Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Kuusi vinkkiä toimivaan kasinomarkkinointiin

499039.TIF

Nettikasinoita on olemassa tuhansia erilaisia, joten markkina on valtavan kilpailtu. Kasinot mainostavat pelaajille toinen toistaan parempia ja suurempia etuja viikko toisensa jälkeen. Samaan aikaan Suomen laki rajoittaa mahdollisia nettikasinoiden markkinointikeinoja huomattavasti. Pelaajien huomion herättäminen ja massasta erottautuminen onkin haastavaa, ja täysin tavanomaisella markkinoinnilla ei pitkälle pötkitä. Miten kasinomarkkinointia sitten voi toteuttaa tehokkaasti? Esittelemme tässä artikkelissa kuusi vinkkiä, joiden avulla onnistut siinä!

Ole kekseliäs

Kuten todettua, kasinoiden välillä on todella kova kilpailu. Sen ansiosta asiakkaat saavat nauttia jatkuvasti uusista ja mielenkiintoisista tarjouksista, kun pelisivustot yrittävät sekä houkutella uusia pelaajia että pitää kiinni vanhoista. Asialla on myös kääntöpuoli: monet tarjoukset menettävät hohtonsa asiakkaiden silmissä nopeasti. Sen vuoksi nettikasinoiden markkinoinnin tuleekin olla kekseliästä, jotta pelaajien kiinnostus herää. Monesti edullinen, mutta pähkähullun kuuloinen kampanja voi toimia paremmin kuin kallis ja tavanomainen. Hauskoja ideoita on usein helppo keksiä esimerkiksi suomalaisille tärkeiden urheilutapahtumien ja juhlapäivien ympärille.

Panosta copywritingiin

Hyvä copywriter eli mainostekstien kirjoittaja voi tehdä lähes ihmeitä. Keskinkertaiset markkinointikampanjat muuttuvat huippulaatuisiksi osaavan kirjoittajan käsissä. Vastaavasti loistavatkin ideat voivat lässähtää, jos copywriting mättää. Asiasta ei siis kannata tinkiä, ja parhaat nettikasinot käyttävätkin ammattimaisia kirjoittajia markkinoinnissaan. Osaavat kirjoittajat tekevät markkinointiviesteistä houkuttelevia ja saavat pelaajat toimimaan halutulla tavalla; oli tavoitteena sitten tietyn painikkeen klikkaaminen, uutiskirjeen tilaaminen tai vaikka kampanjaan osallistuminen. Laadukkaasti tuotetulla tekstillä saa paikattua monia muita heikkouksia.

Erotu joukosta

Kekseliäiden ideoiden ja taitavasti tuotetun tekstin lisäksi tärkeä seikka on erottua massasta. Kuten mainitsimme, nettikasinoita on olemassa tuhansia ja uusia julkaistaan joka kuukausi. Koska suomalaiset ovat iso kohderyhmä kasinoalalla, kaikki suosituimmat uutuuskasinot julkaisevat sivustonsa myös suomeksi – tarjontaa siis riittää. Jos tarjoat samoja ilmaiskierroksia samoilla fraaseilla kuin 20 muuta sivustoa, on epätodennäköistä, että brändisi jää asiakkaiden mieleen. Markkinoinnin avulla voit erottautua lukemattomista muista kasinoista. Keksi siis jotain omaperäistä, joka jää pelaajien mieleen. Jotkut suomalaiset kasinot hyödyntävät esimerkiksi murteiden käyttöä markkinoinnissaan. Eräs nettikasino taas rekrytoi joulupukkia tonttuineen 10 minuutin keikalle Maltalle, toinen taas etsi hanskanlämmittäjää UFC-otteluun.

Tee osallistuminen helpoksi

Markkinoinnin täytyy olla selkeää. Jos asiakkaat eivät ymmärrä markkinoinnin sanomaa tai kokevat sen monimutkaiseksi, heidän kiinnostuksensa lopahtaa hetkessä. Jos järjestät esimerkiksi kampanjan, johon toivot pelaajien osallistuvan nettisivujen kautta, prosessin tulee olla mahdollisimman suoraviivainen ja vaivattoman oloinen asiakkaiden näkökulmasta. Jos osallistuminen vaatii sinkoilua sivulta toiselle, painikkeiden klikkailua ja kaavakkeiden täyttämistä, monet pelaajat jättävät leikin sikseen saman tien. Kannattaa siis unohtaa turhan monimutkaiset ideat.

Toimi vastuullisesti

Vastuullinen pelaaminen on seikka, jota mikään nettikasino ei voi jättää huomioimatta. Asia on tärkeä jo pelkästään lisenssien vaatimusten takia. Vastuuttomasti toimiva tai sääntöjä rikkova nettikasino voi pahimmassa tapauksessa menettää toimilupansa, kuten hiljattain nähtiin erään ruotsalaisen yrityksen kohdalla. Lisenssiehtojen lisäksi vastuullinen kasinomarkkinointi on tärkeää myös toisesta syystä. Kun ongelmapelaamista pyritään ehkäisemään aktiivisesti ja myös markkinointia tehdään vastuullisuus mielessä, pelaajat pysyvät todetusti tyytyväisempinä sekä uskollisempina.

Kysy asiakkailta, mitä he toivovat

Tiedätkö, mitä pelaajat haluavat? Moni nettikasino olettaa tietävänsä pelaajien toiveet ja tekee markkinointia sen perusteella. Totuus saattaa kuitenkin olla yllättävä – asiakkaat saattavat olla kiinnostuneita aivan eri asioista, kuin mitä markkinointitiimi olettaa. Kannattaakin harkita asiakaskyselyn tekemistä! Tällöin saat relevanttia tietoa siitä, mikä asiakkaita kiinnostaa ja mistä he pitävät eniten. Kerätyn datan perusteella voit muokata markkinoinnista entistä kiinnostavampaa ja paremmin toimivaa.