Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Ruotsiin kasinopelien lisenssimalli, koska Suomeen?

Suomi ja Norja ovat Pohjoismaiden vastarannan kiiskit, maat, jotka eivät ole avanneet netin rahapelaamista periaatteessa muille kuin oman maan valtiolliselle monopoliyhtiölle. Ruotsi siirtyi vuodenvaihteessa kansainväliseen tyyliin lisenssimalliin, koska on Suomen vuoro?

Kolikkopelejä kaupoissa

Suomi on erikoinen maa jo siitä, että meillä kolikkopelit löytyvät lähes jokaisen ruokakaupan, ravintolan ja isomman huoltoaseman auloista eli rahapelaaminen on meillä Suomessa näkyvämpää ja levittyneempään kuin missään muualla maailmassa, mutta kuitenkin meillä ihmetellään, miksi rahapelaaminen on niin suosittua Suomessa. Oletko itse katsonut, keitä ne ovat, jotka pelaavat niitä automaattipelejä kauppojen kassojen vieressä?

Miksi muutos ei tapahdu?

Tämän hetkinen Suomen malli estää ulkomaalaisten toimijoiden markkinoiden suoraan Suomessa, mutta jokainen voi pelata netin kautta minnepäin maailmaa vain haluaa, ja pelipaikkoja kyllä löytyy, mutta Suomen lainsäädäntö kieltää näistä kertomisen. Suomessa on Veikkauksella eli valtioyhtiöllä monopoli, jota ylläpidetään, koska se jakaa satoja miljoonia voittorahoja eri ministeriöiden kautta yhdistyksille tukemaan monipuolisesti erilaista toimintaa – ja siksi tällä järjestelmällä on niin vahva poliittinen tuki Suomessa – kuka nyt ilmaisesta rahasta haluaisi luopua.

Mutta kukaan ei ole myöskään kertonut näille yhdistyksille, ettei se heidän tukirahansa mihinkään loppuisi, pikemminkin se voisi kasvaa? Miten näin?

Tulevaisuuden tukieurot lisenssiä- ja verotuloista

Veikkauksen mallissa, sama yritys sekä markkinoi, tuottaa että valvoo rahapelitoimintaa ja EU on vaatinut, että Veikkaus tekee kaikkensa, ettei rahapelaaminen aiheuta haittoja. Kysymys kuuluu, miten yritys joka entistä enemmän markkinoi ja kehittää pelejään, jotta niitä pelattaisiin enemmän, samanaikaisesti pyrkisi vähentämään pelaamista???

Suomessa Kilpailuvirasto on tehnyt selvityspyynnön juuri tästä EU vaatimuksesta, jotta Veikkaus pystyisi näyttämään, että se pystyy toimimaan näin monella pallilla yhtä aikaa – vaikka loogisesti se on mahdotonta. Paras vaihtoehto on aina sellainen, missä rahapelejä valvova taho on täysin erillinen niistä pelejä tuottavista yrityksistä, muuten seuranta ja valvonta ei voi olla puolueetonta.

Paras ratkaisu olisi Englannin ja Ruotsin mallinen lisenssipohjainen toiminta, missä lisenssin hankkineet rahapelejä toimittavat yritykset saavat markkinoida palveluitaan Suomessa, kaikki pelit ovat Suomen valtion seurannassa ja kaikista peleistä syntyy verotuloja valtiolla. Jos jo tällä hetkellä noin 30% kaikesta nettipelaamisesta valuu ulkomaille ja suuntaus on kasvava, miksi ei otettaisi nämäkin pelit haltuun lisenssillä ja niistäkin sadoista miljoonista verotulot valtiolle ja sieltä tukieurot yhdistyksille.

Veikkaus on jakanut vuosittain noin 360 miljoonaan erilaisille sosiaali- ja terveysjärjestöille, 246 miljoonaa kulttuurille ja taiteelle, 155 miljoonaa liikunnalle, 108 miljoonaa tieteelle, 110 miljoonaan veteraaneille ja sotavammakorvauksille, 55 miljoonaa nuorisotyöhön ja 42 miljoonaa hevosurheilulle – vaikka Suomi siirtyisi lisenssi- ja veromalliin, eivät nämä summat pienenisi, sen sijaan ne kasvaisivat, jos valtio niin haluaisi. Avustukset kulkevat pääsääntöisesti eri ministeriöiden kautta.

Kysymys on 100% poliittinen, ja se puolue, mikä ensimmäiseksi lähtee hakemaan muutosta sekä rahaedun, että loogisuuden kautta, tulee olemaan edelläkävijä sekä suunnannäyttäjä rohkeille muutoksille. Samalla voisivat myös ne kauppojen kolikkopeliautomaatit siirtyä oikeisiin pelihuoneisiin, pois kaikkien nähtäviltä, kuten asian laita on muualla maailmassa.

Tuleva vaalikausi 2019-2025

Tuleva vaalikausi tuo eduskuntaan todennäköisesti paljon uusia henkilöitä nyt huhtikuussa, joten aika voisi olla kypsä myös Suomessa tälle uudistukselle.