Miksi yrityksen sosiaalinen markkinointi ei toimi? Korjaa tilanne näillä toimin!
Viime aikoina on varsinkin yrittäjien Facebook selailun väliin tullut erilaisia mainoksia, aiheena yritysten sosiaalisen markkinoinnin toimimattomuus, ja miksi se ei toimi? Voit tilata yrittäjänä valmiin paketin, jossa on 365 valmista tekstipohjaa, kampanja-aihiota koko vuoden sosiaalisen median markkinointiisi.
Hyvä esimerkki toimivasta sosiaalisen median markkinoinnista on katsoa nettikasinoiden toimialaa, eli pääasiallisesti Maltalta käsin toimivien nettikasinoiden sosiaalisen median markkinointia. Kaikki nettikasinot toimivat suunnitelmallisesti ja markkinointi tavoitteellista, ja se käyttää niin maksettua mainontaan, YouTube ja Twitch videoita sekä Facebook sivuja. Miksi sitten puhutaan, että monien yritysten sosiaalinen markkinointi ei toimisi? Mistä on kyse?
Rahapeli alalla on kova kilpailu, joten siellä yritysten on pakko olla aktiivisia ja markkinoida – millaisella alalla sinä itse toimit?
Sosiaalisuus tarkoittaa kaksisuuntaisuutta
Sosiaalisessa mediassa pitäisi yritysten oikeasti pyrkiä vuorovaikutukseen. Liian monet yritykset jättävät näiden kanavien hyödyntämisen tasolle hyvää joulua ja hyvää Uutta Vuotta ja pari kertaa vuodessa laitetaan joku alennuskampanja menemään, mutta riittääkö sellainen oikeasti kiinnostamaan asiakasta? Tai sitten pidetään kerran vuodessa arpajaiset ja saadaan tuhat uutta tykkääjää, jotka eivät sitten toista kertaa sivulla käykään, eivätkä siten saa jatkossa myöskään kanavan uutisia omaan uutisfeediin.
Sosiaalisessa mediassa pitää olla aktiivinen. Mieti päivityksiä tehdessäsi, kiinnostaisivatko ne edes sinua niin verran, että alkaisit seurata yritystä?
Tee suunnitelma, ole tavoitteellinen
Sosiaalisessakin mediassa yrityksen pitäisi olla suunnitelmallinen ja toiminnalla pitäisi olla tavoite. Tavoite voi olla tykkääjien määrään liittyä, mutta tärkeämpää olisi synnyttää oikeasti vuorovaikutusta, keskustelua ja lopulta myös tilauksia.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi ei ole vaikeata, mutta siinä pitää olla aktiivinen ja ennenkaikkea suunnitelmallinen. Liian usein näkee yritysten aloittavan aktiivisesti mutta vähitellen into laimenee ja lopulta käytännössä sammuu tasolle hyvät joulut.
Kannattaako sitten ostaa tuollainen koko vuoden valmiiksi ajateltu sabluuna? Miksei, on sekin parempi kuin ei mitään, mutta vielä parempi olisi jos itse miettisit, mitä yritykseltäsi haluat ja miten voisit aktivoida potentiaalisia asiakkaitasi somessa!
Älä odota äkkivoittoja
Sosiaalisessa mediassa voi tuurilla saada isoja jackpot voittoja aivan kuten jossain nettikasinon automaattipelissä, mutta tosielämässä markkinointi on pitkän linjan puurtamista, jossa pitää edetä suunnitelman mukaan. Nimittäin ainoastaan suunnitelma mahdollistaa sen, että voit vähän ajan päästä verrata suunnitelmaa, tehtyjä toimenpiteitä, tavoitteita ja todellisuutta ja tehdä muokkauksia suunnitelmaan, jotta seuraavalla aikajaksolla homma toimii paremmin. Ilman suunnitelmaa ja tavoitteita, et voi oikeasti tietää, miten olet hoitanut hommat? Koska olet esimerkiksi viimeksi päivittänyt oman yrityksesi liiketoimintasuunnitelman, tai onko sinulla sellaista lainkaan?
Facebook – turha paikka!
Yhä vielä usein kuulemme kuinka yrittäjät kertovat Facebookin olevan heille ja heidän yritykselleen aivan turha paikka. Ei heillä ole aikaa viettä tunteja turhuuksien parissa, pitää tehdä myyntiä. Tämä harhakäsitys ei oikeastaan päde yhteenkään yritykseen, sillä jokaiselle yritykselle on sopiva sosiaalisen media kanava olemassa. Kyse on enemmänkin siitä, millaisella viestillä kanaviin mennään ja mikä on tavoite. Jos tavoite on myydä, niin sitten pitää kertoa siitä mitä myy, sellaisella tavalla, että se kiinnostaisi. Ja vielä, että myyntiä ja tilauksia tulisi lisää.
Se, että yrittäjä ei itse ole aktiivinen esimerkiksi Faceebookissa ei tarkoita sitä, etteikö kanava olisi toimiva – silloin vain pitänee antaa sen kanavan hallinnointi jollekin toiselle henkilölle yrityksessä tai tehdä sopimus sisällöntuottajan kanssa – suunnitelman ja tavoitteiden kanssa!
Esimerkki: pitseria mainostaa omalla Facebook seinällään lounasaikojaan ja lounaslistaansa hinnalla. Kuvana on välillä lounasbuffet ja välillä joku ruoka-annos. Yritys ei koskaan laita kuvaa ruoka-annoksesta listalta siten, että päivityksessä kerrottaisiin mitä kuvassa on, mikä annoksen nimi on ja mitä se maksaa – tai että sen voisi tilata klikkaamalla OSTA painiketta suoraan kotiin toimitettuna(!). Ei se sen vaikeampaa ole.
Toisilla aloilla tuote tai palvelu voi olla luonnollisesti vaikeampi myydä ja kertoa kuin pitsa tai pihvi, mutta aivan mahdollista se kuitenkin on. Ihmisten on helpompi ostaa, jos he tietävät mitä he saavat milläkin hinnalla, hintojen piilottaminen on 90-lukua, ei nykyaikaa!
Tee tykkääminen helpoksi
Tee sellaista sisältöä, mistä voi tykätä. Mieti tykkäisitkö itse, kysy myös muilta. Silloin kun sisältö on kiinnostavaa tai auttavaa, antaa vastauksia kysymyksiin, ihmiset tykkäävät siitä. Tee siis tykkääminen mahdollisimman helpoksi!
Tee ostaminen helpoksi
Tarjoa seuraajallesi helppo tapa tilata tuote tai palvelu. Yhdellä klikkauksella tai yhdellä soitolla. Neuvo, opasta ja ohjaa, lopulta ohjaa myös tilaamaan. Ole selkeä ja looginen, älä aliarvioi omaa tuotettasi tai palveluasi. Ole ylpeä osaamisestasi.