Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Mainoslahja on hauska tapa muistaa asiakasta

Mainoslahjat ovat yrityksen antamia lahjoja, joilla muistetaan työntekijöitä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Lahjan arvo ja sisältö vaihtelevat tarkoituksesta riippuen, mutta se voi parhaassa tapauksessa olla oivallinen tapa markkinoida yritystä ja sitouttaa sen sidosryhmiä. Tämä artikkeli on sponsoroitu. 

Mainoslahjan voi antaa mihin vuodenaikaan tahansa ja melkeinpä mihin tahansa tarkoitukseen. Monet yritykset antavat niitä esimerkiksi joulun aikaan, jolloin mainoslahjat nauttivat huippusesonkiaan. Niitä voi antaa moneen muuhunkin tarkoitukseen ja onnistuneella yrityslahjalla voi olla hyviä vaikutuksia yrityksen tunnettuuden lisäämisessä. 

Mainoslahjalla huomiota kovassa kilpailussa

Monet yritykset kamppailevat kovassa kilpailussa, jossa pitää tehdä kaikkensa erottuakseen joukosta. Kilpailuvaltteina ovat usein esimerkiksi hinta, laatu tai jokin haluttu erikoisominaisuus, mutta yrityksellä on myös muitakin tapoja saada huomiota. 

Mainoslahjalla voi jättää mukavan muistijäljen asiakkaan tai työntekijän mieleen ja se voi antaa melkeinpä missä tahansa muodossa. Pipot, kassit, kuulakaerkikynaet ja juomamukit ovat tyypillisiä mainoslahjan muotoja. Lisäksi yritys voi antaa lahjaksi muutakin mukavaa, kuten konvehtirasian tai laadukasta kahvia. 

Mainoslahja on tapa markkinoida

Mainoslahja voi antaa miellyttävän kokemuksen vastaanottajalle. Jos lahjaan on liitetty selkeästi ja tyylikkäästi yrityksen logo, voi se saada aikaan erittäin positiivisia miellekuvia lahjan antajasta. Tämä tekee mainoslahjoista erinomaisen tavan markkinoida yritystä sidosryhmille, jotka ovat jo tekemisissä yrityksen kanssa. 

Mainoslahjan ei tarvitse haukata suurta osaa budjetista, sillä pienellä eleellä pääsee jo pitkälle. Pieni on kaunista myös lahjan kokoa katsellessa. Esimerkiksi heijastin voi olla oivallinen tapa luoda positiivista mielikuvaa, koska se on tunnetusti turvallinen esine pimeällä talvisäällä. 

Mainoslahjaa suunniteltaessa onkin tärkeää pohtia sen sopivuutta yrityksen imagoon ja toimenkuvaan. Sillä pitää haluta kertoa jotakin, joten lahjaan kannattaa laittaa pientä harkintaa. 

Aineettomat yrityslahjat

Yrityksen antamien lahjojen ei tarvitse olla konkreettisia tuotteita, vaan palvelut voivat yhtä lailla tuottaa paljon iloa sidosryhmille. Aineettomia lahjoja annetaan tavallisesti yrityksen työntekijöille, jotka voivat hyödyntää tietyn palvelun tai elämyksen halutessaan. Joskus lahjoja käytetään yhdessä, esimerkiksi tiimipäivän yhteydessä. 

Virkistyspäivä voikin muodostua ikimuistoiseksi, jos ohjelmanumeroon lisätään hauskoja ja mieleenpainuvia elämyksiä. Jos suunnittelet lahjaa kokonaiselle työporukalle, kannattaa muistaa, etteivät kaikki innostu kaikesta. Pyri siis siihen, ettei elämys kuulu liikaa äärilaitaan, jotta siitä nauttii jokainen työntekijä. Tämä on tärkeää muistaa, koska päinvastainen tapaus voi kääntyä yritystä vastaan. 

Mainoslahjojen merkitys monesta näkökulmasta

Mainoslahja edistää siis yrityksen tunnettavuutta ja se voi olla yllättävän tehokas tapa markkinoida yrityksen toimintaa. Sillä kiitetään sidosryhmiä mukavasta ja onnistuneesta yhteistyöstä ja toivotaan jatkoa tulevaisuudessakin. 

Tämä edistää asiakasuskollisuutta, mikä on monelle yrityksen kultaakin arvokkaampaa. Hyvä mieli houkuttaa vastaanottajaa palaamaan yrityksen piiriin uudemmankin kerran. Se levittää myös bränditietoutta, jos lahjan vastaanottaja käyttää sitä aktiivisesti. Työntekijöille se voi parantaa tiimihenkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mikä puolestaan voi saada yrityksen tekemään parempia tuloksia. 

Muista mainoslahjojen verotus

Mainoslahjoihin liittyy myös verotuksellinen puoli, jota on muutettu viimeksi noin pari vuotta sitten. Suomen Verohallinto nosti tavanomaisien mainoslahjojen rajaa maaliskuussa 2020. Tarkemmin sanottuna se nosti niiden lahjojen rajaa, joita voidaan pitää hankintahinnaltaan tavanomaisina mainoslahjoina.

Verottaja katsoo mainoslahjan olevan niin sanottu vähäinen massalahja, joka annetaan tyypillisesti monelle eri vastaanottajalle samaan aikaan. Arvonlisäverollinen ostohinta saa olla mainoslahjassa korkeintaan 50 euroa. 

Verottaja laskee mainoslahjoiksi tyypillisesi mainitsemamme esimerkit, eli kynät, asusteet ja muut tuotteet. Niitä voi olla myös esimerkiksi näytekappaleet yrityksen tuotteista. Mainoslahjoista voi vähentää arvonlisäveron ja niitä voi vähentää myös tuloverotuksessa. Tarkemmissa tiedoissa kannattaa ottaa yhteyttä verottajalle, jotta asia on selkeä kaikille osapuolille. 

Comments are closed.