Sosiaalinen markkinointi – miksi siinä epäonnistutaan?
Miksi niin moni yritys epäonnistuu sosiaalisessa markkinoinnissa?
Tuohon otsikkoon olen törmännyt nyt lähes päivittäin avatessani oman Facebook sovellukseni. Se kertoo siitä, kuinka nykyaikainen digimarkkinointi osaa haistaa asioita, joita olen lukenut tai kirjoittanut viime aikoina ja siten markkinointivoimat kohdistavat tietyt sanomansa aina sen mukaisesti. Totta kai voisin käyttää selaimen ingognito tilaa ja kieltää kaikki seurantaevästeet, mutta silloin nettiselailuni olisi entistä tylsempää. Näin olen siis hyväksynyt sen, että verkkoselailustani jää selkeä digitaalinen jalanjälki, oletko sinä?
Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen, miksi moni epäonnistuu sosiaalisessa markkinoinnisssa?
Suomalaiset kasinot ovat hyvä esimerkki markkinoinnista tietyllä liiketoiminta-alalla. Se on myös hyvä esimerkki, koska sen palvelut löytyvät helposti googlaamalla ja sosiaalisessa mediassa kasinot käyttävät monia erilaisia aktivointikeinoja. Nettikasinot tarjoavat palveluitaan suomalaisille yli 18-vuotiailla rahapeleistä kiinnostuneille ihmisille. Palveluita tarjotaan erilaisten affiliaattisivustojen kautta sekä kasinoiden omien sivujen kautta Googlen avulla, sekä YouTube ja Twitch videoilla että mainostamalla mm. Suomen Discovery kanavalla iltaisin. Koska operaattoreita on paljon ja pelit aikalailla samat joka sivustolla, tulee esille kysymys siitä, kuka tarjoaa parhaan palvelun, parhaat kilpailut ja parhaat asiakasedut. Vähän kuin ruokakaupat omilla bonuskorteillaan. Ei se Lidl turhaan sitä uutta mobiilietukorttiaan lanseerannut!
Ole aktiivinen
Monet näistä palveluista, jotka tarjoavat ratkaisua yritysten sosiaalisen median markkinoinnin toimivuuteen lähtevät samasta ideasta: ole aktiivinen.
Palvelut jopa antavat sinulle valmiin kalenterin, jonne on laitettu 365 tekstipohjaa, jotka voit itse muokata oman tarpeesi mukaiseksi ja laittaa online omiin kanaviisi – siitä on kyse, aktiivisesta kanssakäymisestä verkostosi kanssa.
Jos vain avaat YouTube- tai Facebook- tai Instagram- kanavasi, ja tuotat sinne vain hyvää Uutta Vuotta ja hyvää Juhannusta sekä Iloista Vappua toivotukset, voit olla varma, että kanavasi ei ole kovin suosittu.
Ole suunnitelmallinen
Monet yritykset ja yrittäjät aloittavat kyllä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa julkaisemisen ja yrityksen Facebook sivu on alussa jopa liiankin täynnä kuvia ja tekstejä. Mutta valitettavan harvoin näissä on mitään suunnitelmallisuutta. Ne ovat vain sanahelinää ja kuvia vailla todellista tarkoitusta. Esimerkiksi monet pitseriat ja ravintolat julkaisevat ruokakuviaan ja kutsuvat ihmisiä syömään lounaalle, mutta eivät kerro mitä on kuvassa ja mitä annos maksaa(!).
Jos sinulla ei ole suunnitelmaa, sinulla ei ole myöskään tavoitetta, joten sinulla ei ole mitään keinoa analysoida mitä olet tehnyt, ja kuinka hyvin olet tehnyt sen!
Älä anna periksi
Sosiaalisessa mediassa pitää olla pitkäjänteinen, suunnitelmallinen ja jaksaa vaikkei heti saakaan vastakaikua. Pohjan luominen vie aikansa ja seuraajat löytävät kyllä sinut, jos olet heidän arvoisensa. Mutta jos tuotat turhaa sisältöä vailla merkitystä, seuraisitko itsekään sellaista kanavaa?
Jos ostat palvelunana tuollaisen 365 vihjettä sosiaalisen median kanavan aktivointiin, pääset varmasti hyvin vauhtiin, mutta silloinkaan se ei perustu sinun omalle ajatuksellesi ja suunnitelmallesi. Ostamalla kaiken valmiina otat helpon ja varman tien saada jotain sisältöä, mutta onko se sitä sisältöä, mitä tarvitset?
Sosiaalisessakaan mediassa ei ole pikatietä onneen. Markkinointi on 90 % raakaa työtä ja 10 % onnistumista… tai epäonnistumista – mutta aina voi yrittää uudelleen.
Auta, aktivoi, tee myyntiä
Toimiva sosiaalisen median kanava kiinnostaa ihmisiä. Siksi joillakin YouTube tubettajilla on satoja tuhansia seuraajia, koska heidän kanavansa on sisällöltään kiinnostava. Se, että pidät erilaisia arvontoja ja arvot hienoja palkintoa saa kyllä kanavallesi seuraajia, mutta kuinka moni heistä tulee uudestaan kanavallesi kilpailun jälkeen? Esimerkiksi Facebook filtteröi sinun kanavasi pois heidän uutissisällöstään nopeasti, jos he eivät käy uudestaan sivullasi!
Eikä sosiaalisessa mediassakaan voi unohtaa maksullista mainontaa. Mainoksilla saat herätettyä huomiotqa myös sellaisissa sosiaalisen median käyttäjissä, jotka eivät muuten olisi käyneet sivullasi. Ja mikäli sivusi sisältö on heitä kiinnostavaa, he saattavat tykätä ja alkaa seurata sivuasi – mutta se tarkoittaa, että sivustosi ja kanavasi sisällön PITÄÄ OLLA MIELENKIINTOISTA tai tarjota jotain hyvää ja rahanarvoista kävijöille.
Katso itse!
Tee itse testi. Katso oman paikkakuntasi tai omien kilpailijoidesi sosiaalisen median kanavia, löydätkö yhtään sellaista kanavaa mitä alkaisit seurata? Jos löydät niin analysoi, miksi seuraisit. Sen jälkeen tee oma suunnitelmasi omalle kanavallesi käyttäen apuna tuota analyysiäsi. Why not?