Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Mikä on natiiviartikkeli?

Muutama päivä sitten laitoin LinkedInin omalle seinälle kommentin, jossa kerroin joku päivä kertovani, mitä tarkoittaa natiiviartikkeli. Kirjoitan siis omasta lähtökohdastani sen, mitä se minulle tarkoittaa. Itsestään selväähän on jo nimenperusteella, että kyseessä on alkuperäinen artikkeli, ei siis mistään edes osittain kopioitu

Miksi natiiviartikkeli?

Nykyään meillä on käytännössä vain yksi hakukone eli Google ja kaikki käyttävät sitä löytääkseen tietoa netistä. Samalla kun muut hakukoneet ovat hiljakseltaan muuttaneet muotoaan tai lopettaneet, on maailman tietomäärä lisääntynyt. Tuo lisääntynyt tietomäärä on suurelta osaltaan saatavilla netistä, mutta miten sen löytää? Ongelma tulee varsinkin silloin, kun yritys haluaa oman sivunsa tulevan esille kärjessä

sellaisilla hakusanoilla, joita haetaan paljon – aletaan puhua jo kotisivujen optimoinnista, hakusanamarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Sisältömarkkinoinnin avainsana on natiiviartikkeli. Natiiviartikkeli on yleensä joko ajankohtainen artikkeli jostain mielenkiintoisesta aiheesta, tai vaikkapa henkilöhaastattelu tai jopa yritysesittely, joka on tehty artikkeli muotoon. Pääasia on, että se on tehty juuri sitä varten ja se on alkuperäinen, ei kopio.

” Natiivimainonnan odotetaan lisääntyvän voimakkaasti lähivuosina, sillä se tavoittaa media-alustojen kautta suuria yleisöjä. Natiiviartikkeli ei ole monien mielestä ärsyttävää push-mainontaa, vaan palvelevaa sisältöä, joka parantaa asiakassuhdetta. Natiiviartikkelit tavoittavat myös heidät, jotka käyttävät mainosten näyttämisen estäviä ad blocker -palveluita, Dagmar ”

Sisältömarkkinointi

Toimiva sisältömarkkinointi ja artikkelit tarvitsevat hyvän ja mielenkiintoisen sivuston, jolla tulla esille ja sitä kautta potentiaalisen asiakkaan silmien alle luettavaksi. Lisäksi natiiviartikkelin tulisi olla mielenkiintoinen, jotta sitä luettaisiin – siihen pääsee parhaiten kirjoittamalla ajankohtaisesta aiheesta tai kirjoittamalla asiantuntija-artikkelin, jolle on tilausta.

Toimittajasta nettitoimittajaksi

Meillä itsellämme on tiimissä tällä hetkellä neljä kirjoittajaa, joista puolella on tausta lehtitoimittaja ja puolella netin sisältötuottajana, ja tällä pienellä tiimillä pystymme tuottamaan 1-4 artikkelia päivässä, riippuen kuinka paljon joudumme liikkumaan paikasta toiseen. Välillä esimerkiksi vaaliartikkeleissa ja poliittisessa sisällössä on hyvä mennä tapahtumaan paikanpäälle ottamaan valokuvia ja tekemään paikkakohtaista haastattelua, mikä on hyvä lisä itse ehdokkaan omille ajatuksille ja sisällölle. Poliittiset artikkelit ovat täyttämässä oman työlistamme aivan lähiaikoina eduskuntavaalien ajankohdan tullessa lähemmäksi.

Natiiviartikkeleita on tullut viime aikoina vastaan todella monella sivustolla ja todella monella alalla. Itsekin olemme kirjoittaneet niitä niin teollisuuteen, palvelualalle, nettipalveluista kuin myös edellä mainituista nettikasinoista sekä poliittisista ehdokkaista. Meille on hyvä pohja se, että joka viikko tuotamme perus uutissisältöä sekä viikoittaiseen kaupunkilehteemme että erilaisille teemoitetuille nettisivustoille, joita hallinnoimme. Kaikesta tuottamastamme ja julkaisemastamme sisällöstä omaa natiiviartikkelituotantoa on tällä hetkellä noin 40% ja muualta tulevaa tiedote- ja artikkelisisältöä loput noin 60%.