Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Netticasino – missä rajoissa saa tänä päivänä mainostaa?

Joku saattaakin muistaa, kuinka vuonna 2011 suomalainen nettikasino Kolikkopelit.com lähetti joka ikiseen suomalaiseen talouteen postilla mainoskirjeen, jossa ystävä tarjosi 15 euroa ilmaista pelirahaa. Rahaa kampanjaan paloi 200 000 tuhatta euroa, mutta riski oli sen arvoinen, sillä kasino nousi kertaheitolla yhdeksi suosituimmaksi pelipaikasi netissä. Tänä päivänä nettikasinoiden markkinointi on yhä rajoitetumpaa ja Veikkauksen monopoliasemaasta johtuen menestyksekkäiden markkinointikampanjoiden lanseeraamiseksi vaaditaan runsaasti mielikuvitusta. Kiistatta helpoin tapa mainostaa kasinoita on toisten sivujen kautta, kuten www.thecasinocity.fi onnistuneesti tekee. 

Vaikuttajamarkkinointi ja lukuisat netticasinot – mainonnan kiertäminen sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisessa mediassa on saattanutkin tulla vastaan ’’kasinojulkkiksia’’. Netin pelipaikka ei itse saa asettaa mainosta, mutta vaikuttajamarkkinoinnin kautta bonusten kaupittelu onnistuu. Kaikessa yksinkertaisuudessa sometähdet Instagramissa tai Facebookissa pelaavat kolikkopelejä ja kuvaavat suurien voittojen osumisen kohdalle seuraajilleen. Lain puitteissa pelaaja saa itse kertoa omasta pelaamisestaan, vaikka uhkapelien mainostaminen Suomessa on muuten kiellettyä.

Vaikuttajamarkkinointi onkin yksi suosituin keino nettikasinoiden mainonnassa.  Instagram ei enää ole vain nuorten villitys, sillä jo joka kolmas suomalainen käyttää kyseistä kuvapalvelua, mikä tekee siitä tehokkaan työkalun tavoittaa erilaiset kohderyhmät. Mika Häkkisellä on 130 tuhatta seuraajaa Instagramissa, Sara Siepillä lähes 150 tuhatta ja Jaajo Linnanmaalla jopa 250 tuhatta. Formulalegenda toimii parhaillaan Unibetin brändilähettiläänä, missikaunotar on jakanut muun muassa bingopeleihin bonuskoodeja kanavallaan, ja Aamulypsyn tunnettu toimittaja on tehnyt yhteistyötä lukuisten nettikasinoiden kanssa. Supersuosittu Kummeli teki aikoinaan 10-osaisen sketsisarjan yhteistyössä Kolikkopelit.comin kanssa, joka lanseerattiin niin kasinon kuin ryhmän omilla sivuilla.  

Kuinka tuoda nettikasino telkkariin – suomalainen Veikkaus pitää hallussaan monopolia myös mainonnassa

Televisiomainonta suomalasilla kanavilla on nettikasinoiden osalta kiellettyä, sillä Veikkauksella on monopoliasema myös mainonnassa. Ulkomaisilta TV-asemilta voi mainostaa, mistä johtuen monet ovat törmänneet suomenkielisiin mainoksiin Discovery Channelilla ja MTV Finlandilla,  joka on pyörittänyt muun muassa iskelmälaulaja Frederikin tähdittämiä Leo Vegasin mainoksia. Kun lähetys toimitetaan Suomen rajojen ulkopuolelta, siihen pätee tuotantomaan lainsäädäntö.

Suomalaisten television katsominen on vähentynyt, ja yhä useammin suosikkiohjelmia seurataan suoratoistopalveluista itselleen sopivana ajankohtana. Netissä lainsäädäntö on löyhempää, mikä avaa reitin myös kasinomainoksille. Tunnettu Ninja Casino solmi hiljattain sopimuksen toisen formulalegendan, Mika Salon kanssa, joka nähdäänkin kaahailemassa useissa mainoksissa eri nettisivuilla. Urheilijat ovatkin kovaa kamaa kasinomainoksissa, sillä tilastollisesti miehet pelaavat enemmän uhkapelejä kuin naiset.

Monopoliasema rajoittaa – netticasino Suomi markkinoinnin budjetti Veikkauksella lähes 30 miljoonaa euroa

Vaikka kotimainen Veikkaus onkin ainoa taho, joka voi vapaasti mainostaa uhkapelejä Suomessa, on toiminta kaikesta huolimatta varsin rajoitettua. Niin ulkomaisilla, kuin kotimaisilla nettikasinoilla, pelisivut eivät enää suoraan saa ottaa yhteyttä kuin rekisteröityneisiin pelaajiin, jotka ovat sallineet markkinoinnin. Kolikkopelien postituskampanja ei siis tänä päivänä olisi enää laillinen. Vuonna 2014 Veikkaus kokeilikin toisenlaista kampanjaa, lähettämällä kaihoisan rakkauskirjeen pelaajille postissa. Kirjeessä muisteltiin pelaajan ja Veikkauksen yhteistä taivalta ja toivottiin uusien tulevien muistojen syntymisen. Myös iltapäivälehtien voittotarinat lasketaan pelimainontaan.

Poliisihallitus on määrännyt silloin tällöin uhkasakkoja, kuten vuonna 2015, kun Harjakainen-peliä markkinointiin asiattomasti. Kampanjassa keskityttiin liikaa pelin innovatiiviseen grafiikkaan, eikä painotettu tarpeeksi sen olevan mahdollisesti riippuvuutta aiheuttava rahapeli. Vuonna 2016 Veikkauksen lottoviirit ja tarrat poistettiin kioskien ja kauppojen kassoilta eivätkä myyjätkään saaneet enää sen jälkeen kaupitella lottorivejä ja raaputusarpoja asiakkaille. Lähes 80% suomalaisista aikuisista pelaa vuosittain Veikkauksen pelejä, mutta kilpailu on koventunut viime vuosien aikana ja luku vähenemään päin. Veikkauksen pelistä nauttii enemmän vanhempi väestö, kun taas nuoret ovat siirtyneet enemmän netin pelipaikkoihin. Vaikka Veikkaus onkin nostanut palautusprosenttejaan, ei se silti pysty kilpailemaan nettikasinoiden miljoonavoittojen kanssa. Aika ajoin Suomi joutuu EU-komission hampaisiin rahapelilakiensa johdosta, joten alati kiristyvä kilpailu saattaa tulevaisuudessa lisätä paineita monopolin purkamiseen.