Mitkä markkinoijat ovat kysyttyjä vuonna 2023?

Loputon tietovirta ja digitaaliset työkalut ovat helpottaneet brändien mahdollisuuksia ymmärtää yleisöään. Markkinointitrendejä on kuitenkin niin paljon, että markkinoijien on vaikea tietää, mitkä niistä ovat aikansa ja panostuksensa arvoisia.
2022 on nyt menneisyyttä, ja markkinointiala kuhisee siitä, mitä seuraavaksi on luvassa. Tekoälystä (AI) virtuaalitodellisuuteen, hyperpersoonallistamiseen, meta-universumiin, lohkoketjuun ja web3:een on lukemattomia uusia ideoita, jotka voivat vaikuttaa siihen, miten markkinoijat edistävät tuotteitaan, palvelujaan, brändejään ja toimittavat sisältöä kohderyhmälleen.
Markkinoijat ja hakukoneoptimointi
Markkinoinnin keskeinen osa-alue, ja se on ymmärrettävää: jokainen brändi, niin suuri kuin pieni, hakee liikennettä orgaanisista hakukoneista kahdesta syystä:
- Se on erittäin relevanttia ja tarkoituksenmukaista: Google-hakukenttään kyselyitä kirjoittavat ihmiset voivat löytää vastauksia ja ratkaisuja.
- Se ei ole tiellä. Toisin kuin mikään muu kanava, hakukoneoptimointi ei keskeytä selailua: hakukoneiden käyttäjät ovat siellä löytääkseen sinut, he eivät selaa kanavia tai tarkista sähköposteja.
Lisäksi orgaaninen liikenne todennäköisesti jatkuu, vaikka yritys lopettaisi aktiiviset kampanjat. Se saattaa hidastua, jos yritys ei ylläpidä sitä, mutta se ei vaadi aktiivisia päivittäisiä budjetteja, vaan vain vahvan tiimin ylläpitämään sitä, mitä on olemassa.
Esimerkiksi erilaiset vedonlyöntiliikkeet ja kasinot (esim. verovapaat nettikasinot ilman rekisteröitymistä) mainostavat sivustojaan aktiivisesti hakukoneiden kautta, ja siksi SEO-asiantuntijat ovat erittäin kysyttyjä.
Kaikista näistä syistä SEO-osaaminen on todennäköisesti vahva lisä ansioluetteloosi. Voit aloittaa tämän taidon kehittämisen jo nyt tekemällä aktiivista tutkimusta, osallistumalla SEO-kursseille ja auttamalla organisaatioita saavuttamaan SEO-tavoitteensa.
Sisällön suunnitteluun perehtynyt markkinoija
Sisältö on useimpien digitaalisten markkinointikampanjoiden selkäranka. Tarvitset hyvää tekstiä lähes kaikkeen, kuten orgaanisiin tai maksullisiin laskeutumissivuihin, sosiaalisen median päivityksiin, sähköpostimarkkinointiin jne.
Hyvä kirjoittaminen on taito, jota voi kehittää. Siitä on apua, jos sinulla on hyvin kirjoitettu blogi tai osallistut tunnettuihin julkaisuihin.
Jos haluat rakentaa uraa digitaalisen markkinoinnin alalla, aloita hakemalla palkattua blogia. Voit myös hankkia jonkin verran tuloja luomalla oman kirjallisen ansioluettelon.
Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automatisointi on nopeasti kasvava ala, joka voi tehdä mistä tahansa markkinointistrategiasta tuottavamman ja tehokkaamman. Markkinoinnin automaatio voi parantaa lähes mitä tahansa taktiikkaa:
- SEO:ssa voit saada parempia tuloksia ottamalla käyttöön automaattisia hälytyksiä ja raportteja;
- Sosiaalisen median markkinoinnin automaatio auttaa luomaan ajantasaisempia päivityksiä ja vastauksia.
Sähköpostimarkkinoinnissa se mahdollistaa personoinnin: voit luoda älykkään käyttäjävirran, jolla tavoitat asiakkaasi sopivimmalla hetkellä. Hyvä esimerkki tästä on hylättyjä koreja koskevien sähköpostiviestien automatisointi.
Myynnissä automaatio voi helpottaa liidien seurantaa ja hoitoa. Digitaalisen markkinoinnin korkeatasoisiin tehtäviin vaaditaan usein kokemusta markkinoinnin automaatio-ohjelmistojen käytöstä. Voit hankkia automaation perustaitoja käyttämällä sähköpostimarkkinointipalveluja, joissa on jonkinasteisia automaatio-ominaisuuksia.
Tietojen lukutaito
Sinun ei tarvitse olla ammattimainen data-analyytikko ollaksesi hyvä digitaalinen markkinoija. Itse asiassa data-analyytikko on erillinen ammatti, jolla on nykyään suuri kysyntä.
Sinun on kuitenkin osattava käyttää web-analytiikka-alustoja tehokkaasti, jotta voit mitata tuloksia ja mukauttaa strategiaasi sen mukaisesti. Yleisin web-analytiikka-alusta, johon nykyään törmäät, on Google Analytics, joten aloita sen käyttö omassa verkkosivustossasi.
Kannattaa myös tutustua alustarajat ylittäviin digitaalisen markkinoinnin työkaluihin, jotka voivat yhdistää useita tietolähteitä (Google Analytics, Search Console jne.). Niiden avulla voit luoda ammattimaisia raportteja, seurata kanavia ja analysoida markkinointitietoja.
Markkinoijan pitäisi pystyä hallitsemaan projekteja
Mikä tahansa digitaalisen markkinoinnin strategia koostuu monista osista. Jotkin näistä tehtävistä tehdään nopeasti, toiset voivat viedä viikkoja, ja useimmat ovat jatkuvia.
Asioiden hoitaminen on keskeinen taito, jota tarvitaan tehokkaassa digitaalisessa markkinointiprosessissa. Hyvä projektipäällikkö pystyy muotoilemaan monimutkaisimmatkin viestit sähköpostitse, puhelimitse tai kasvokkain tapaamisessa. Hän tietää, mikä viestintämenetelmä on tehokkain ja mikä toimii parhaiten yleisölle tilanteesta riippuen. Menestyvät projektipäälliköt tietävät, milloin pitää olla hiljaa ja kuunnella.
He pystyvät ymmärtämään asiakkaiden tarpeiden lisäksi myös sen, miten nämä tarpeet voidaan täyttää, ja ottavat tiiminsä ehdotukset huomioon. On olemassa melko paljon työkaluja ja sovelluksia, jotka auttavat tiimejä hallinnoimaan projekteja ja saavuttamaan tavoitteensa. Joihinkin niistä tutustuminen on hyvä ensimmäinen askel kohti tämän taidon hallintaa.
Keskitytään enemmän laatuun kuin määrään
Jossain vaiheessa julkaisutiheys oli tärkeä tekijä, joka vaikutti jonkin verran sosiaalisen median algoritmeihin ja hakukoneiden sijoituksiin. Tämä pakotti brändit julkaisemaan jatkuvasti suuria määriä sisältöä varmistaakseen paremman näkyvyyden sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa. Monet niistä saattoivat tuntea pakon jatkaa sisällön luomista, vaikka ne eivät olisi pysyneet ajan tai resurssien rajallisuuden vuoksi perässä. Tämän seurauksena myös niiden sisällön laatu todennäköisesti kärsi, mistä ei ollut heille mitään hyötyä.
Nyt, vuonna 2023, keskitytään entistä enemmän sisällöntuotantoprosessiin, jotta sisältö olisi laadukkaampaa ja siten tehokkaampaa. Sen sijaan, että brändit pyrkisivät tuottamaan suuria määriä heikkolaatuista tai keskinkertaista sisältöä tiheään tahtiin, jossa ne eivät pysy perässä, ne keskittyvät uudelleen panostamaan sisällön laadun parantamiseen.
Virtuaalitodellisuus kohtaa markkinoinnin
Sana ”VR” oli jonkin aikaa muotisana, mutta vuonna 2023 siitä on tullut markkinoijien kannalta valtavirtaa. Brändit käyttävät virtuaalitodellisuutta kaikkeen sisällön luomisesta markkinointikampanjoihin ja tuotelanseerauksiin. Virtuaalitodellisuudesta tulee keskeinen osa jokaista markkinointikampanjaa, ja se auttaa markkinoijia luomaan asiakkailleen entistä mukaansatempaavampia kokemuksia.
VR-markkinoinnin avulla yritykset voivat herättää tuotteensa henkiin tavoilla, jotka eivät ole koskaan ennen olleet mahdollisia, jolloin asiakkaiden on helpompi ymmärtää, miten ne toimivat, ja nähdä, miten niitä voidaan käyttää jokapäiväisessä elämässä. Virtuaalitodellisuus helpottaa myös yritysten työntekijöiden kouluttamista virtuaalitodellisuussimulaatioiden avulla, joissa voidaan simuloida vaarallisia tilanteita ja opettaa arvokkaita opetuksia vaarantamatta ihmishenkiä.
Markkinoijien kannattaa aloittaa virtuaalitodellisuuden suunnittelu jo nyt, jotta heillä on resurssit ja taidot, joita tarvitaan tämän teknologian hyödyntämiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu virtuaalitodellisuutta ymmärtävien henkilöiden palkkaaminen, jotka voivat auttaa ideoiden toteuttamisessa, sekä suunnitelman laatiminen siitä, miten virtuaalitodellisuus otetaan käyttöön markkinoinnissa.
Brändin tunnettuudesta tulee virtuaalista
Virtuaalitodellisuus helpottaa myös brändin tunnettuuden lisäämistä kuluttajien keskuudessa. Kun VR:n käyttö yleistyy, tuotemerkit voivat sen avulla luoda virtuaalisia kokemuksia, joiden avulla ihmiset voivat kokeilla tuotteitasi ja palveluitasi ikään kuin he olisivat oikeasti paikalla. Näin ihmiset tutustuvat helpommin tarjoamiisi tuotteisiin ja palveluihin, ja heidän on helpompi levittää sanaa tarjouksistasi.
Virtuaalitodellisuus antaa kuluttajille henkilökohtaisemman kokemuksen ja antaa heille mahdollisuuden kokeilla tuotteita, joita he eivät normaalisti pääsisi kokeilemaan. Tämä voi lisätä myyntiä ja antaa yrityksellesi kilpailuetua. Brändit käyttävät virtuaalitodellisuutta myös virtuaalitapahtumien järjestämiseen ja verkkoyhteisöjen luomiseen, joihin ihmiset voivat kokoontua ja olla vuorovaikutuksessa.
Näin ihmiset saavat verkkotilan, jossa he voivat olla yhteydessä samanhenkisiin ihmisiin ja oppia uusista tuotteista ja palveluista. Lisäksi lisätyn todellisuuden teknologiaa on viime vuosina käytetty laajasti asiakkaiden parempaan sitouttamiseen. Tämän teknologian avulla brändit ovat pystyneet luomaan immersiivisiä kokemuksia, jotta asiakkaat voivat olla vuorovaikutuksessa brändin ja ympäristönsä kanssa samanaikaisesti.
Markkinointi ja vuorovaikutteinen sisältö
Kun tarkkaavaisuuden kesto lyhenee, brändit kamppailevat aktiivisesti sitouttaakseen yleisönsä eri vuorovaikutuskohteissa. Vuorovaikutteisen sisällön yleistyminen on kuitenkin auttanut voittamaan tämän suuren haasteen, sillä sen avulla brändit voivat tehdä pysyvän vaikutuksen yleisöönsä. Koska vuorovaikutteinen sisältö antaa yleisölle mahdollisuuden osallistua aktiivisesti sen sijaan, että se kuluttaisi sitä passiivisesti, se on erittäin tehokas keino herättää ja pitää yleisön huomio.
Sisältö, kuten kyselyt, tietokilpailut, arvostelut ja laskurit, ovat ihanteellisia yleisön sitouttamiseen. Monet tuotemerkit ovat alkaneet lisätä interaktiivisia elementtejä verkkosivuilleen luodakseen asiakkaille henkilökohtaisen kokemuksen.
Hyperpersonalisointi ei enää riitä
Vaikka hyperpersonointi on ollut markkinointitrendi jo vuosia, sen tehokkuus heikkenee vuonna 2023. Kuluttajat odottavat, että brändit tietävät heistä kaiken ja tarjoavat henkilökohtaisen kokemuksen. Mutta kun markkinoijat pyrkivät vastaamaan tähän vaatimukseen, personoidut kokemukset muuttuvat yhä läpitunkevammiksi ja persoonattomammiksi. Kuluttajat huomaavat, että yksikään kokemus ei ole täysin samanlainen, mutta he myös odottavat, että ne ovat lähellä toisiaan.
Kun markkinoijat yrittävät laajentaa personoituja ponnistelujaan, heillä on vaikeuksia pysyä asiakkaidensa korkeiden odotusten tasalla, mikä lisää turhautumista ja vahingoittaa brändiä. Sen sijaan markkinoijat turvautuvat rationalisointiin, joka tarkoittaa yhden lähestymistavan tai menetelmän soveltamista useisiin tilanteisiin. Näin markkinoijat voivat skaalata personointitoimiaan ja luoda asiakkaille yhtenäisen kokemuksen ilman, että personoinnista tingitään.
Rationalisoinnin avulla markkinoijat voivat siirtyä hyperpersoonallistamisen ohi ja luoda jokaiselle yksilölle yksilöllisen kokemuksen, jolloin brändien on helpompi vastata asiakkaiden odotuksiin ja tarjota aidosti yksilöllinen kokemus.
Video, video ja vielä kerran video
Markkinoijina me kaikki tiedämme, miten tehokas on hyvä videokampanja, joka antaa tietoa ja luo yhteyksiä. Loppujen lopuksi 86 prosenttia yrityksistä käyttää videota markkinointivälineenä, ja 92 prosenttia pitää sitä tärkeänä osana strategiaansa (Wyzowlin tutkimuksen mukaan ).
Sama tutkimus osoitti monia syitä, miksi yritykset käyttävät videota, joista tärkeimmät ovat selitykset, joita seuraavat videot ja sosiaalisen median esittelyt. Yritykset käyttävät useimmiten kolmea kanavaa: YouTube, LinkedIn ja Instagram. B2B-yrityksille videoilla voi olla tärkeä rooli myynti- ja markkinointisyklissä.
Sosiaalisen median käyttäjät kuluttavat enemmän lyhyttä videosisältöä ja jatkavat Reels- ja TikTok-videoiden trendiä. Brändit voivat hyödyntää tätä videoformaattia luodessaan omaa sisältöä sekä työskennellessään lyhyempien videoiden parissa yhteistyössä vaikuttajien kanssa.
Monipuolista sisältömarkkinointistrategiaasi vuodelle 2023 varmistaaksesi, että lyhyitä videoita käytetään strategisesti huomion herättämiseen eri sosiaalisen median kanavissa. Voisit harkita useampien videoiden luomista lisäämällä säännöllisiä Instagram-postauksia tai jopa uudelleenkäyttämällä TikTok-sisältöäsi muille alustoille.
Tekoäly markkinoijien välttämättömyys
Tekoälymarkkinointi on ollut nousussa jo muutaman vuoden ajan, mutta vuonna 2023 markkinoijat hallitsevat vihdoin ja viimein sen käytön täysin. Tekoäly integroidaan useimpiin markkinointitoimintoihin sisällön luomisesta, yleisön kohdentamisesta, vuorovaikutuksesta kysynnän luomiseen ja optimointiin. Tämän teknologian avulla markkinoijat voivat skaalata ponnistelujaan ja lisätä tuottavuuttaan sekä tarjota personoituja kokemuksia, jotka ylittävät nykyiset mahdollisuudet.
Tekoäly tarjoaa tuotemerkeille myös yhden tietolähteen, mikä helpottaa yksityisyydensuojaa koskevien säännösten noudattamista. Tekoälyä käytetään jo nyt asiakaspalvelussa ja myynnissä, mutta tulevina vuosina siitä tulee markkinoijien välttämätön työkalu kaikkialla. Influencemarketingin tutkimuksen mukaan tekoäly pystyy analysoimaan kilpailijoiden ja sinun sisältöjäsi ja antamaan ehdotuksia niiden optimoimiseksi. Tämä tarkoittaa asiantuntevien ihmisten palkkaamista, jotka voivat hallita tekoälyalustaa ja kouluttaa sitä parhaiden mahdollisten tulosten saavuttamiseksi.
Lohkoketju astuu markkinoinnin maailmaan
Kun kuluttajat tulevat tietoisemmiksi ja huolestuneemmiksi yksityisyydestään, lohkoketjuista tulee yhä tärkeämpi osa markkinointimaisemaa. Lohkoketju auttaa markkinoijia antamaan kuluttajille enemmän määräysvaltaa tietoihinsa, jolloin he voivat päättää, kenellä on pääsy tietoihin ja miten niitä voidaan käyttää. Näin tuotemerkkien on helpompi markkinoida yleisöille heidän toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti, samalla kun heidän identiteettinsä säilyy ja petokset ja väärinkäytökset estetään.
Lohkoketju antaa markkinoijille myös mahdollisuuden luoda yksilöllisempiä kokemuksia kuin mihin tekoäly nykyisin pystyy. Markkinoijien kannattaa aloittaa lohkoketjun suunnittelu nyt, jotta heillä on tarvittavat resurssit hyödyntää tätä teknologiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu tekoälykumppanin löytäminen, jolla on lohkoketjuominaisuuksia, ja sellaisten ihmisten palkkaaminen, jotka ymmärtävät lohkoketjua ja voivat auttaa ideoiden toteuttamisessa.
Valmistaudu onnistuneeseen sisältöstrategiaan vuonna 2023
Kun tiedät, mitkä trendit ovat vallitsevia ja mihin sinun on keskityttävä, voit kohdentaa sisältömarkkinointipyrkimyksesi uudelleen keskittymään taktiikoihin, jotka tuottavat tuloksia. Vuonna 2023 keskitytään entistä kohdennetumpaan ja laadukkaampaan tietoon perustuvaan sisältöön, kun taas lyhyet videot, vuorovaikutteinen sisältö ja käyttäjien luoma sisältö ovat edelleen vallitsevia. Brändit voivat käyttää tekoälytyökaluja sisältömarkkinointinsa eri osa-alueiden virtaviivaistamiseen ja optimointiin ja varmistaa, että ne pysyvät uusimpien trendien mukana.