Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Mitä uutta mobiilipelialalle tuo vuosi 2019?

Viime vuosina olemme nähneet monia kiinnostavia trendejä mobiilipelaamisen saralla, mutta mitkä mahtavat olla tulevan vuoden kuumimmat trendit ja miten ne tulevat näkymään pelaajille? Tässä artikkelissa kerromme sinulle, mitkä ovat mobiilipelaamisen kiinnostavimmat ja mullistavimmat uudet trendit vuodelle 2019. Trendit tulevat ja menevät, mutta on kiinnostavaa pysyä aallonharjalla ja perillä siitä, millaisin uusin tavoin tänä vuonna pääsee pelaamaan puhelimella. Valtaosa uusista mobiilipeleistä löytyvät tänäkin vuonna Googlen ja Applen sovelluskaupoista ja kaikki uudet nettikasinot löytyvät Zamsinon nettisivuilta, joihin pääset käsiksi heti, kun klikkaa tästä.

Laatu korvaa määrän

Virtuaalimaailmassa on viime vuosina nähty, että määrä ei voita laatua. Kuluttajat ovat alkaneet vaatia puhelimia valmistavilta yhtiöiltä, verkkosivuilta, kännykkäpeleiltä, onlinekasinoilta ja sovelluksilta entistä korkeampaa laatua. Jatkuva uusien tuotteiden julkaiseminen ei pelaajien silmissä paranna sitä, jos kiireellä julkaistut pelit ja sovellukset ovat heikkolaatuisia. Koska lähes kuka tahansa voi julkaista verkossa mitä tahansa, korkealla laadulla voi melko helposti erottua massasta edelleen vuonna 2019.

On todennäköistä, että kasvava laatukilpailu tulee ulottumaan myös kännykkäpelaamiseen. Pienet pelivalmistajat joutuvat edelleen kilpailemaan näkyvyydestään huippusuosittujen pelinvalmistajien kanssa eivätkä monet pelaajat ole vielä valmiita luopumaan Candy Crushin tai Clash Royalin kaltaisista suosikkipeleistään. Pienempien helmien on vaikeampi saada näkyvyyttä esimerkiksi puhelinvalmistajien sovelluskaupoissa, joissa pelijätti edelleen haukkaavat ison osan näkyvyydestä. Suurten pelikehittäjien uskotaankin ottavan haltuunsa tänä vuonna useamman pienemmän pelinvalmistajan. Osana suurempia peliyhtiöitä myös pienemmät pelinvalmistajat voivat saada hankittua peleilleen uusia pelaajia kilpailukykyiseen hintaan ja lisäämään näkyvyyttään.

Jonkin verran on puhuttu myös siitä, että virallisten sovelluskauppojen rinnalle oltaisiin kehittelemässä uudenlaista mobiilipelien levitys- ja latausalustaa. Esimerkiksi räjähdysmäiseen valtaan noussut Epic osoitti jo viime vuoden puolella, ettei se tarvitse peiliensä levittämiseen Googlen kauppaa. Applen sovellus monopoliin saattaa myös olla tulossa särö tänä vuonna.

Yhdysvallat ja asiakaslähtöisyys avainroolissa vuonna 2019

Kaikkien katse pelimarkkinoilla pysyy edelleen Yhdysvalloissa, jossa pelaaminen ei näytä ottavan laantuakseen. Isot pelivalmistajat pystyvät ottamaan Pohjois-Amerikkalaiset markkinat helposti haltuunsa, mikäli markkinointistrategia ja rahoitus vain ovat kunnossa. Pienempien valmistajien on edelleen vaikea kilpailla tämän markkina-alan valloituksesta.

Sekä markkinoinnissa että pelien valmistuksessa nähdään tänä vuonna aiempaa parempaa asiakkaiden piirteiden ja käyttäytymisen psykologista analysointia, jonka tarkoituksena on kehittää entistä koukuttavampia ja personalisoidumpia pelejä. Uusia analysointikeinoja otetaan käyttöön ja vaikka tämä ei suoranaisesti vaikuta pelaamiseen, tullaan muutokset näkemään tulevaisuudessa. Pelien markkinoinnin uskotaan myös personalisoituvan aiempaa enemmän, sillä tällä hetkellä asiakkaisiin vetoaa eniten dynaamiset, henkilökohtaiset ja älykkäät kampanjat.

Vuonna 2019 mobiilipelaajia on enemmän kuin koskaan aiemmin. Tulemme näkemään nousun pelaamisen lisääntymisessä ja muutoksen asiakkaiden vaatimusten kasvaessa. Asiakkaiden alati uusiutuviin toiveisiin on osattava vastata entistä nopeammin ja tarkemmin. Uusien pelitapojen ideointi ja toteutus tulevat lisääntymään pelaajien toiveesta. Hyper-kasuaalit, hyvin samantyyliset pelit saavat pelaajat tylsistymään vuonna 2019, vaikka uusia hyper-kasuaaleja pelejä varmasti nähdään edelleen tänä vuonna. Uudet mekaniikat mobiilipeleissä kiinnostavat pelaajia ja tyhjänpäiväisen naputtelun sijasta pelaajat haluavat peleihin enemmän tarinallisuutta ja persoonallisuutta. Tällaista narratiivisuutta on tähän asti käytetty lähinnä tietokonepeleissä, joten on mielenkiintoista nähdä, miten se soveltuu mobiilipeleihin.

Pelin sisäisten ostojen rinnalle uskotaan kehittyvän esimerkiksi pelitilauspalvelu, jossa pelaajat maksavat kuukausimaksua pelaamisesta. Tilauspalvelut tuskin tulevat miellyttämään kaikkia, joten niiden rinnalla jatkavat myös perinteikkäämmät maksumuodot. Pelivalmistajien onkin analysoitava tarkasti, sitä miten saada pelaajat maksamaan pelaamisesta ja millaisia maksutapoja pelaajat eniten suosivat.

Konsolipelit siirtyvät mobiiliin

Pelinvalmistajat ovat sitä mieltä, että PC:lle kehitettyjä pelejä on aiempaa helpompi siirtää mobiiliin. Onkin odotettavissa, että kännykkäpelaaminen alkaa saamaan voimakkaampia vaikutteita PC:ltä. Tämä vuosi saattaakin näyttää meille, millä tavoin konsolipelien toimintamekaniikkaa aletaan hyödyntämään mobiilipelien suunnittelussa.

Pelivalistajat huomasivat jo viime vuonna, että isot pelaajat ottavat mobiilipelaamisen aiempaa vakavammin ja suhtautuvat siihen aiempaa intohimoisemmin. Konsolilaatuisten pelien kehittyminen mobiililaitteille sopivaksi on osoittanut sen, että mobiilialustalla on valtavia mahdollisuuksia, joita ei aiempina vuosina ole osattu kyllin hyvin hyödyntää.

Pelivalistajat huomasivat viime vuonna, että isot pelaajat ottavat mobiilipelaamisen aiempaa vakavammin ja suhtautuvat siihen aiempaa intohimoisemmin. Konsolilaatuisten pelien kehittyminen mobiililaitteille sopivaksi on osoittanut sen, että mobiilialustalla on valtavia mahdollisuuksia, joita ei aiempina vuosina ole osattu kyllin hyvin hyödyntää. On jännittävä nähdä siirtyvätkö konsolipelit jo tänä vuonna mobiiliin laadukkaina ilman että niistä tehdään yksinkertaistettuja mobiiliversioita kuten aiempina vuosina.

Onlinekasinot ymmärtävät mobiilipelaamisen potentiaalin ja siirtyvät mobiiliin

Mobiilipelaamisen suureksi trendiksi vuonna 2019 odotetaan myös mobiilikasinopelien esiinnousua. Jo muutaman viime vuoden ajan isot nettikasinot ovat tarjonneet pelaajilleen mahdollisuutta pelata mobiilissa, mutta läheskään kaikki nettikasinot eivät ole tehneet mobiilipelaamista mahdolliseksi tai siihen on kehitetty toiminnoiltaan vain rajallisia mobiiliversioita. Onkin odotettavissa, että muutaman suuren mobiilikasinohitin ilmaantumisen jälkeen mobiilissa pelattavien kasinoiden määrä kasvaa ja mobiilipelaajien todellinen potentiaali otetaan vihdoin huomioon kehityksessä.