Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinoinnin perusteet – viisi vinkkiä yrittäjille

Olin jälleen eilen kouluttamassa yrittäjiä heidän istuessaan Yksin-Yrittäjä-Akatemian tunneilla ja aiheena oli tällä kertaa markkinoinnin ja myynnin perusteet. Iltapäivä meni rattoisesti markkinoinnin perusteiden puitteissa ja siitä tuli mieleen tämän päiväinen tekstikin.

Nämä viisi vinkkiä ovat normaaleja asioita, joita jokaisen yrittäjän pitäisi tehdä, mutta kokemuksesta tiedän, että monikaan näitä ei tee syystä jos toisesta ja ryhmään kuuluu niin aloittelevia yrittäjiä kuin myös kokeneita, vuosia yritystään vetäneitä yrittäjiä, joita yhdistää vain se, että moni tosiaan tekee töitä yksin.

Mikä on yrityksen pääliiketoiminta

Yleensä kun tapaan yrittäjän, kysyn häneltä, mikä hänen yrityksensä päätoiminta on, mistä tulee liiketoiminnan suurin liikevaihto? Ja jos yrittäjällä on vaikeuksia kertoa, mistä oikeasti on kyse, tiedän että tekemistä riittää. Se on vähän kuin nettikasinoiden nykyisessä markkinatilanteessa, pienet toimijat joutuvat tiukentuneessa kilpailussa kehittämään uusia toimintoja ja palveluita pärjätäkseen ja ovat mahdollistaneet nettikasino ilman kirjautumista-palvelun, mutta se perusliiketoiminta on yhä se nettikasino, onko sitä kuitenkaan kehitetty? iGaming on kuitenkin ala, joka kasvaa varsinkin Afrikan, Aasian ja urheiluvedonlyönnin kautta myös USA:ssa ja Euroopassa uusien maiden tullessa lisenssin alaisiksi, mutta vastaavasti ns. vanhat alueet eivät enää varsinaisesti kasva – joudutaan siis kehittämään myös sitä varsinaista liiketoimintaa eli pelejä, innovaatioiden ja teknisen kehityksen kautta.

Yrittäjän kannattaa myös kokeilla 30 sekunnin hissipuheen opettelua. Siihen löytyy netistä hyviä malleja ja ohjeita.

Oletko huomioinut yrityksesi mahdollisen myynnin

Olen vuosien aikana tavannut monta vanhempaa henkilöä, jotka ovat halunneet siirtyä eläkkeelle, mutta myydä liiketoimintansa ensin pois. Siinä vaiheessa on noussut esille pari asiaa: ensinnäkään kukaan muu ei osaa tehdä yrittäjän töitä, koska hän ei ole palkannut ketään töihin eli ei ole opettanut töitä seuraajalle ja toisekseen yrittäjä ei ole luonut minkäänlaista asiakastietokantaa, rekisteriä. Kaikki laskutus on kyllä hoidettu ja kirjanpito, mutta varsinaista asiakasrekisteriä ei ole koskaan tullut tehtyä.  Asiakkaat kannattaa kuitenkin ryhmitellä tavalla tai toisella, ja mielellämme autamme yrittäjiä saamaan itselle asiakasrekisteri, sillä varsinkin yrityksen myyntitilanteessa sillä on suuri arvo, kenties yrityksen suurin arvo on nimenomaan yrityksen oma asiakasrekisteri asiakkaiden ostohistorian ja muiden tietojen kera.

Oletko koskaan tehnyt suunnitelmia?

Jokainen yrittäjä on toivottavasti tehnyt edes alussa jonkinlaisen liiketoimintasuunnitelman, mutta oletko koskaan tehnyt markkinointisuunnitelmaa? Entä markkinointibudjettia? Markkinointia on nimittäin melkoisen vaikea arvioida toteuman suhteen, jos ei ole suunnitelmaa eikä budjettia. Ensimmäisen vuoden markkinointisuunnitelma ja budjetti on se vaikein, mutta siitä eteenpäin se helpottuu joka vuosi, koska taustalla on jotain pohjaa. Lisäksi jos olet tehnyt suunnitelman ja budjetin, olet todennäköisesti tehnyt myös tavoitteet, ja näin ollen voit analysoida, miten markkinointisi onnistui, ja mitä kenties pitää muuttaa ensi kerralla. Jos sinulla ei ole suunnitelmallisuutta, et todennäköisesti myöskään ole vielä päättänyt miten oikeasti olet esillä vaikka omilla kotisivuillasi ja sosiaalisessa mediassa, jos nyt siellä ylipäätään olet yrityksesi toiminnan kanssa esillä. Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen toiminta ohjaa myös toiminnan markkinointikanaviisi.

Testi: käy omilla kotisivuillasi ja katso ne läpi tuntemattoman silmin. Onko kotisivusi enemmän listausta mitä kyseinen firma tekee, ranskalaisin viivoin kaikenlaisia palveluista. Vai onko sivustolla kertomuksia ja uutisia siitä, miten firma on auttanut erilaisia asiakkaita tuotteilla ja palveluillaan.

Myytkö liian halvalla?

Monet yksinyrittäjät täyttävät kalenterinsa töillä ja tekevät pitkää päivää, mutta kuitenkaan tilille ei jää sen enempää rahaa, hinnoitteletko siis työsi ja tuotteesi oikein? Jos kalenterisi on ylitäynnä ja kaipaisit lisäkäsiä, miten kävisi, jos nostaisit hintoja?

Arvosta itseäsi

Yrittäjän pitää osata arvostaa omaa työtään ja omaa vapaa-aikaa, siksi myös lomat pitää muistaa pitää! Kukaan ei jaksa kuukausia ilman minkäänlaista lomaa töistä! 

En itsekään tämän yli 30-vuoden yrittäjyyden aikana ole muistanut aina itsestäni pitää huolta, mutta olen vuosien aikana sen oppinut, että asiakkaat kyllä ymmärtävät, ainakin suurin osa. Aina on myös sellaisia asiakkaita, jotka kinuavat halpoja hintoja ja odottavat sinulta yli-inhimillistä toimintaa – silloin kannattaa miettiä ensin itseäsi. Varsinkin yksinyrittäjille tärkein voimavara on oma itse, ei asiakas, ei yritys, vaan oma itse.