Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Nettikasinoiden markkinointi keskittyy verkkoon

Olemme aiemmissakin artikkeleissamme käsitelleet aihetta nettikasinot ja käsittelemme sitä myös tällä kertaa. Miksikö näin? Paristakin syystä. Ensinnäkin, nettikasinoilla pelaaminen on yleistynyt todella paljon viime vuosina ja aiheena ansaitsee siis mielestämme melko paljon palstatilaa – jota se ei varsinaisesti suomalaisessa valtamediassa aina edes saa, sillä aihe on yhäkin tietyllä tapaa tabu, kiitos suomalaisen monopolisysteemin. Toisaalta, aivan viime kuukausina nettikasinot ovat kuitenkin olleet huomion kohteena myös suomalaisessa mediassa, muttei välttämättä tavalla, jolla toivoisi. Tässä artikkelissa keskitymme nettikasinoiden markkinointikeinoihin, mutta sivuamme vielä lyhyesti myös viime aikaista uutisointia.

Suomalaisetkin ovat löytäneet ulkomaiset nettikasinot

Kyllä, myös me suomalaiset pelaajat olemme viime vuosina löytäneet tiemme yhä useammin nimenomaan ulkomaisille nettikasinoille. Tätä voidaan pitää tietynlaisena ihmeenä, sillä ulkomailta operoivat nettikasinot eivät itse asiassa saa mainostaa Suomessa perinteisessä mediassa lainkaan. Tämä johtuu siitä, että maassamme on käytössä monopoli. RAY ja Veikkaus ovat ainoa taho, jossa suomalainen “saa” pelata. Tai näin ainakin monopoli ja valtio haluaisi asian olevan.

Kuitenkin, EU:n lainsäädäntö ei tällaista diktaattorimaista otetta kokonaisuudessaan salli, vaan ainakin toistaiseksi valtio ei voi kieltää kansalaistaan pelaamasta ulkomaisilla nettikasinoilla. Ja hyvä niin, sillä oikeastaan poikkeuksetta nämä ulkomailla toimivat nettikasinot ovat pelaajan kannalta parempia vaihtoehtoja. Miksi? Useastakin syystä. Niillä esimerkiksi palautusprosentit ovat aina parempia. Kotimaisella monopolilla ei luonnollisestikaan ole kilpailua, joten se voi pitää palautusprosentit juuri niin alhaisina, kuin se itse haluaa. Ja alhaisina ne tosiaan pidetäänkin.

Ulkomaisilla nettikasinoilla sen sijaan kilpailua on jatkuvasti ja joka suunnasta, jolloin myös palautusprosentit täytyy pitää korkealla. Niin, ja mitä tarkoittaakaan palautusprosentti? Se kertoo siis siitä, kuinka suuri osuus pelaajien asettamista panoksista (rahoista) palautuu takaisin päin voittoina. Mitä korkeampi palautusprosentti pelissä on, sen useammin siitä on mahdollista saada voittoja. Toisaalta kannattaa aina muistaa, että palautusprosentti ei oikeastaan koskaan toteudu sellaisenaan yksittäisen pelaajan kohdalla. Eli, jos pelissä on palautusprosentti 96,5, ja pelaaja pelaa 10 eurolla, ei hän kuitenkaan käytännössä saa joka kerralla 9,65 euroa takaisin.

Mutta takaisin itse asiaan. Eli, tänä päivänä nettikasinoilla pelaamista ei enää piilotella, vaan tästä on tullut sosiaalisesti hyväksyttävä harrastus ja pelaajat jakavatkin innokkaasti tietoa nettikasinoista ja niiden eri ominaisuuksista keskenään. Aiemmin etenkin ulkomaisilla nettikasinoilla saattoi esiintyä huijauksia, mutta lainsäädännön tiukennuttua voidaan sanoa, että esimerkiksi EU:n talousalueen sisäpuolella toimivalla, ulkomaisella nettikasinolla on aivan yhtä turvallista pelata, kuin kotimaisen monopolin sivustolla. Ja tästä syystä yhä useampi suomalainenkin valitsee siis ulkomaisen jopa ennemmin kuin kotimaisen nettikasinon.

Live kasinot ovat tällä hetkellä kova sana

Ulkomaisilla nettikasinoilla pelitarjonta on poikkeuksetta runsaampaa kuin kotimaisella pelisivustolla. Tämän hetken kuuminta hottia on ehdottomasti live kasinot, joiden markkinointi ei toisaalta vielä ole ollut toistaiseksi ihan hirvittävän aktiivista. Uskomme kuitenkin, että jatkossa kasinoiden markkinoinnissa otetaan myös live kasinot aivan uudella tavalla käsittelyyn – niiden sisältö kun voi olla parhaimmillaan todellinen kilpailuvaltti suhteessa muihin markkinoilla toimiviin kasinoihin.

Mielestämme live kasinoita voitaisiin tuoda paljon nykyistä enemmän esille kasinoiden markkinoinnissa, sillä pelaajat usein etsivät nimenomaan niitä valitessaan uutta pelipaikkaa. Live kasinot ovat siis sellaisia, joissa päästään pelaamaan paljon aiempaa aidommassa peliympäristössä: paikalla on pelinjakaja (videokuvan välityksellä) sekä muut pelaajat, joiden kanssa voidaan keskustella pelin tiimellyksessä.

Nettikasinot markkinoivat nimenomaan netissä

Koska perinteisessä mediassa, eli lehdissä, televisiossa ja radiossa ei saa siis ulkomainen nettikasino markkinoida lainkaan, tapahtuu kaikki mainonta verkossa. Tähän on onneksi monenlaisia eri keinoja, jotka ovat nykyaikaisia ja koskevat myös monia muita aloja ja yrityksiä – ei ainoastaan siis nettikasinoita.

Mainonta televisiossa

On hyvä muistaa, että ulkomaisilla nettikasinoilla pelaaminen ei ole laitonta, vaan täysin sallittua. Kasinoiden mainonta sen sijaan on perinteisissä kanavissa laitonta. Mutta, on tähänkin keksitty kiertoreittejä. Nimittäin, jos televisiokanava lähettää ohjelmaa Suomeen ulkomailta, ei viranomaiset voi puuttua asiaan. Näin ollen nettikasinot voivat mainostaa myös suomalaisille katsojille, esimerkiksi Discovery Channelilla ja MTV Finlandilla .

Markkinointi blogien ja eri sivustojen kautta

Monet bloggaajat ja tubettajat harrastavat myös nettikasinoilla pelaamista. Näiden kautta on mahdollista törmätä kasinomainontaan, mutta se on tavallisesti hyvin hienovaraista ja tulee esille useasti sivulauseissa. Tämä johtuu siitä, että kasinomainonta on tosiaan Suomessa sinänsä kiellettyä ja siihen ryhtyvien tulee käyttäytyä harkiten. Tämä on harmillista, sillä ulkomaisten nettikasinoiden toiminta on täysin laillista ja turvallista ja tietyllä tapaa suomalainen monopoli rikkookin ihmisen valinnanvapautta ja tervettä kilpailua. Toivomme, että tähän saadaan jossakin kohtaa järkeviä muutoksia; sellaisia, mitkä mahdollistavat ulkomaisilla nettikasinoilla pelaamisesta tulevan verovaroja myös meille Suomeen (esimerkiksi erilaisten lisenssien avulla) tai vapauttamalla markkinat kokonaan. Monopoliasema ei voi aivan loputtomiin jatkua – se ei enää nykyaikaisessa markkinataloudessa yksinkertaisesti toimi.

Bloggarien lisäksi verkossa toimii myös monia kasinoihin ja niiden sisältöön keskittyviä sivustoja, joista on mahdollista saada runsaasti ajankohtaista ja luotettavaa tietoa erilaisten kasinoiden toiminnasta. Tällaisilla sivustoilla esitellään tavallisesti nimenomaan suomenkielisiä nettikasinoita – sillä niitäkin on tänä päivänä tarjolla lukemattomat määrät. Tämä siis siitäkin huolimatta, etteivät kaikki casinot Suomessa toimikaan. Suomen markkinoille ne kuitenkin voivat olla suunnattuina, siihen ei monopoli pysty ainakaan toistaiseksi vaikuttamaan, vaikka markkinointia haluaakin hankaloittaa.

Somemarkkinointi ja julkkiset

Viime kuukausina on noussut kohu jos toinenkin suomalaisten julkimoiden toiminnasta nettikasinobisneksen parissa. Tämä on jälleen yksi esimerkki siitä, miten monopoli voi säädellä kansalaisten käyttäytymistä ja rajoittaa sitä. Nimittäin, poliisihallitus on viime aikoina puuttunut julkkisten somekäyttäytymiseen. Osa nettikasinoista on tehnyt yhteistyötä muutaman julkisuudesta tunnetun henkilön kanssa. Tämä on käytännössä tarkoittanut, että julkkis lataa sosiaaliseen mediaansa videomateriaalia kasinopeleistään ja mainitsee esimerkiksi hashtagilla kasinon nimeltä. Tämä ei Suomen valtiolle sovi, eli tätä on nyt viime aikoina ruvettu kitkemään.

Videoiden lataamista on nyt ehkä hieman rajoitettu, mutta usealla julkkiksella on yhä keinonsa tehdä markkinointiyhteistyötä kasinoiden kanssa. Esimerkiksi muutamat julkkiskaunottaret mainostavat yhteistyökasinoaan puketumalla sen logolla varustettuihin vaatteisiin. Tähän ei ainakaan toistaiseksi ole puututtu. Hyvä niin.

Nettikasinot mainostavat myös omien sometiliensä kautta. Ei ole lainkaan tavatonta, että kasinolla on omat käyttäjätilit palveluissa, kuten Facebook, Instagram, Twitter, Google+ sekä YouTube. Näiden kautta markkinointi on myös tehokasta ja tavoittaa helposti kohderyhmät Suomessa.

Keinot on monet

Vaikka Suomen valtio ja Veikkaus, sekä nykyään myös Yle, ovat ryhtyneet todelliseen sotaan näitä ulkomaisia nettikasinoita vastaan, ei se ole vähentänyt niillä pelaamista millään lailla – pikemminkin

se on varmasti vilkastuttanut sitä. Tämähän on melko tuttu ilmiö jo kieltolain ajoilta. Vain harvoin kiellot ja rajoitukset toimivat toivotulla tavalla ja näin on mitä todennäköisimmin käynyt myös ulkomaisten nettikasinoiden kohdalla. Kiellot aiheuttavat usein vastareaktion ja sitä kautta saattaa lähteä tälläkin kertaa murenemaan myös kotimainen monopoli.

Seuraamme suurella mielenkiinnolla nettikasinoiden uusia tapoja markkinoida Suomeen, sekä samalla odotamme innolla sitä, millaiseksi kotimainen monopoli ajan saatossa vielä muotoutuu.

Comments are closed.