Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Mainosten käyttäminen osana digitaalista markkinointia – miten se toimii?

Jotta yritys voi olla menestyvä ja saada paljon asiakkaita, se tarvitsee jossain määrin digitaalista markkinointia. Nykyään kaikki tapahtuu netissä, eikä kukaan esimerkiksi etsi enää yrityksi puhelinluettelosta. Sen sijaan niitä etsitään avainsanojen avulla hakukoneesta, kuten Googlesta. Jos yritys ei käytä hyväkseen mainontaa netissä joko suorien mainosten tai muiden tapojen avulla, niin se ei voi odottaa saavansa asiakkaita ja menestyvän tässä kiireisessä maailmassa.

Mainostaa voi monella erilaisella tavalla. Yksi parhaista tavoista on mainostaa sosiaalisessa mediassa ja asettaa mainoksia sekä sosiaaliseen mediaan että esimerkiksi Googleen AdSensen avulla.

Miten käyttää mainoksia hyväkseen digitaalisessa markkinoinnissa

Yksi parhaista tavoista mainostaa netissä on käyttää hyväkseen Google AdSensea. Voit luoda omalle yrityksellesi mainoksen Googleen, jolloin oman yrityksesi linkki ilmestyy Googlen etusivulle ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Sinun tulee vain luoda Google -tili ja asettaa haluamasi kriteerit.

Kriteereitä voivat olla esimerkiksi tietystä maasta kotoisin olevat asiakkaat, tietyn ikäiset ihmiset, tiettyä laitetta käyttävät ihmiset sekä tietyillä hakusanoilla surffaavat ihmiset. Esimerkiksi Unibet netticasino voisi asettaa kriteereikseen yli 18-vuotiaat suomalaiset surffaajat, jotka hakevat hakukoneesta tuloksia avainsanalla “nettikasinot.” Tällöin Unibetin mainos hyppäisi sivuston etusivulle ensimmäisten hakutulosten joukkoon.

Tähän mainostaja voi asettaa oman budjetin, joten mainostaminen Googlen kautta ei ole edes kovin kallista.

Sosiaalisen median rooli ja niissä esiintyvät mainokset

Jos yritys haluaa nykypäivänä olla relevantti ja erottua edukseen ja pysyä mukana kilpailussa, niin sen tulee ehdottomasti olla mukana sosiaalisessa mediassa. Facebook sivun omaaminen on must ihan jokaiselle yritykselle, oli yritys sitten mukana millä alalla tahansa.

Toiset yritykset sen sijaan hyötyvät enimmäkseen esimerkiksi Instagramista, Pinterestistä tai Twitteristä. Tarve ja hyöty riippuvat lähinnä siitä, minkälaisia palveluita yritys asiakkailleen tarjoaa. Käytät sitten mitä tahansa laituria hyväksesi, niin hyvä uutinen on se, että myös sosiaaliseen mediaan voi asettaa mainoksia.

Voit esimerkiksi luoda Facebook mainoksia, jotka näkyvät tiettyjen käyttäjien Facebook -sivun oikeassa laidassa tai uutissyötteessä. Samanlaisia mainoksia voi luoda myös Instagramiin tai Twitteriin.

Tällaiset mainokset voivat olla erittäin hyödyllisiä, sillä ne voi kohdentaa juuri sellaiselle kohdeyleisölle, kuin itse haluat. Lisäksi voit asettaa oman budjettisi, eli et koskaan mene mainonnassa yli oman haluamasi budjetin. Jos siis haluat mainostaa vain 100 euron edestä, niin se onnistuu. Vaihtoehtoisesti voit mainostaa vaikka 10 000 euron edestä, jos se on sinulle parempi tapa.

Mainostaminen netissä on nykyään hyvin helppoa. Voit mainostaa missä vain ja milloin vain ja kohdentaa mainokset hyvin helposti. Mainokset netissä saavat yleensä suhteellisen paljon asiakkaita nettisivullesi, eli se voi olla hyvinkin kannattavaa ja sijoituksen arvoinen asia.

Yhteenveto

Lähes jokainen nykyään olemassa olevista yrityksistä mainostaa netissä jollain tavalla. Nettimainokset auttavat saamaan yrityksesi oikeiden ihmisten eteen ja saat itsellesi paljon lisää asiakkaita. Hyvä puoli nettimainonnassa on se, että voit kohdentaa mainoksesi hyvin tarkasti tietyille ihmisille. Voit asettaa tiukkoja kriteereitä: esimerkiksi vain tietyn ikäiset ihmiset tietystä maasta voivat nähdä mainoksesi.

Lisäksi voit asettaa täysin oman budjetin mainonnalle, niin et koskaan mene yli budjettisi. Nettimainonta on myös verrattain hyvin edullinen tapa mainostaa. Joskus nimittäin mainostaminen voi olla hyvin kallista ja maksaa jopa tuhansia euroja – netissä sen sijaan voit selvitä jopa satasilla tai vaikka alle satasella.

Mutta tietysti mitä enemmän mainostat, sen enemmän voit saada asiakkaita itsellesi.