Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinointi ei ole pikamatka – se on maratooni

Liian usein olemme mukana keskusteluissa, missä yrittäjä tai yrityksen toimitusjohtaja näkee ja kokee markkinoinnin vain yhtenä toimenpiteenä, ilman että se olisi oikeasti mukaan yrityksen tulevaisuuden suunnittelussa, tai tavoitteissa. Markkinointi nähdään erillisenä osana, kuluna, joka tunnetaan huonosti, ja mihin suhtaudutaan yllättävän useasti välinpitämättömästi. Siinä missä myynti voi olla yrityksen kulmakivi, saatetaan unohtaa ne työvälineet, joilla valetaan tulevaisuuden myynnille mahdollisuudet, ja kenties tehdään nousu seuraavalle tasolle mahdolliseksi – silloin tarvitaan suunnitelmallista markkinointia.

Markkinointiin kuuluu asioita laidasta laitaan, ja mikäli sinusta yrityksen vetäjänä tuntuu, että et oikein tiedä pitäisikö aloittaa kohdasta c. yksilölliset banderollit, vai b. kohderyhmäajattelua, tai jostain muusta mielivaltaisesta kohdasta – suosittelemme, että aloitat kutsumalla paikalle markkinoinnin asiantuntijan, joka uskaltaa sanoa sinulle suoraan, mitä pitäisi tehdä. Osaatko sinä nähdä oman yrityksesi markkinoinnin maratoonina – vai oletko ottanut vain pikapyrähdyksiä paikataksesi tarpeet?

Jos tilanne on mennyt niin pahaksi, ettei yrityksellä ole enää vuosiin ollut mitään selkeätä markkinointivisiota, miten ja minne yrityksestä kerrotaan, on aloitettava alusta. Monesti vanhemmilla yrityksillä onkin hyväksi aloittaa aivan alusta markkinointitoimenpiteet, aivan samalla tavalla kuin isotkin toimijat aina mm. Finnairia ja Metsäliittoa myöten ovat viime vuosina tehneet. Uudelleen aloittamisessa ei ole mitään pahaa, mutta siinä että jatkaa miettimättä oikeasti jatkon tavoitteita, voi ollakin avaimet entistä syvemmälle suohon.

Pienistä asioista isoihin kuvioihin

Jos tuo edellä mainittu yksilöllinen banderolli tuntui ajatuksena pieneltä yksityiskohdalta, saattaa se olla jollekin yritykselle koko vuoden merkitsevin markkinointiteko – se, millä saadaan suurin paikallinen huomio. Toiselle toimijalle, se saattaa olla vain yksi markkinointilistan työvaihe viikossa. Markkinointitarpeita ja tavoitteita on yhtä paljon kuin on yrityksiä, valitettavasti vain läheskään kaikki eivät mieti tulevaisuuttaa kovinkaan paljon. Myyntitavoitteet, markkinointibudjetit ja yrityksen tulevaisuuden tavoitteet on hyvä tehdä vuosittain, ja kirjallisesti – siten voi myös tulevien vuosien aikana myöhemmin analysoida, miten suunnitelmat onnistuivat, ja miksi, tai miksi ei.

Jos vaikka mietitään tuollaisia yksilöllisä banderolleja. Ne eivät ole kalliita. Ne näkyvät hyvin paikallisesti, ja oikeaan paikkaan asetettuna tuovat huomiota esittelemällään asialle,tarjoukselle, yritykselle – kunhan siitä ei ole tehty liian monimutkaista.

Vaikka markkinoinnissa ja yrityksen kehityksessä mennään monesti monimutkaisiin kokonaisuuksiin, yksittäisen pienen asian siinä kokonaisuudessa ei tarvitse olla monimutkainen. Mieti vaikka kaikkia liikemerkkejä eli logoja, joita olet nähnyt – oletko nähnyt enemmän monimutkaisia, vai yksinkertaisia, helposti muistettavia logoa – jopa miljardien liikevaihtoisilla yrityksillä?

Digitaalisesti ja henkilökohtaisesti

Todella monta asiaa voidaan nykyaikana tehdä digitaalisesti. On jopa yrityksiä, jotka toimivat enimmäkseen digitaalisesti, mutta paikallistasolla, useimmat tärkeät asiat tapahtuvat vielä ihmiseltä ihmiselle. Myynti voi jo tapahtua digialustalla kuten kotisivujen verkkokauppa, tai sosiaalisen media kanavat, mutta monet suuremmat askeleet eteenpäin vaativat vielä ihmisten kohtaamista, uusien ideoiden saamista, ja ihmisten välistä kommunikaatiota, vaikkakin kenties se saattaa tapahtua online ympäristössä tapaamatta oikeasti- mutta ne mielipiteet ja kommentit vaihtelevat kuulijoitansa. Me tarvitsemme päätöksentekoon, suunnitteluun ja etenemiseen myös vastarannakiiskejä – kaikki ei voi olla vain mukavassa myötätuulessa seilaamista.

Jo se, että olet tullut tänne sivustolle, kenties Googlen tuomana, kertoo, että syystä tai toisesta olet miettinyt markkinointia. Se voi olla työtehtäväsi, tai yrityksesi kaipaa jotain uutta, tai yksinkertaisesti tilanne on sellainen, että tilauksia ei ole, yritystä ei tunneta, ja jotain pitäisi tehdä. Ota puhelimesi, valitse meidän numeromme 010-3274230 ja soita. Kerro, mikä tilanne teillä on, ja mitä haluaisitte saavuttaa. Soittaminen ei vielä maksa mitään, vasta kun lähdetään oikeasti suunnittelemaan ja palaveroimaan, alkaa syntyä investointeja yrityksesi tulevaisuuteen, ei siis yksiselitteisiä kuluja, vaan investointeja parempaan tulevaisuuteen.

Comments are closed.