Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Natiiviartikkelit, kotisivut ja ihmiset

Olin eilen viimeksi kotisivupalaverissa ja muistelimme asiakkaan kanssa aikoja ennen nettisivuja. Oma yrittäjä ura on kuitenkin alkanut jo ennen 90-lukua, joten vähän ehti harjoitella ennen nettiaikaa. Ensimmäiset kotisivut rakennettiin ravintola- ja hotelliasiakkaille 90-luvulla.

Niistä ajoista ja siitä koodaamisesta ollaan tultu pitkä matka nykyaikaa ja nykyiseen tapaamme tehdä töitä. Tiedämme, että emme ole markkinoilla ainoita, ja siksi emme enää mainosta niin kovin kotisivujen tekemistä, mutta sisältötuotantoa teemme paljonkin, päivittäin. Teemme sisältöä sekä omiin kanaviimme, että asiakkaiden kanaviin. Ja näiden vuosien aikana olemme oppineet, että toimivuus on tärkeintä, ulkonäkö hyvä plussa, mutta yksinkertaisin konstein ja kokonaisuuksin voi pärjätä pitkälle.

Natiiviartikkeli

Natiiviartikkeli on kuten tämä artikkeli. Kirjoitus joka on luotu kerran ja julkaistu tietylle sivustolle. Tämä artikkeli kylläkin on julkaistu kahdelle sivustolle, sillä tämä näkyy myös ER-tuen sivulla.

Natiiviartikkelin aiheena voi olla periaatteessa ihan mikä vain, mutta hyvä artikkeli on sellainen, joka sisältää sekä dataa, tilastoja, että jotain uutisen tyylistä. Natiiviartikkelin pitäisi myös yltää yli 500 sanan pituudeltaan, ja olla rakenteeltaan ”Googlelle” mieleen. Eli rakenne pitää sisältää väliotsikoita, kuvaa, ja hyvää kielioppia. Rakenteen ei pitäisi myöskään sisältää liian pitkiä lauserakenteita.

Natiiviartikkeleiden tarkoitus on tuottaa sisältöä, joka löytyy Google-hauissa. Esimerkiksi kaikki meidän verkostossamme olevat sivut ovat myös Google indeksoituja, eli sivustojen sisällöt päivittyvät säännöllisesti Googlen tietokantoihin ja ovat sieltä löydettävissä. Tälläkin sivustolla on päiviä, jolloin kävijöitä on satoja.

Natiiviartikkeliin on mahdollista upottaa erilaisia sisältöjä, ankkurisanoja ja hakusanoja, joita halutaan tuoda Goolelle tiedoksi. Natiiviartikkelin tarkoituksena on ohjata hakuliikenteen kautta liikennettä edelleen eteenpäin tai natiiviartikkelin tarkoituksena voi olla myös liikenteen saaminen itse artikkeliin. Tästä syntyykin ajatus, että jakamalla oman yrityksen palveluihin liittyviä natiiviartikkeleita useille sivustoille, synnytetää ns. Rooman tie efekti, missä kaikki tiet vievät haluttuun suuntaan.

Google ja tilastointi

Sitten tullaankin varsinaisesti mielenkiintoisempaan asiaan, eli siihen, miksi näitä kaikkia linkityksiä, artikkeleita ja hakusanoja viljellään. Tavoitteet ovat:

  • lisää liikennettä omalle sivustolle
  • lisää tunnettavuutta omalle brändille
  • lisää näkyvyyttä tietyille hakusanoille

Jotta hommat sitten oikeasti tuottaisivat Googlen tietokantojen kautta parhaan mahdollisen tuloksen, olisi näiden sivustojen joilta linkit kohdistetaan, olla parempia sivustoja kuin oma sivusto. Eli niiden ”Google-arvojen” tulisi olla parempia.

Mistä Google arvot syntyvät?

Google arvo ei synny aivan yksinkertaisella tavalla. Lisäksi Google muokkaa koko ajan algoritmejään joiden kautta se arvostaa erilaisia hakutuloksia. Mutta pitkälle pääsee jo tällä ajattelulla:

  • kirjoituksen pitää tarjota tietoa etsivälle oikeasti vastauksia
  • kirjoituksen pitää olla Googlen ohjeita noudattava
  • kirjoituksen pitäisi sijaita sivustolla jolle ohjautuu valmiiksi enemmän liikennettä kuin omalle sivustolla, mutta tämä ei ole mikään pakollinen asia

jotta omat Google arvot paranisivat, tarvitaan:

  1. Sivusto jonka DA arvo on parempi kuin oman sivuston, uusi sivusto alkaa nolla arvosta
  2. Sivusto jonka TF eli TrustFlow olisi vähintään 10
  3. Sivuston tulee luonnollisesti löytyä Googlesta

Me esimerkiksi seuraamme usealla sovelluksella omien ja asiakkaidemme sivustojen arvoja, niiden statistiikan lisäksi. Käytämme tarvittaessa myös Google, Facebook ja mm. Instagram mainontaa.

Toimiva natiiviartikkeli

Toimiva natiiviartikkeli on yksinkertaisuudessaan sellainen, joka löytyy halutulla hakusanalla, ja joka tuottaa oman ilmestymisensä kautta asiakkaita tai liidejä artikkelissa esiintyvän tuotteen tai palvelun pariin. Esimerkiksi tämä juttu on pituudeltaan juuri minimi, se sisältää rakenteellisesti tarpeelliset asiat ja hakusanat sekä kuvan. Mutta kuinka hyvin tämä toimii käytännössä? Sen tiedämme vain me, ja kenties sinä – miksi sinä tulit lukemaan tämän artikkelin?