Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Sattuman merkitys onnistumisessa

Miksi perustin 80-luvulla aluksi yrityksen nimeltä Advertising Fox, eli Markkinakettu? Ja miksi Kettu nimi on siitä lähtien ollut eri firmoissani useasti mukana? Firman logonkin piirsi alun perin armeija-aikana tupakaveri vapaalla kädellä parissa minuutissa, sattumaa kaikki.

Sattumaa ei kuitenkaan ole, että sinä olet tullut tälle sivustolle todennäköisesti Googlen kautta, tai käyttämällä Googlea voit löytyy sivuston, josta löytyy halvin laina mitä saatavilla on seuraavaan hankkeeseesi tai investointiisi.

Suunnitelmat ja analyysit

Me olemme Kettumarkkinoinnissa vuosien varrella ja sitä ennen AdFoxissa puhuneet paljon suunnittelusta ja seurannasta. Ilman suunnitelmia ei voi olla kunnon seurantaa ja ilman seurantaa ei voi olla analyysejä. Tämän olemme yhdistäneet markkinointiin ja myynnin kehittämiseen jo monessa eri projektissa, mutta kuitenkin monessa tapauksessa kyse on täysin sattumasta.

Miksi Isaac Newtonin kohdalla puhutaan omenan putoamisesta ja siitä alkaneesta mietinnästä, tai miten moni muu keksintö on syntynyt täysin sattumalta. Mutta kaikki ei voi perustua sattumaan. Se että esimerkiksi maailman rikkain mies Elon Musk päätti panostaa koko omaisuutensa sähköautoiluun ja avaruusmatkailuun ei ollut sattumaa – se oli suunniteltua. Tai miten Microsoft tai Facebook, Amazon ovat kasvaneet niin isoiksi kuin ne ovat, ei sattumalta vaan suunnitelmien ja työn kautta – sekä oikean rahoituksen ja ajoituksen suosiollisella avustuksella.

Luomalla yritystoiminnalle selkeän rakenteen ja päämäärän ja vaikkapa sitten kirjoittamalla ja piirtämällä yritykselle liiketoimintasuunnitelman luodaan mahdollinen selkäranka myös niille sattumille. Yritys toiminnassa sattuu ja tapahtuu aina. Olisimme sitten kuin valmistautuneita tahansa, voi tapahtua kuten viime vuonna – maailmanlaajuinen uusi tilanne, jota kukaan ei voinut aavistaa. Se on vienyt monet yritykset jo konkurssiin, mutta toisaalta se on myös pakottanut yritykset kehittämään liiketoimintaansa tai jopa löytämään aivan uusia liiketoimintamuotoja.

Sattuma ja yrittäminen

Yritykset monesti etsivät niitä tuotteita ja palveluita, joilla voitetaan osuuksia markkinoilta. Jossain tapauksissa se vaatii useiden vuosien teknisen kehityksen ja työn, jotta yritys voi nousta sellaiseen asemaan, että se voi kutsua itseään markkinajohtajaksi. Toisiaan sitten yritys tai sen markkinointi voi kehittää kokonaan uuden alan, ja tehdä itsestään markkinajohtajan saman tien, mitä tällaisia aloja sinulla tulee mieleen?

Esimerkiksi:

  • sähköautoilu ja Tesla
  • ”älypuhelin” ja Nokia

Varmasti sinullekin tulee useita mieleen, kun annat itsellesi hetken aikaa miettiä. Yleensäkin nykyisessä länsimaalaisessa kiireellisessä elämässä pitäisi välillä pysähtyä ja olla hetki olematta niin suorittava. Kokeilepa vaikka heti tänään. Ole hetki itsesi kanssa, äläkä yritä tehdä jotain.

Mutta jos yleisesti ajattelee yrittämistä ja sattumaa, on lähtöasetelma kuitenkin usein oma valinta. Me yrittäjät valitsemme oman polkumme, me teemme sen päätöksen yrittäjyydestä. Me voimme myös päättää tekevämme jotain tänä vuonna myynnin ja markkinoinnin suhteen, mutta miten lopulta siinä toimimme ja onnistumme, näemme sitten vasta myöhemmin.

Sattuma ja työ

Pari vuotta sitten Jyväskylän yliopistossa julkaistiin tutkimus meidän omista työuristamme, kuinka me rakennamme niitä. Tutkimus kuitenkin kertoi, että sattuma tulee usein kuvioihin myös tässä. Kyse ei ole siitä, että osaisimme rakentaa ja hallita työelämäämme, vaan enemmänkin, mitä elämä teemme heittää. Työuraa ei mitenkään pysty rakentamaan, se syntyy usean tekijän summana. Me voimme ajatella, että voimme itse suoraviivaisesti vaikuttaa omaan elämäämme, työhön ja terveyteemme, mutta todellisuus ja tutkimukset eivät oikeasti tue tätä ajattelua.

Jo tuota tutkimusta aiemmin oli Suomessa mm. 2015 ilmestynyt väitöskirja aiheesta ”sattuman vaikutusta historian ja elämän muokkaajana”. Asiat kuten Donald Trumpin sanomiset ja sen seuraukset tai amerikkalaisten vuoden 1945 pommituslento ydinpommin kanssa kohti Kokuran kaupunkia. Niin, alunperin lennon kohde ei ollut Nagasakin, vaan Kokura, mutta pilvinen sää kohteen yllä sai amerikkalaiset vaihtamaan paikkaa – ajattele kuinka suuri merkitys sillä olikaan kokuralaisille.

Loppusanat sattumalta

Sattumalla on siis suuri merkitys. Se ei kuitenkaan vähennä suunnitelmien ja työn, aktiivisen eteenpäin menemisen tarvetta. Aina ei välttämättä tarvitse kasvaa, mutta kehittyminen ja eteenpäin meneminen ovat kuin rock’n roll, se ei koskaan pysähdy.

Comments are closed.