkopuolella ja toimia suorassa yhteistyössä julkaisijakumppanin kanssa, mutta tällainen prosessi voi usein osoittautua tarpeettoman raskaaksi ja epäluotettavaksi kummankin osapuolen näkökulmasta.
Kansainvälisesti kumppanuusverkostojen määrä lasketaan tuhansissa, Suomessa verkostojen määrä on toistakymmentä. Isoilla kansainvälisillä toimijoilla voi olla omat verkostonsa, ja moni verkosto on erikoistunut toimialakohtaisesti: matkailu, rahapelit, autoilu… Isoja kansainvälisiä verkostoja ovat esimerkiksi Rakuten, Amazon Associates ja Affiliate Partners. Ruotsalaistaustainen Adtraction on Suomessa erittäin suuri tekijä alalla.
Kumppanuusverkosto yhdistää mainostajan, julkaisijan sekä tietenkin asiakkaan, joka tuottaa ostotapahtumien myötä konversioita. Mainostajan ja asiakkaan roolit ovat useimmille selviä, mutta julkaisija on sisällölliseltä käsitteeltään hieman hämärämpi monelle verkkomarkkinointia vähemmän tuttu.
Mainostajan kannalta tämä markkinointimuoto on edullinen, sillä hän maksaa vain aidoista konversioista. Asiakas voi puolestaan hänkin päästä osalliseksi affiliaattien tuloista, mistä hyvänä esimerkkinä on Bonusway.fi-sivusto. Bonusway toimii hieman kaupan bonusjärjestelmien tavoin: keskittämällä verkko-ostoksensa sivustolle asiakas palkitaan uskollisuudestaan.
Julkaisijan rooli
Julkaisija on sisältöä verkkoon tuottava taho, jonka kautta mainostajat pyrkivät saamaan asiakkaita palveluilleen. Julkaisijan verkkomedia voi olla blogi, YouTube-kanava, Facebook-sivu, Instagram-tili, uutiskirje, verkkolehti… Käytännössä mikä tahansa verkossa toimiva julkaisualusta soveltuu kumppanuusmarkkinoinnin kanavaksi.
Tubettajat eli YouTube-kanavien eräänlaiset henkilöitymät ovat varsinkin nuorille kuluttajasegmenteille suunnatussa markkinoinnissa suuressa roolissa. Markkinoinnin maailma on muttunut, ja vaikkapa Youtube-videoilla mainostaminen on täysin arkipäiväistä niin suurille kuin pienemmillekin yrityksille.
Esimerkiksi suomalainen Sonja ”Soikku” Hämäläinen kerää YouTubessa kuukausittain yli puoli miljoonaa katselukertaa kanavalleen. Näistä luvuista moni mainostaja on ymmärrettävästi kiinnostunut, ja vaikka Soikku kuuluukin maamme suosituimpiin tubettajiin, ei hänen suosionsa ole missään nimessä ainutlaatuista. Tästä kielii sekin, että Suomessa toimii jo kolme yksinomaan YouTube-markkinointiin keskittynyttä kumppanuusverkostoa, kuten Splay Suomi. Sen verkostoon kuuluvat kanavat keräävät kuukausittain yhteensä 25 miljoonaa katselukertaa.
Julkaisijalla voi olla joko aktiivinen tai passiivinen rooli markkinoitavan sisällön suhteen. Verkosto voi hoitaa kaiken esimerkiksi mainosvideon sijoittelun myötä, ilman että julkaisija on välttämättä edes tietoinen mainoksen tarkasta sijoittelusta. Toisaalta julkaisija voi olla tuottamassa sisältöä hyvinkin aktiivisesti esimerkiksi tuotearvosteluiden ja -esittelyiden kautta.
Rahapeliala edelläkävijänä kumppanuusmarkkinoinnissa
Eräs pitkään verkossa näkyvästi esillä ollut affiliate-markkinoinnin ala on uhkapeli- eli rahapeliala. Kansainvälisten vedonlyöntisivustojen ja verkkokasinoiden mainoksia on liikkeellä runsaasti, ja kyseinen toimiala on ammattimaistunut todella rivakalla vauhdilla. Kotimaisia kumppanuusverkostoja alalla ei lainsäädännöllisistä syistä ole, mutta eurooppalaisia verkostoja löytyy kymmenittäin. Moni on erikoistunut juuri pohjoismaisiin markkinoihin.
Esimerkiksi hiljattain suomeksikin taipunut Slotsexpert-sivusto on toiminut jo vuosia affiliaattina rahapelialalla. Sivusto valottaakin eräässä seikkaperäisessä artikkelissaan tätä nettikasinoilla yleistä toimintaa.
Rahapeliala on julkaisijan näkökulmasta erittäin antoisa toimiala siinä suhteessa, että sen tuoma rahavirta ei perustu perinteisen verkkokaupan tavoin kertaluonteisiin ostoihin. Pelaajat nimittäin tallettavat rahaa pelisivustoille usein vielä vuosikausia affiliate-linkin klikkaamisen jälkeen, ja jokainen talletus tuo siivun julkaisijalle, olipa julkaisijan kanavan kautta pelisivustolle päätynyt pelaaja sitten vieraillut tuolla kanavalle uudelleen tämän jälkeen tai ei.
Julkaisijoiden suhteen rahapeliala on kuitenkin erittäin kilpailtu. Uusia peliaiheista sisältöä tuottavia sivustoja ilmestyy tasaista tahtia, mutta suurin ei menesty. Usein syynä on sisällön heikko laatu tai julkaisijan pitkäjänteisyyden puute – moni lähtee alalle helpon rahan toivossa. Sama nyrkkisääntö pätee kaikkeen kumppanuusmarkkinointiin: pitkäjänteisyys palkitaan, pikavoitot ovat harvassa.