Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinointi 2020 luvulla

Nyt ollaan vähitellen siirtymässä uudelle vuosikymmenelle ja on aika katsoa mitä markkinointikentässä tapahtui menneellä vuosikymmenellä ja luoda ajatuksia kohti tulevaa vuosikymmentä. Markkinoinnin tekijöiden silmissä mennyt vuosikymmen on ollut melkoista kehitystä ja uusien mahdollisuuksien ilmaantumisia kuin sieniä sateella. Markkinoinnin kenttä on todellakin muuttunut.

Uudet keinot vai vanhat kujeet

Viimeiset kymmenen vuotta ovat opettaneet markkinoijia katsomaan ihmisiä entistä monipuolisemmin. Nykyään on mahdollista tavoittaa ihminen missä ja koska tahansa ja tämä on luonut entistä enemmän paikkasidonnaisia markkinointitoimia nimenomaan mobiililaitteille. Ihmiset on voitu kontaktoida näiden mennessä tiettyjen hotspottien ohi ja älypuhelimista on vuosien aikana tullut monelle ihmiselle välttämättömyys, mitä ilman ei oikeastaan enää voi edes elää.

Markkinoijien silmissä mediakanavat ovat lisääntyneet, mutta se päättäjä eli ihminen on siellä loppupäässä kuitenkin sama, joten periaatteet mitkä on löydetty jo aiemmin, ovat yhä olemassa, mutta keinot, joilla ihmisten verkkokalvoille ja korviin päästään, ovat muuttuneet radikaalisti ja ovat yhä muuttumassa.

Nopeudesta on tullut valttia

Kaikkien teknisten kehitysaskeleiden seurauksena ihmisiin kohdistuu entistä enemmän sanomia joka tunti, joka päivä. Niitä tulee entistä useammasta suunnasta ja diginatiivit tuovat kasvaessaan uusia tapoja olla saatavilla ja vanhojen markkinoijien täytyy kehittää uusia tapoja löytää myös tulevien sukupolvien käytössä olevat tietolähteet ja toiminta-alustat. Esimerkiksi kasinoalalla nopeus on noussut niin merkittävään rooliin että alalle ovat tulleet nettikasinot ilman rekisteröimistä ainoastaan siksi, että osa pelaajista halusi päästä pelaamaan nopeammin ja ilman, että pitäisi erikseen luoda jotain käyttäjää tai rekisteröityä erikseen -miksi pitäisi, jos kerta kaikki kuitenkin on toteutettavissa jopa ilman sitäkin.

Markkinat ovat monella nettitoimialalla todella kuumia ja kauppa käy, mutta samalla kun liikevaihdot kasvavat nettiliiketoiminnassa, myös kilpailu kiristyy uusien toimijoiden tullessa, tarvitaan uusia ajatuksia. Ennen saattoi tietyllä toimialalla pystyä toimimaan yhdellä teemalla useita vuosia, vähän kuin aikoinaan ravintola-alalla sanottiin että 8-10 vuotta samalla nimellä oli ok. Nykyään sykli on 2-3 vuotta ja nettiliiketoiminnassa pitää pystyä uudistumaan vieläkin nopeammin. Joka vuosi kuluneen vuosikymmenen aikana ollaan nähty uusia kehitysaskelia niin netin kuin mobiililaitteiden käytössä ja sovelluksissa. Monet näistä kehitysaskelista ovat vaatineet myös verkkokauppojen ja liiketoimintaansa enimmäkseen netissä vetävien operaattoreiden pakkoa uudistua ja uudistaa omia palveluitaan. Puhutaan, että nyt 2020-luvulla siirryttäessä, olemme nettisukupolvissa kolmannessa sukupolvessa ja ensimmäistä kertaa meillä on samaan aikaan saman perheen isovanhemmat, lapset ja lapsenlapset netissä.

Uusi palveluita luodaan lisää

Se, että tieto on saatavilla ja sen määrä lisääntyy koko ajan, on luonut myös tarpeen uudelle tavalle tuoda tuota tietoa saataville. Ennen rakennettiin portaaleita, nykyään yritetään hyödyntää Googlea. Tavoitteena on siis tehdä entistä parempaa SEO työtä ja luoda useita reittejä tietoon ja täten saada haluttu tieto periaatteessa helpommin saataville. Uudet palvelut vaativat uusia ajatuksia ja uudet ajatukset saadaan useimmiten nuorilta henkilöiltä.

Jos ajatellaan vaikka rahapelejä ja urheiluvedonlyöntiä. Vielä 90-luvulla ainoa mahdollisuus oli Veikkaus, 2000-luvun alussa jo muutama muukin oli mahdollista Suomesta, mutta 2010-luku toi nettikasinot ja niiden uusiin palveluihin tulee koko ajan painetta tältä nuorimmalta nettikäyttäjien sukupolvelta, joka on tottunut pelailemaan netissä jo lähes syntymästään alkaen – ja sama paine on kaikilla muillakin aloilla.  Edellä mainitut vedonlyöntisivut ovat kasvaneet määrällisesti, sillä nettikasinot ovat laajentaneet omaa palvelupakettiaan sisältämään myös ne, sillä niissä liikkuu suuremmat rahamäärät kuin vain kolikkopeleissä, samalla kylläkin näiden nettikasinoiden omat riskit nousevat, sillä urheilussakaan kukaan ei voi koskaan tietää miten peli päättyy ennen kuin loppusummeri on soinut.

Mobiilius kasvaa edelleen

Jos menneet muutamat vuodet ovat siirtäneet vähitellen entistä enemmän toimintoja mobiiliin ja keski-ikäisetkin alkavat käyttää enemmän mobiilipankkia kuin muita pankkeja ja älypuhelimella hoidetaan muutenkin julkisten palveluiden käyttöä ja jopa kaupassa maksamista, tulevat nämä mobiilisovellukset ja puhelimen käyttö lisääntymään myös 2020-luvulla.

2020-luku tulee varmasti tuomaa myös entistä enemmän erilaisten operaattoreiden palveluita yhdistelmänä nettisivuille liittyen tiedonlöytämiseen ja ajankäytön optimointiin. Vaikka ihmisten vapaa-aika lisääntyy työajan vähentyessä, tiedonmäärän lisääntyminen tuo painetta oikean tiedon nopeampaan käyttöön. Kiire tuntuu lisääntyvän, mutta onko näin enää 2020-luvulla vai käännetäänkö nopeusvipua taaksepäin ja aletaan slow-life? Nyt jo puhutaan slow-foodista ja oman elämän arvostamisesta. Kiire ei kuulu oman elämän arvostamiseen, olisiko sitten tuleva vuosikymmen hitaampi, vaikka tekniikka meneekin edelleen vauhdilla eteenpäin? Onko tulevan vuosikymmenen markkinointi rauhallisempaa mutta tarkempaa, otetaanko markkinoinnissa enemmän huomioon se kaikki data mikä on saatavilla vai luotetaan siihen, että ihminen itse etsii ja löytää haluamansa omalla ajallaan?