Markkinointi ja 2021

Vuosi 2020 on ollut käytännössä jokaiselle olemassa olevalle yritykselle yllätysten vuosi. Kukaan ei voinut tietää mitä oli tulossa, kun vuosi alkoi, eikä kukaan tiedä vieläkään mitä on tapahtumassa, kun vuosi loppuu. Mutta tämä vuosi on saanut monet yrittäjät heräämään markkinoinnin tärkeyteen ja siihen, ettei ilmaiseksi välttämättä saa mitään todella toimivaa.
Haluamme näin joulukuun alkuun ottaa kantaa digitaaliseen markkinointiin, sen mahdollisuuksiin sekä sen lainalaisuuksiin, ja todeta lopulta, että mikäli jokin on oikeasti ilmaista, ei se voi oikeasti olla pidemmän päälle kannattavaa kenellekään.
Digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Otetaan alkuun esimerkki: jos 90-luvulla halusit yrityksellesi lainaa, piti sinun soittaa pankkiin ja sopia tapaaminen pankin lainaneuvottelijan kanssa ja mennä käymään pankissa. Nyt 2020-luvulla voit mennä nettiin, klikata yhtä sivustoa ja avot, vertaile yrityslainoja ja lainaa jopa 250 000€ asti, yhdeltä sivustolta. Tämä siis ilman yhtäkään soittoja ja ilman yhtäkään tapaamista – kaikki digissä. Digimaailma on muuttanut pankki- ja rahoituspalvelut täysin ja sen selvin ulospäin tullut näkymä on pankkikonttoreiden tyhjentyneet pankkisalit ja niiden tilalle tulleet uudet liiketoiminnot.
Entäpä sitten maailman johtavat digikauppa-alustat kuten AliBaba, eBay ja Amazon. Amazon esimerkiksi sai alkunsa kirjakaupasta vuonna 1994 mutta se on nykyään kauppapaikka, josta voit ostaa aika lailla mitä tahansa. Sen perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Jeff Bezos on maailman rikkain mies, nimenomaan Amazonin omistuksensa kautta. Pelkästään Amazonin nykyinen liikevaihto on lähellä 300 miljardia dollaria!
Suomessakin periaatteessa jokaisella kaupalla ja liikkeellä on mahdollisuus myydä oman verkkokauppansa kautta minnepäin maailmaa, mutta miljoonien muiden sivustojen joukossa pitää löytää ne keinot, joilla potentiaalisen ostajan saa tulemaan, pysähtymään ja ostamaan juuri sinun kaupastasi.
Yritystoiminnassa mennään pitkälti yksinkertaisella lainalaisuudella: yrittäjä tai yritys investoi ja panostaa euroja ja saa vastineeksi useamman euron kuin mitä on laittanut – tästä kaikesta syntyy toivottavasti voittoja. Markkinoinnissa on vähän sama asia, eli markkinointiin pitää investoida, ja ne investoinnit on hyvä saada takaisin tuloksekkaana myyntinä.
Ilmainen sosiaalinen media
Viimeistään tänä vuonna yrittäjät ovat huomanneet, että saadakseen oikeasti toimivan mainoskampanjan sosiaaliseen mediaan, pitää siihen käyttää rahaakin. Tähän asti yllättävän monet yrittäjät ovat puhuneet ilmaisesta alustasta, jolla voi mainostaa. Mutta silloin ei olla ymmärretty oikeasti vielä yhtään mistään. Tämä kaikki on tuonut alalle myös toimijoita, jotka laskuttavat yrityksiä satoja euroja siitä, että he ”luovat” yritykselle mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan sosiaalisessa mediassa tai Googlessa. Tämän aloitusmaksun päälle laskutetaan vielä itse mainonnasta koituvat maksut sekä mainosten hallinnatatyöstä sekä mahdollisesti itse mainosten tekemisestä.
Mistä sitten kannattaa maksaa, ja pitää maksaa:
- siitä että joku suunnittelee mitä tehdään ja mikä on tavoite
- siitä että joku oikeasti tekee ne mainokset
- siitä että mainos näkyy sosiaalisen median mainoksien kautta, josta maksetaan yleensä ”huutokaupassa”
Jos osaat itse käsitellä kuvia, sinulla on aikaa suunnitella tekstit, ajastukset sekä seurata tavoitteita – ok, voit tehdä itse. Mutta jos sinulla ei ole osaamista tai aikaa, on sinun ymmärrettävä, että jos joku toinen tekee sen kaiken puolestasi, on hänelle siitä maksettava myös palkka.
Digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Digi alustana tarjoaa mahdollisuuden kaiken kokoisille yrityksille, mutta alussa pitää olla hyvä idea, hyvät tuotteet ja mahdollisuus odottaa jonkin aikaa, ennen kuin niitä tilauksia alkaa tulla. Vauhtiin pääseminen, suunnitelmien toteuttaminen ja asiakkaiden kohtaaminen ovat kaikki aikaa vievää toimintaa, ja harvoin kukaan tekee kaikkea oikein. Tuotteessa voi olla ongelmia, hinnoittelu voi olla väärä tai koko myyntiprosessi ei vain toimi.
Ja jos joku kertoi sinulle, että Facebook on kuolemassa, niin hän ei tarkoittanut niitä 2,7 miljoonaa suomalaista, jotka käyvät Facebookissa vähintään kuukausittain. Tosiasia on kuitenkin, että vain reilut puolet Facebook käyttäjistä käy yritysten sivuoilla ja vain 2 – 5 % heistä näkee yritysten päivityksiä, joita ei ole buustattu mainonnalla. Mainonta sen sijaan tavoittaa jopa 700 000 suomalaista klikkausta päivässä.
Älä väheksy kotisivujasi
Toinen tärkeä kivijalka digimarkkinoinnille on yrityksen oma sivusto, kotisivut. Ne kertovat mistä oikeasti on kyse, mitä yritys tekee ja missä se toimii. Se voi myös kertoa yrityksen historian ja yrityksen henkilöiden taustoja. Sen pitäisi olla se ultimaattumipaikka, mistä löytyvät kaikki ajan tasalla olevat yritystiedot. Yrityksen kotisivujen ei tarvitse sijaita samalla sivustolla kuin verkkokaupan!
Yrityksen kotisivujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta, samoin kuin niiden arvo Googlen silmissä. Se ei tarkoita, että ihan mitä tahansa voi julkaista nettiin, ja ihmiset alkavat löytää yrityksen kotisivut. Kotisivujenkin suhteen löytyy sama syy-seuraussuhde, että tekemättä mitään enempiä tai ajattelematta sen pidemmälle, ei päästä kovin pitkälle myöskään tuloksissa. Kotisivut voidaan saada nopeasti ja hienotkin, mutta toimivatko ne, onkin sitten toinen asia. Haluaisitko sinä, että me ulkopuolisena konsulttina muodostaisimme arvion teidän kotisivujenne sekä verkkokauppanne toimivuudesta? Olemme kuitenkin tehneet töitä nettisivujen ja markkinoinnin parissa sieltä 90-luvulta lähtien, eikä meillä ole mitään syytä kaunistella sanomisiamme. Testaa meidät!