Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Massamainonta ja kaupunkilehdet

Suomessa on totuttu, että pienilläkin paikkakunnilla on omat kaupunkilehtensä – ilmaisjakelulehdet, jotka jaetaan alueellisesti kaikkiin postilaatikoihin, jotka vain ottavat mainokset vastaan. Näin mekin teemme Lohjalla, Pohjois-Siuntiossa ja Nummelassa joka viikko, ja sen lisäksi kerran kuukaudessa teemme laajennetun jakelun kattaen Vihdin ja Karkkilaan. Lehti siis ilmestyy kohtuullisen isolle alueelle.

Teemme töitä Ykkös-Lohja brändillä, jota välillä on mietitty uudelleen nimettäväksi, mutta sillä nyt kuitenkin vielä viikoittain tuotetaan uutisia ja yritysesittelyitä, tapahtumajuttuja yms paikallisille luettavaksi maksutta. Tälläkin viikolla tuotimme 45 700 kappaletta lehtiä 28-sivuisina jaettavaksi suoraan koteihin, kun vastaavasti suuri ja kaunein paikallinen kilpailijamme sai aikaiseksi noin 22 500 lehteä….. 20 sivulla. Ja mikä parasta, varsinaisia artikkeleita oli meillä enemmän kuin tällä alueellisella päivälehdessä – ja aikoinaan vielä parikin vuotta sitten meidän valitettiin olevan vain mainoslehti, jossa ei ole lainkaan sisältöä – no se on nyt muuttunut. Viikottainen lehtimainonta toimii paikallisesti.

Paikallisuus toimii

Mitä paikallisen yrittäjän sitten pitäisi huomioida, jos haluaa tavoittaa paikalliset ostajat printtimedian välityksellä? VERTAILE! Meidän tapauksessa keskiviikkoisin tapahtuva oma jakelumme toteutetaan eri jakelijan kuin alueen toinen lehti jaetaan, ja näin on ollut nyt parisen vuotta. Aiemmin sama jakelija jakoi molemmat lehdet yhtäaikaa ja silloin tuon naapurin painosmääräkin oli noin 5 000 lehteä enemmän kuin tänään. Pienempi painosmäärä selittyy osaltaan jakelijan vaihtumisesta ja siitä seuranneesta jakelualueen supistumisesta. Toisaalta taasen puhutaan että tilattava lehti olisi ”arvokkaampi” mainostajalle, koska sitä luetaan enemmän, mutta mitäs jos tässä tapauksessa tilattavan lehden tilausmäärät laskevat vuosi vuodelta eikä nykyään sillä tilauskannalla edes kateta Lohjan keskustaa? Käytännössä siis ainoa mediapäivä kun mainostaja tavoittaa ostajat on keskiviikko – jolloin kaksi lehteä jaetaan eri aikaan talouksiin, toista vain joka viikko vähintään noin 10 000 taloutta enemmän. Kummassa sinä mainostaisit?

  1. Mikä paikallislehdistä tavoittaa eniten, eli millä on reaalisesti suurin talousmäärä jakelussa?
  2. Kuinka paljon mainos per tavoitettu talous oikeasti maksaa?
  3. Onko mainoksilla myös todellinen digitaalinen näkyvyys esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa?

Meillä on esimerkiksi sellainen tilanne, että Ykkös-Lohja on toiminut yli 30 vuotta, mutta sillä oli yli 20 vuotta maine pelkkänä mainosaviisina, nyt viimeiset vuodet olemme panostaneet sisältöön ja samalla myös digitaaliseen mainosjakeluun ja näkyvyyteen niin ravintoloiden kuin muidenkin liikkeiden osalta paikallisesti. Asenteet kuitenkin muuttuvat hitaasti, ja vaikka lehtemme on selvästi entistä luetumpi, parempi sisältöarvoiltaan ja entistä kattavampi jakelultaan, eivät kaikki mainostajat ole lukeneet läksyjään, eli oikeasti miettineet, missä mainos toimii. Toisaalta kuitenkin kaksi lehteä pystyy tarjoamaan enemmän kansipaikkoja kuin yksi lehti, joten kaksi lehteä paikkakunnalla on kenties kuitenkin parempi vaihtoehto kuin vain yksi lehti, joka olisi silloin ainoa vaihtoehto.

Lehtimainonnan toimivuus

Kaikessa mainonnassa on samat perusajatukset ja toimivuuden mittarit – myyntiä pitää saada aikaiseksi. Mainonnassa toimii se vanha ajatus: hanki ensin huomio, sitten mielenkiinto, sitten saa aikaan ostamisen halu, ja lopulta tee ostaminen helpoksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että harvoin vain yksittäinen lehtimainos toimii, vaan mainonta tarvitsee jatkuvuutta, mainossarjaa, samoja värejä- jotta siitä tulee tuttu, huomattu, luotettava ja vähitellen myös kiinnostava, ja sitä kautta ostamisen arvoinen. Joskus tietenkin yksittäinen mainoskin voi toimia, kun mainos on iskevä, hinnat kohdallaan tai muuten vain mainoksen ajoitus osuu kohdalleen.

Lehtimainonnalla tavoitetaan kyllä perheitä, alueellisesti, ja yleensä olisi hyvä tehdä mainonta monikanavaisesti, eli sama mainos tulisi olla näkyvillä myös digikanavissa, paikallisestikin, sillä kaikki eivät välttämättä lue lehteä, ja toisaalta kaikki eivät vietä päiviään sosiaalisessa mediassa tai digikanavilla.

Koska sinä olet viimeksi mainostanut paikallisessa kaupunkilehdessä? Jos et usko meitä lehtimainonnan toimivuudesta, kokeile Googlea, useampi lähde kertoo samaa. Eli vaikka digialustoilla kerrotaan, että lehdet kuolevat, eikä lehtimainonta toimi, niin me voimme todistetusti kertoa, että kyllä se toimii.

Alennukset ja alennuskoodit

Monissa kaupoissa, varsinkin nettikaupoissa, on tarjolla erilaisia koodeja, joilla saa alennuksen, näitä sanotaan alennuskoodeiksi. Erilaiset alennuskoodit voivat olla saatavilla suoraan verkkokauppojen omilta sivuilta, tai erilaisilla affiliate sivustoilta, blogeista, videoista – toisaalta alennukset voivat olla suoraan saatavilla ilman mitään koodeja. Verkkokaupan hinnoittelu on hieman erilaista kuin perinteisen kivijalkaliikkeen, ja monesti myös tarjouksia on enemmän, ja niitä voi verkkokaupoissa olla useita erilaisia.

Comments are closed.