Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Netin markkinointikeinot

Pienikin paikallinen yritys voi menestyä kansainvälisesti, jos sillä vain on tuote, jota voi myydä sopivalla hinnalla ja toimittaa se järkevästi asiakkaalle. Ennen tällainen ei ollut kovin helposti mahdollista, mutta nykyinen internet on niin levinnyt, että oman alansa osaava nettiammattilainen saa erikoistuotteen löytymään Googlen avulla.

Google ja näkyvyys

Aivan kuin uudet nettikasinot, Googlen avulla voi saada omalle toiminnalle, tuotteille ja palveluille näkyvyyttä, jos vain on valmis tekemään töitä sen näkyvyyden saamiseksi. Ensinnäkin yrityksellä tulee olla selkeä ajatus ja suunnitelma miltä yritys näyttää ulospäin – sen värit, kuvat ja logot pitää olla harkittuja hyvin, jotta niiden käyttö itse markkinoinnin tehtävien kuluessa on selkeätä ja samantyylistä.

Myös tuotteelle tai palvelulle pitää kehittää nimi, tai sanonta, jotta sitä voi hyödyntää eri kanavien markkinoinnissa sekä luonnollisesti myynnissä. Tätä voidaan sanoa erilaistumiseksi, tuotekehitykseksi tai ihan miksi vain – mutta tuotteella tai palvelulla pitää olla selkeä nimi tai termi, johon voidaan viitata. Silloin se on mahdollista myös Googlelle.

Google on kuitenkin perustoiminnoltaan vain hakukone, jonka tarkoituksena on tarjota tiedonhakijoille, näiden hakutermeihin soveltuvia osumia. Kotisivujen tekijät, ylläpitäjät ja sisällöntuottajat sekä erilaiset SEO markkinoijat sitten yrittävät tuottaa omille sivuilleen tai asiakkailleen sellaisia termejä, jotka osuvat näihin hakusanoihin ja siten osumat tulevat esille Googlen hakutuloksissa.

Harkintaa markkinoinnin suunnitteluun

Suunnittelemalla sekä markkinoinnin että kotisivut teknisesti oikean rakenteen mukaisesti ja pitämällä kiinni suunnitellussa markkinoinnissa, voidaan Google hakutuloksien kautta saada kohtuullisen nopeasti myyntiä. Ennen internetin aikaa tällainen markkinointi ja kansainvälisen saavutettavuus oli käytännössä saatavilla vain tuhansien eurojen panostuksella, eikä silloinkaan saavutettavuus ollut läheskään sitä luokkaa kuin mitä se nykyään on. Samalla luonnollisesti myös kilpailu on lisääntynyt ja suomalaisten kotimarkkinoiden eurot ovat liikkuneet entistä enemmän kohti ulkomaiden pankkitilejä. Edes suomenkielinen sivusto ei enää tarkoita sitä, että sivusto oikeasti on suomalainen tai että tuote tulee läheltäkään Suomea.

Mitä pitäisi huomioida

Jos ja kun sitten aloitat oikeasti markkinoinnin netissä, kannattaa huomioida muutama perusseikka. Jos markkinoit esimerkiksi Saksaan, luo sivustosi täysin saksankielelle, sama muidenkin maiden suhteen – aina paikallisella kielellä, ja tarjoa mahdollisimman joustavat maksu- ja toimitustavat.

Varsinaisessa sivusto rakenteessa pitää muistaa jo vuosia voimassa olleet mallit siitä, miten sivu pitää nimetä ja minkälaiset osiot pitää sivusta löytyä, myös tekstisivujen sanojen määrä pitää yltää mielellään tiettyyn määrään ja olla rakenteeltaan tietynlainen – me voimme auttaa tässä. Esimerkiksi jos katsot tämän artikkelin rakennetta linkkeineen, väliotsikoineen ja tekstin määrineen, saat jonkinlaisen käsityksen mitä sivustolle pitää tuottaa. Sen lisäksi pitää luoda oman sivuston ulkopuolelle linkkejä, jotka johtavat omalle sivustollesi ja nämä linkit pitää rakentaa suunnitelmallisesti. Linkeillä pitäisi olla mielellään tietynlainen ankkuriteksti, joka johtaa sivustollesi.

Sivuston rakenne ja linkit eivät välttämättä vielä riitä. Jonkin verran pitää sijoittaa myös varsinaiseen mainontaan esimerkiksi Facebookin, Instagramin, LinkedInin tai Google Adsin kautta, riippuen täysin keitä yrität tavoitella. Kohderyhmän ikäjakauma ja käyttäytyminen sekä sijainti vaikuttavat paljon siihen, mikä on mahdollisesti optimaalisin media heidän tavoittamiselle, ja aktivoinnille.

Suunnittelun kautta analysointiin

Mutta aivan kuten missä tahansa mainonnassa ja markkinoinnissa, vasta suunniteltu kampanja ja sen analysointi antavat todellisia neuvoja suuntaviivojen asettamiselle seuraavaan kampanjaan, sillä joskus hyvin toiminut kampanja ei välttämättä olekaan toimiva seuraavalla kerralla.

Kettumarkkinointi on tehnyt ER-tuen kanssa markkinointia jo 1980-luvulta lähtien niin printissä, tapahtumissa, mobiilisti kuin diginä verkossa. Kokemusta on kertynyt todella moninaisesti erilaisilta aloilta ja erilaisista kampanjoista – pienelläkin rahalla.

Internetissä voi tuloksiin päästä nopeastikin, mutta yleensä uuden asian esille saaminen voi kestää vuodenkin – tähän ei ole yhtä oikeata vastausta, mutta jos kaipaat apua – kysy.