Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinoinnin kikkoja nettimaailmasta

Nykyaikana monet nuoremmat netinkäyttäjät hakevat tehokkuutta nopeudesta, he haluavat nettipalveluiltaankin entistä nopeampaa ja yksinkertaisempaa toimintaa. Jotenkin ajatus nopeasta on tulosta vastaamaan sanaa hyvä ja se tarkoittaa nopeasti laatua ja tehokkuutta, mutta onko asia kuitenkaan aina näin? Monessa tilanteessa nopeus on hyväksi, mutta toisaalta taas moni asiaa voi olla kokonaisuudessaan kenties parempi hieman hitaammin tehtynä – entä jos tarjolla olisi molemmat vaihtoehdot?

Rekisteröityminen vs vapaakäyttö

Yksi uusimpia kilpailukikkoja nettikasinoiden markkinointiscenessä ovat sellaiset kasinot, jotka päästävät pelaajat pelaamaan ilman rekisteröitymistä, nopeasti ja vaivatta. Näillä operaattoreilla tunnistautuminen tapahtuu suoraan rahansiirron yhteydessä kun pelaaja tallettaa peliinsä rahaa. Markkinoille on tullut myös operaattoreita, jotka mahdollistavat niin nopean pelaamaan pääsemisen ilman rekisteröintiä, mutta tarjoavat kuitenkin mahdollisuuden myös varsinaisen pelaajaprofiilin rakentamiselle.

Käytäntö on pitkälti sama myös useimmassa nettikaupassa. Ostajan eli asiakkaan ei tarvitse rekisteröityä sivustolla käyttäjäksi, vaan hän voi valita tilaavansa ilman rekisteröintiä – nopeasti ja vaivatta.

Miksi sitten moni toimija haluaa asiakkaan rekisteröityvän? Rekisteröinnin ohessa usein asiakkaalta saadaan myös lupa lähettää markkinointiviestejä, joita ilman lupaa ei saisi lähettää ja pidemmällä aikajänteellä ajateltuna palveluiden jälkimarkkinointi on jokaiselle toimialalle ja yritykselle tärkeätä, siksi jokaisesta uudesta asiakkaasta pitäisi pitää kiinni kynsin ja hampain ja kaikin mahdollisin teknisen keinoin, sillä vanhan asiakkaan saaminen ostamaan lisää on aina helpompaa kuin täysin uuden asiakkaan saaminen.

Käytä asiakasta markkinointiisi

Kun yritys on sitten saanut asiakkaan itselleen, parhaat markkinoijat kehittävät keinoja, joilla tämä asiakas alkaa itse markkinoida yritystä. Yksi selkeistä mahdollisuuksista on viime vuosina voimalla kaikkien saataville rakentunut sosiaalisen median kanavat. Näihin kanaviin kun asiakas saadaan kirjoittamaan jotain hyvää yrityksestä tai linkkaamaan yrityksen tuotteita tai palveluita, saadaan yritykselle aikaiseksi todella natiivia ja kohtuullisen maksutonta markkinointia. Se vanha kunnon ”kuulin torilla” on siirtynyt nyt virtuaaliseen maailmaan ja kaikkiin sen mahdollisiin kanaviin.

Yritys voi myös pyytää asiakasta itse kertomaan saamastaan palvelusta tai kirjoittamaan tervehdyksiä erilaisille teknisille alustoille tai vain yksinkertaisesti järjestää kaikille asiakasrekisterin asiakkaille kilpailun ja tekee sen sosiaalisessa mediassa – ilmaista näkyvyyttä asiakkaiden kavereille ja yrityksen tunnettavuus kasvaa.

Asiakkailta pitää saada ensinnäkin lupa käyttää heitä tarvittaessa referensseinä. Tämä yksittäisinä tapauksina liittyy enemmänkin b-to-b maailman ja suositteluiden kautta sitten myös b-to-c maailmaan. Jenkit puhuvat testimonials, eli siitä kuinka asiakkaat saadaan kirjoittamaan suositteluja omalla nimellään, joita voi sitten julkaista omille kotisivuillaan, mainoksissa ja sosiaalisessa mediassa. Asiakas ja potentiaalinen asiakas nimittäin ostaa, mikäli hän voi samaistua johonkin toiseen jo ostaneeseen – tämän vuoksi tapahtuu myös seuraava:

Kumman valitset?

Olet menossa lomallasi rantaravintolaan ja kävelet rantabulevardilla. Tulet kahden ravintolan luo, joista toisessa on asiakkaita ja toisessa ei ole. Kumpaan menet? Vastaus on useimmilla: siihen missä on jo ihmisiä, eli tuntematta yhtäkään asiakasta luotat ravintolassa olijoihin jo referenssinä, että se ravintola on parempi kuin se toinen. Osuuko valintasi parempaan ravintolaan, onkin sitten jo toinen asia.

Markkinoinnissa ei yleensä voita se paras vaihtoehto, vaan se vaihtoehto, joka saa ne ostajat puolelleen joko erilaisin markkinointikeinoin, tai sitten vain olemalla yksinkertaisesti se parempi vaihtoehto.

Markkinoinnissa ei usein ole pikavoittoja

Aloitimme tämän artikkelin nykyihmisen halusta tehdä kaikki nopeammin kuin ennen, jotta aikaa säästyisi kaikelle muulle tekemiselle. Meidän aivojamme kohtaan lentelee koko ajan entistä enemmän markkinointiviestejä ja ne saavat meidät tekemään entistä enemmän asioita, lyhytkestoisemmin. Ennen käytiin lenkillä kaksi tuntia, nykyään riittää puoli tuntia, kun samalla syö oikein. Ennen luettiin rauhassa koko ilta, nyt laitetaan kuulokkeet korville ja kuunnellaan kirjaa samalla kun tehdään ruokaa – tehokkaasti ja vaivattomasta, mutta mitenkäs se meidän aivojen huolto?

Markkinoinnissakaan ei mikään toimi heti ja nyt periaatteella. Totta kai voidaan tehdä toimenpiteitä nopeasti ja saada hetkellisiä voittoja aikaiseksi. Mutta markkinointi on pitkäjänteistä työtä, josta suurin osa on puurtamista. Markkinointi on siinä mielessä vain hankalampaa, ettei siinä ole selviä oikeita tai vääriä tekoja, on vain hetkiä ja mahdollisuuksia – minkälaiseksi tulee tulevaisuuden mahdollisuudet?

Opimmeko me ihmisinä hidastamaan uudelleen, vai olemmeko menossa entistä kiireellisempään tulevaisuuteen?