Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Promot, bonukset ja nettikauppa

Alennukset ovat hyvin tärkeitä, niin myynnin kuin myös markkinoinnin puolesta. Palvelusta taikka tuotteesta riippumatta, löytyy jokaiselle aina jostakin jonkin sortin alennus. Vuosien mittaan alennukset ovat kehittyneet, kuponkien välitys ja käyttökin on suurimmalta osalta siirtynyt digimaailmaan, josta nykyään löytää jo kaiken sekä voi tehdä lähes kaiken. Käytätkö itse näitä kuponkeja sekä koodeja? Esimerkiksi Hesburgerin sovelluksen kautta löydät heidän kuponkinsa nykyään.

Koko ajan jokaisesta mahdollisesta tuotteesta sekä palvelusta on jokin alennuskampanja menossa, eikä ihme koska se on hyvä tapa saada asiakkaita ja suurella todennäköisyydellä nimenomaan maksavia sellaisia. Aina kuitenkin kannattaa vertailla näitä alennuksia, eri paikoissa on eri hinnat ja eri alennukset, voit jopa yllättyä nähdessäsi Dressmannin liikkeessä paremman tuotteen, paremmalla hinnalla kuin H&M:n liikkeessä juurikin alennuksen avulla.

Monelle on varmasti tullut ihan vielä lähivuosinakin kuponkeja ravintoloihin, vaikka ne ovatkin todella miellyttäviä alennuksia on paperisilla versioilla tapana hukkua. Nykypäivän puhelimiin on kuitenkin useita erilaisia sovelluksia olemassa ja nämä ruokapaikat tai ainakin suurin osa on siirtynyt digitaaliseen markkinointiin lähes totaalisesti. Tämä tarkoittaa, että heidän alennuskuponkinsa löytyvät nyt heidän puhelinsovelluksista, eikä sinun sängyn taikka sohvan alta.

Promokoodit sekä bonuskoodit

Sitten on myös promo-  ja bonuskoodit joilla annetaan jotain extraa tai sitten annetaan jotain ns. maistiaisena mahdolliselle asiakkaalle. Eli vähän kuin lähikaupan liha tai juustotiskin myyjä tarjoamassa sitä pientä maukasta palaa siinä toivossa, että tykkäisit ja ehkä ottaisit jopa kotiisi mukaan.

Näitä koodeja löytyy joka paikasta, joka tuotteesta, joka palvelusta sekä jokaisena päivänä. Koodeista saatava hyöty vaihtelee, vaikka kyseessä olisi sama tuote taikka palvelu ja tämä on juurikin kilpailuttamista. Yritykset kamppailevat toinen toistaan vastaan, kenellä on kattavimmat palvelut ja sen näkee alennuksissakin.

Nykypäivän isoksi trendiksi sekä bisnestoiminnaksi noussut nettikasinotoiminta ei ole poikkeus muistakaan. Suurin osa nettikasinoista harjoittaa myös näiden koodien jakelua eikä mm. Wildz Casino ole siinä poikkeus.

Ei varmasti montaa nettikasinoa löydy, joka ei tervetuliaisbonusta tarjoa ja siitä huomaa kuinka suuri vaikutus näillä tämäntyyppisillä koodeilla on. Ajoittaisesti nämä kasinot myös jakavat tarjouksia vanhoille asiakkailleen, kuten esimerkiksi ”Talleta nyt tämän verran koodilla xxxx niin saat xx verran bonusrahaa”. Kasino voi myöskin tarjota cashback koodeja ajoittaisesti.

Tekoälyn yleistyessä myös nettikasinoilla, erilaiset tarjoukset tulevat monipuolistumaan ja samalla maailma pienenee ja ihmisten tietoisuus lisääntyy erilaisista mahdollisuuksista. Sitä ajatellen onkin erikoista, miten Suomessa monessa kohtaa kuvitellaan vielä, että Suomi on erilainen kuin kaikki muut maailman maat, ja esimerkiksi Veikkaus pärjäisi ilman kansainvälistymistä. Edellä mainitut Dressmann ja H&M ovat nekin lähtöisin Pohjoismaista mutta levinneet ympäri maailman ja itseasiassa edellä mainittu Hesburger on myös lähtenyt valloittamaan maailmaan – Veikkausta estää laki. Sama laki ei kuitenkaan estä Ahvenanmaalaista PAF:ia etenemästä maailmalla.

Ruotsalaiset hallitsevat kasinomarkkinoita, norjalaiset vaateteollisuutta, jääkö Suomelle vain pelit, joiden yritykset nekin myydään kovalla vauhdilla ulkomaille – mitä meidän Suomelle jää?

Samalla tavalla kuin kansainväliset toimijat käyttävät Suomessa erilaisia alennuskampanjoita ja alekoodeja ja etenevät markkinoilla, myös Veikkauksen kilpailijat tekevät työtään suomalaisia pelaajia kohtaan. Veikkaus jää jalkoihin, jolleivat kansanedustajat uskalla koskea arpajaislakiin ja päästä monopolia promomarkkinoille esimerkiksi Ruotsin tapaan.

Koodeista ja bonuksesta yleisesti

Näillä alennuksilla on monta eri nimikettä, jotka yleisesti tarkoittaa sitä samaa. On olemassa promokoodi, alekuponki, bonuskoodi sekä kampanjakoodi.

Nimikeasiasta ehkä mielenkiintoisin puoli on se että mitä näistä nimikkeistä käytetään eniten. Koska kyse on kuitenkin alennuksista niin voisi olettaa, että suurin osa olisi myöskin nimellä ”alennuskoodi” mutta googlettamalla huomaa että totuus onkin muu, nimittäin ”kampanjakoodi” haulla löytää yli 3 miljoonaa tulosta kun taas ”alennuskoodi” saa vain    1 700 000 osumaa, englanniksi kyseinen luku olisi tietenkin isompi, mutta kuitenkin yllättävää eikö olekin kuinka paljon pieni muutos saa aikaan ison eron.

Koodeja, kuponkeja sekä kampanjoita on hyvä hyödyntää silloin kun oikeasti on netissä ostoksilla ja silloin on hyvä sitten tietää millä saa eniten tuloksia. Toki asiaan vaikuttaa myös mitä ostat taikka olet ajatellut ostavasi.

Bonuksetkin ovat asia, joita ei yleensä sen enempää mieti- ne vain tulee käytettyä. Monilla kauppaliikkeillä on omat bonusjärjestelmänsä, jotka antavat joko rahanarvoisia etuja tai jopa rahaa asiakkaiden tilille. Netissä on usein kyse rahanarvoisista eduista kuten ostobonuksesta tai bonusrahasta, kaikenlaisia järjestelmiä kyllä löytyy.

Markkinointi, myynti sekä palvelut kehittyvät ajan myötä, mutta tuotteita ja palveluja myös poistuu, ikään kuin antaen uusille tilaa. Se on osa kaupallista evoluutiota ja näillä näkymin olemme menossa entistä parempaan suuntaan.

Comments are closed.