Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinointi ja trendit

Monet asiat markkinoinnissa ja erilaisissa trendeissä tapahtuvat sykleissä tai aaltoina. Monet asiat ovat aikaa kestäviä, mutta ne vain välillä ovat horrostilassa tullakseen aina uudelleen kenties hieman päivitettynä. Näin on käynyt niin vaatetuksen, värien kuin sisustuksen kanssa, mutta myös monessa muussa asiassa.

Ajatellaan vaikka lautapelejä. Ne olivat jo hiipumassa, mutta sitten niitä alettiin suunnata entistä enemmän aikuispelaajille vapaa-ajalle ja viihteeksi, mutta myös tehdä niistä digitaalisia versiota. Nykyään sitten kun sitä vapaa-aikaa on entistä enemmän, niin olemme saaneet huomata, että näitä lautapelejä on saatavilla ensistä laajempi valikoima – vaikka pelaamisesta entistä enemmän tapahtuukin mobiilisti.

Malliesimerkki: Shakki

Itse opin pelaamaan shakkia jotenkin jo 70-luvulla, ja pidin sen pelaamisesta. Valitettavasti vain sen aikainen shakkikerho oli melkoisen tylsä paikkana, joten se harrastus sitten jäi. Olen kuitenkin kaikki nämä vuodet omistanut shakkilaudan ja silloin tällöin myös pelannut shakkia – ihan jo sillä Commodore VIC-20:n shakkipelillä.

Monien vuosien jälkeen palasin satunnaiseksi shakkipelaajaksi lähinnä Queens Gambit– sarjan tiimoilta ja latasin omaan älypuhelimeeni shakkisovelluksen. Samalla huomasin tilastoista, että vuonna 2020 parhaiten ansainnut eurheilija oli shakinpelaaja – minulla kuitenkaan ei ole sellaisia taitoja, ja tulen jatkossakin olemaan täysin satunnainen pelaaja.

Markkinoinnin näkökulmasta tuo TV-sarja toi shakin takaisin mediaan, vaikkakin perinteiset shakkipiirit eivät tykänneet sarjan tekemistä mutkien suoristamista, mutta eihän siinä ollutkaan kyse varsinaisesti shakin hienouksista, vaan siitä, että shakki on aivan omanlaisensa peli – jota voivat pelata aivan yhtä lailla miehet kuin naisetkin, vaikka peli on historiallisesti aina liitetty miehiin.

TV-sarjan ansiosta monessa maassa shakkilautojen myynti nousi huomattavasti ja erilaisten shakkisovellusten lataukset samoin.

Esimerkki: Monopoli

Nykymuotoinen monopoli peli kiinteistöineen julkaistiin 1935 ja pelistä on tehty sen jälkeen lisensseinä vaikka kuinka monta erilaista versiota eri aloille. Monopoli on yksi niistä peleistä, joka on selvinnyt aikaa, ja siitä on tehty päivitettyjä versioita sekä sisällöllisesti että alusta pohjaisesti. Se on kuitenkin yhä suosituin perinteisenä lautapeliversiona.

Pelin patentoi yhdysvaltalainen, sillä hetkellä työtön myyntimies Charles B. Darrow. Pelin kadunnimet oli poimittu Atlantic Citystä, jonne Darrowit olivat aiemmin tehneet matkan. Myöhemmin useat muut ovat kertoneet pelanneensa kotitekoisia versioita pelistä jo ennen Darrowin patentointia. Pelin alkuperäisenä keksijänä pidetäänkin nykyään Elizabeth Magieta, joka patentoi suuresti Monopolya muistuttavan The Landlord’s Game -nimisen pelin jo vuonna 1904. Pelin tarkoituksena oli kritisoida kapitalismia ja 1900-luvun alun amerikkalaisia suurjohtajia. Monopoly tuli suuren yleisön tietoisuuteen 5. marraskuuta 1935, kun peliyhtiö Parker Brothers aloitti sen markkinoinnin. Sittemmin yhtiö on tullut osaksi yhdysvaltalaista Hasbro-peliyhtiötä.

Trendeistä ja niiden mukana olemisesta

Monella alalla on tärkeätä olla tietoinen niistä trendeistä, jotka vaikuttavat ostajakuntaan. Ne voivat liittyä väreihin, materiaaleihin tai vaikkapa siihen, missä maassa tuote on pääosin valmistettu. Osa liiketoiminta-alueista pystyy seuraamaan ja jopa vaikuttamaan näihiin trendeihin, mutta on myös liiketoiminta-alueita, jotka toimivat trendien ulkopuolella ja sellaisia, jotka luovat trendejä.

Vuoden 2022 trendeistä

Urban View kiteytti vuoden 2022 teemat neljään erilaiseen suuntaukseen: evoluutio, opting out, neural ja syncrony. Evoluutio trendit liittyvät jatkuvaan kehittymiseen, jota tapahtuu niin tekniikan kuin luonnon kautta. Esimerkiksi viimeisen parin vuoden koronan myötä monet ovat löytäneet uuden yhteyden luontoon, ja siihen liittyvät terapeuttiset hyödyt. Myös vihersisustaminen on jatkanut suosiotaan. Materiaaleilla on tulevaisuudessa entistä enemmän uusia ominaisuuksia. Ne poistavat kosteutta tai keräävät lämpöä ja luovuttavat sitä tarpeen vaatiessa.

Opting out trendi tarkoittaa vähentämistä, syrjään jäämistä – mutta se ei ole massojen trendi, sillä todellisuudessa massat ovat kiinni yhteiskunnassa niin, että sitä ei pääse syrjään tai irti.

Tai mitä mieltä olit tämän vuoden väritrendistä: Pantone instituutti keertoi vuoden 2021 trendivärit, jotka olivat harmaa (Ultimate Gray) ja keltainen (Illuminating).

Trendeissä näkyy myös vastuullisuus, ympäristön ja toisten ihmisten huomioiminen. Mitä trendejä sinä tai yrityksesi seuraa, ja otatteko niitä huomioon omassa markkinoinnissa tai tuotteissa/palveluissa?

Comments are closed.