Sisältötuotannosta
Google on viimeiset vuodet kertonut panostavansa entistä enemmän siihen, että ihmiset löytävät mitä haluavat mahdollisimman nopeasti ja tarkasti, siksi kotisivujen tekijöillä ja päivittäjillä on entistä tärkeämpää tietää, mitä kannattaa tehdä, ja mitä ei kannata tehdä. Toisaalta taas kukaan ei tiedä, miten Googlen hakujen algoritmit oikeasti toimivat, joten tärkeintä on loppujen lopuksi kuitenkin tehdä sellaiset sivut, jotka todennäköisesti ja oikeasti auttavat sivuilla kävijöitä.
Yksi selkeä erillinen markkina-alue ovat nettikasinot, ja koska niiden määrä on suomenkielisinäkin noussut huomattavasti viime vuosina, päätimme katsoa tarkemmin kohtia, jotka määrittelevät kuinka hyvin kukin sivusto tulee loppujen lopuksi rahapeleistä kiinnostuneiden saataville.
Suomi on pieni maa
Vaikka Suomi on pieni maa, on maamme kiinnostava rahapeliyhtiöille ja nettikasinoille siksi, että Suomessa yleinen asenne rahapelaamista kohtaan on myönteisempi kuin monissa muissa Euroopan maissa. Yksi syy tähän on se, että erilaisissa suomalaisissa kaupoissa ja kioskeissa oli tänä vuonna saatavilla 18 500 automaattipelikonetta ja niiden lisäksi vielä toiset 3 000 peliä monopoliyhtiön omissa pelipaikoissa. Me suomalaiset olemme siis syntyneet ja eläneet rahapelien vaikutuksen alaisena ja sadan vuoden aikaan Suomeen on syntynyt pelikulttuuri ja sitä tukevat rakenteet. Nyt näitä rakenteita ollaan taklaamassa pois, mutta samalla on synnytetty paljon mielenkiintoa myös nettikasinoita kohtaan, ja siksi on Eurooppaan syntynyt paljon suomenkielisiä nettikasinoita, jotka sitten kilpailevat kovaa keskenään suomalaisista pelaajista.
Sisällöntuotantoa suomalaisille
Ennen nettikasinoille riitti, kunhan vain sivut toimivat ja pelaajat pystyivät tallettamaan rahaa ja pelaamaan. Nykyään kuitenkin tarjonta on niin laajaa, että nettikasinoiden pitää tehdä kaikkensa, jotta pelaajat tulisivat pelaamaan juuri heidän kasinolleen ja siinä astuu esille sisällöntuotanto. Sisällöntuotannon tulee olla ensisijaisesti suunniteltua, ja suunnittelussa pitää ottaa huomioon niin mahdolliset pelaajat, omat kasinosivut kuin kaikki muutkin paikat, minne operaattori voisi oman viestinsä saada esille. Monet näistä kasino-operaattoreista ovat kuitenkin isoja pörssiyhtiöitä, jotka eivät itse välttämättä tee kaikkea markkinointiaan, vaan ulkoistavat sen kokonaan erilaisille agenttiyhtiöille, jotka sitten tekevät ja operoivat itse markkinoinnin.
Sisällöntuotannossa tärkeintä on saada haluttu sivu halutut linkkiankkurit mahdollisimman laajalle levitykselle sellaisille sivustoille, joilla sopivan ikäisiä potentiaalisia pelaajia on liikkeellä. Mitä paremmin tämä tehdään, sitä paremmaksi nousee itse kasinon oma näkyvyys mutta samalla kasinon affiliaattisivut. Nämä sivut ovat niitä sivustoja, jotka kertovat tarkemmin, mitä varsinaiset nettikasinot tarjoavat ja miten tarjoukset ovat saatavilla.
Metriikka tutuksi
Jos aiemmin kotisivutuotannossa tärkeintä on ollut nopeus ja toimivuus, niin nykyään lisäksi ovat tulleet mobiilikäyttö sekä sisällön käyttökelpoisuus.
Vinkki: jos omalla sivustollasi on ranskalaisin viivoin oma palvelukuvauksenne, poistakaa ranskalaiset viivat ja kirjoittakaa oikeasti auki, mitä eri palvelunne tarkoittavat. Näin näytätte potentiaalisille asiakkaillenne, että oikeasti arvostatte omaa työtänne ja samalla haluatte tarjota asiakkaille tietoa teistä ja mitä teette avoimesti omilta kotisivuiltanne.
Auta asiakasta – auta itseäsi
Enää ei riitä katsoa kävijämääriä, vaan nykyään kilpailuilla aloilla kuten nettikasinoiden suhteen, pitää myös katsoa kuinka monella eri sivustolla kerrotaan nettikasinosta ja kuinka monelta eri sivustolta on hyviä paluulinkkejä sivustolle. Lisäksi sivuston sisällön on tarjottava myös jotain muuta kuin vain pelaamista, viihdettä, tietoa ja uutisia. Kaikki tämä sisällöntuotanto luonnollisesti maksaa, mutta se myös toimii.
Sisältötuotanto ja kotisivut elävät ja siinä ohessa sosiaalisen median kanavien käyttö monipuolistuu. Jos haluat apua, ota yhteyttä, me Kettumarkkinoinnissa olemme olleet mukana eri firmoissa tekemässä nettisivuja jo 1990-luvulla ja sisältöä olemme tuottaneet eri medioihin jo 1980-luvulla.
Samalla kaavalla voi toteuttaa kaikkien alojen kotisivut ja niiden sisällön. Ei pidä pyrkiä mahdollisimman nopeaan kotisivutoteutukseen, vaan toteutukseen, joka oikeasti auttaa asiakkaitasi. Onko esimerkiksi omilla sivuillanne mitään kysymykset/vastaukset sivua, voisiko sellaisen tehdä? Google nimittäin pitää siitä, että sivu oikeasti tarjoaa vastauksia asiakkaiden kysymyksiin, ja tekee sen avoimesti.