Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Miten brändätä uusi nettikasino?

Kettumarkkinointi on erikoistunut digitaaliseen markkinointiin. Taustamme on kuitenkin jo 90-luvun markkinoinnista eli ajalta ennen internetin valtakautta. Nykyään kuitenkin tiimissämme on myös täysin diginatiiveja osaajia, joten osaamispoolissa on hyvä kokonaisuus ja otanta menneiden vuosikymmenien parhaista mahdollisuuksista.

Tuotamme palveluita pääosin paikallisille pienille toimijoille, mutta viimeisten vuosien aikana olemme tuottaneet paljon myös eurooppalaisille asiakkaille brändisisältöä ja saaneet paljon sellaista oppia, mitä ei mistään oppikirjasta tai muutenkaan kirjoista olisi voinut oppia. Oppia, joka on käytännössä mahdollista saada vain kokemuksen kautta.

Suomalainen kasinoteollisuus

Valitettavasti Suomessa on tilanne, mikä estää varsinaisen kasinoteollisuuden kasvun maassamme. Se on jo nyt johtanut siihen, että suurin osa alan osaajista on muuttanut pois Suomesta – Englantiin, USA:han ja Maltalle on muuttanut satoja suomalaisia rahapeliosaajia ja menneet töihin pääosin yrityksiin, jotka eivät ole suomalaisessa omistuksessa, mutta poikkeuksiakin on. Maltalla toimii kyllä myös suomalaisten vetämiä yrityksiä, jotka toimivat nettikasinoalalla.

Mariabingo on esimerkki yhdestä brändistä nettikasinoiden maailmassa. Mariabingo kuuluu nykyaikaisten nettikasinoiden kasvavaan massaan, mutta se erottuu massasta omana brändinään. Koska markkinat ovat jo Euroopassa varsin jaetut, mutta uusia operaattoreita pyrkii koko ajan tulemaan näillekin markkinoille, on suuri kysymys, miten uusi nettikasino tulisi brändätä, jotta se toimisi ja saisi jalansijaa?

Vielä muutama vuosi sitten riitti, kun osti tai vuokrasi ohjelmistot ja rakensi niiden päälle jonkinlaisen kasinon, ja homma toimi. Nyt satunnainen kasinon avaaminen ei enää riitä, vaan kasinolla pitää olla jokin syy, miksi asiakkaat sinne menisivät ja alkaisivat pelata. Onko se Mariabingon mukaisesti tyylitelty Maria tyttönen vai jotain aivan muuta?

Miten brändiä pitäisi alkaa miettiä?

Jos olet oikeasti laittamassa omaa nettikasino pystyyn, niin ensimmäisenä kysymyksenä pitäisi olla, että kenelle haluat pelejä tarjota. Kohderyhmäajattelun kautta voit aloittaa oman brändin rakentamisen, koska tosiasiassa itse pelit ovat kuitenkin lähes kaikilla kasinoilla samat.

Pelitoimittajat ovat kaikkien alan operaattoreiden saatavilla ja omien budjettien mukaisesti nettikasinolle voidaan tuottaa satoja tai jopa tuhansia pelejä. Hyvin suunniteltu ja kohdennettu pelivalikoima voisi kuitenkin toimia optimaalisesti – mikäli kohderyhmä ajattelu on kunnossa.

Brändiä rakentaessasi sinun on hyvä miettiä omia resursseja sekä osaamisen että rahoituksen suhteen. On nimittäin melkoisen varmaa, että ensimmäisten kuukausien aikana sinulla ei ole kuin kuluja. Jopa siinä vaiheessa, kun kasino on jo julkaistu, kulut jatkavat kasvamistaan mutta tuloja saat vasta siinä vaiheessa, kun pelaajat löytävät sinun kasinosi – jollet sitten ole osannut tehdä asiaa kuten Suomessa on tehty Tampereen tulevan kivijalkakasinon suhteen. Siitä on kirjoitettu jo nyt enemmän palstamillimetrejä kuin Helsingissä vuosikymmeniä toimineesta kasinosta. Se on johtanut tilanteeseen, missä pelaajat jo odottavat vesi kielellä, koska kasino avataan ja sinne pääsee pelaamaan. Itse kasino ei peliensä puolesta tule tarjoamaan mitään uutta, mutta hype uuden kasinon ympärillä ja sen rakentamisen ympärillä on ollut valtaisaa. Tästä vinkkinä uuden nettikasinon avaajalle on luoda sosiaaliseen mediaan hypeä oman uuden nettikasinon suhteen. Jotta hype olisi todellista, on kasinon kuitenkin tarjottava jotain erikoista, jotain sellaista, mitä muut kasinot eivät ainakaan julkisesti markkinoiden tarjoa.

Sosiaalisen median mukaan ottaminen ei siis vielä ole tie kultaiselle polulle, mutta se antaa uuden ajattelumallin, jota kovin moni nettikasino ei vielä ole oikeasti hyödyntänyt.

Vai tehdäänkö jotain aivan muuta?

Onko se muu sitten erikoisia tarjouksia, vihjeitä, uutisia, erilaisia pelejä – vai onko sinun uusi nettikasinosi se ensimmäinen, joka oikeasti yhdistää nettikasinon eli iGaming operaattorin tietokonepelaamisen toiseen genreen eli eSportsiin? Siinäpä mietittävää!