Nordic Digital PR Awards -voittajat on valittu
Tämän vuoden Digital PR Awards -palkinnot on jaettu viestinnässä menestyneille pohjoismaisille yrityksille. Voittajat julkaistiin eilen Tukholmassa järjestetyssä tilaisuudessa.
Saimme yli 150 ehdotusta palkintojen saajiksi. Erinomaisten ehdokkaiden joukosta Mynewsdeskin sisäinen raati valitsi kuusi finalistia jokaisessa kategoriassa käyttäen apunaan Mynewsdeskin analytiikkaa. Lopullisen valinnan voittajista teki pohjoismaisista viestinnän ammattilaisista koostunut tuomaristo.
– Kisassa ehdolla oleviin uutishuoneisiin ja viestijöihin tutustuminen on ollut jännittävä, innostava sekä opettava prosessi. Oli kiinnostavaa nähdä, miten ehdokkaat ovat työstäneet brändi- ja tuoteviestintää sekä tarinankerrontaa eri alustoilla, sanoo Glenn Bisgaard, Head of Customer Management and Communications, Apollo Rejse.
Kansainväliseen tuomaristoon kuuluivat:
- Nils Apeland, Founder and CEO, Bedre Kommunikasjon and Talerlisten
- Canan Yasar, Creative Director, Obeya
- Mikaela Sonck, Head of Children and Teen Content, YLE
- Glenn Bisgaard, Head of Customer Management and Communications, Apollo Rejser
- Sara Lindström, Global PR Manager, Mynewsdesk
Tässä ovat tämän vuoden Nordic Digital PR Awards -voittajat:
Newsroom of the Year
Voittaja: Telenor
Perustelu:
Telenor tuottaa sisältöä, joka saa lukijan koukkuun ja puhuttelee
suurta yleisöä. Tarinoita täydentävät laadukkaat, tunteita herättävät
kuvat. Telenorin viestintä on johdonmukaista ja uskottavaa ja nostaa
esiin yhteiskunnallisia ongelmia – yritys on käsitellyt viestinnässään
muun muassa verkkoturvallisuutta. Telenorin tuottamissa tarinoissa on
korkea uutisarvo ja ne ovat laadullisesti huippuluokkaa.
Ehdokkaat: Scandic Hotels, Telenor, Rusta, Findus, Löfbergs & Grant Thornton
Digital Storyteller
Voittaja: Helsingborgs Konserthus
Perustelu:
Helsingborgs Konserthus on tarinankerronnan mestari, joka onnistuu
löytämään viestinnässään uusia ja raikkaita näkökulmia ja
samanaikaisesti pitämään sen informatiivisena ja brändin linjan
mukaisena. Helsingborgs Konserthus pysyy viestinnässään aina arvoilleen
uskollisena eikä pelkää ottaa kantaa, mikä on tuonut organisaatiolle
vaikuttavan määrän medianäkyvyyttä. Helsingborgs Konserthus osaa myös
hyödyntää sosiaalisen median kanavia täydentämään uutishuoneen kautta
tapahtuvaa viestintää.
Ehdokkaat: Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus, AGA gas, Paulig Foods, Gyldendal Akademisk, Thorengruppen & Boklok
Shooting Star
Voittaja: Hack for Sweden
Perustelu:
Hack of Sweden tekee töitä paremman yhteiskunnan puolesta ja pyrkii
hyödyntämään avointa dataa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun.
Viime vuonna Hack of Sweden menestyi viestinnässään keskittymällä
yleisöä kiinnostaviin aiheisiin kuten tekoälyyn, kestävään kehitykseen
ja teknologian tulevaisuuteen. Lisäksi Hack of Sweden hyödyntää
menestyksekkäästi eri kanavia yleisönsä saavuttamiseen.
Ehdokkaat: Stellagalan, Nordic Truckcenter, Hack for Sweden, Transdev, Pelastusarmeija & Aller media A/S
Most Successful Story
Voittaja: Wimab Evenemang
Perustelu:
Wimab on malliesimerkki siitä, ettei menestyminen viestinnässä vaadi
suurta markkinointikoneistoa. Hyvin kohdennetulla sisällöllä ja luovilla
ideoilla pääsee jo pitkälle. Wimabin digitaalinen joulukalenteri “Syö
itsesi terveemmäksi” sai paljon välitöntä huomiota, mutta samaan aikaan
sisältö kestää aikaa – yhdistelmä, joka on vaikea saavuttaa. Myös
hakukoneoptimointia ja päivän trendien tuntemusta hyödynnettiin
kampanjassa menestyksekkäästi.
Ehdokkaat: Wimab Evenemang, Svenska Downföreningen, Bikubenfonden, Ford Motor Norge AS, SJ & Taloushallintoliitto
PR Personality of the Year
Voittaja: Sarah Djerf, The Winery Hotel
Perustelu:
Sarah on onnistunut löytämään The Winery Hotelin markkinaraon Tukholman
haastavilla hotellimarkkinoilla. Markkinointipäällikkönä Sarah oli
tärkeässä roolissa luomassa kiinnostusta brändin ympärille sekä
Ruotsissa että ulkomailla. Hän on onnistunut luomaan omasta
viiniharrastuksestaan ammatin – ja se näkyy hänen tavassaan
kommunikoida. Sarah’n tuottama viestintä on aitoa ja tuo erinomaisesti
esille The Winery Hotelin erityispiirteet.
Ehdokkaat: Hanna Holfve (Clarion Hotel Amaranten), Anders Thorén (Löfbergs), Lasse Sandaker-Nielsen (Norwegian Air Shuttle), Anna Hartung (Skövde Kommun), Sarah Djerf (The Winery Hotel) & Morten Christiansen (3)
Honorary 10 Year Award
Voittaja: Norwegian
Perustelu:
Norwegian on kulkenut pitkän matkan vaatimattomasta Norjan sisäisiä
reittejä lentävästä lentoyhtiöstä kansainvälisen ilmailualan
merkittäväksi kilpailijaksi. Norwegian aloitti yhteistyön Mynewsdeskin
kanssa vuonna 2008 ja on sen jälkeen lisännyt PR-toimintaansa sitä mukaa
kun yritys on laajentanut uusille markkinoille. Uutishuoneet ovat
olleet tärkeässä roolissa sekä kohdeyleisön että median tavoittamisessa.
Useiden uutishuoneiden ja eri markkinoille kohdennetun sisällön
ansiosta Norwegian on saavuttanut viestinnällään loistavia tuloksia
ympäri maailmaa.
Ehdokkaat: Norwegian, Högskolan i Gävle, Kungliga Operan, Arla, Samsung Electronics Nordic AB & Bröstcancerförbundet