Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Tulevan kesän markkinointi

Kuten kaikille meille on itsestään selvää, elämme aikoja, jollaisia ei elämässämme ole aiemmin ollut. Aikoja, joilloin mikään muu ei ole varmaa kuin epävarma, ja nimenomaan koskien tulevan kesän ravintoloiden ja tapahtumien markkinointia. Kaikki tapahtumat eivät kuitenkaan voi tehdä itsestään isoa digitapahtumaa kuten JVG:n Vappukeikka virtuaalisessa Helsingissä, niin mitä on tehtävissä?

Jos nettimarkkinoilla muutenkin on ollut kiireistä aikaa monien paikallistenkin liikkeiden laittaessa kiireellä omia verkkokauppojaan pystyyn ja ravintoloiden avatessa omia takeaway ja kotiinkuljetustilausjärjestelmiään niin arvataan, että ainakin tietyillä aloilla on ollut kiirettä. Mutta entäs ne iltaravintolat, joille ei ole kehitetty mitään uutta toimintaa, vaan jotka ovat olleet kiinni kohta pari kuukautta- tai kaikki tulevan kesän kesäteatterit ja muut pienemmätkin tapahtumat, miten niitä voi markkinoida tässä tilanteessa?

Hallitus tiedottaa tipoittain

Tämä kevät on ollut viikoittain hallituksen tiedotustilaisuuksia ja varsinkin yrittäjät ovat kuunnelleet niitä tarkkaan. Välillä on luvattu vaikka mitä tukia ja sitten huomattu, että tukia onkin aika rajoitetusti, eikä suinkaan kaikille yrityksille, ei edes kaikille ravintoloille.

Tiedottamisen epävarmuus vaikuttaa myös kaikkeen toimintaan ja varsinkin tulevien tapahtumien suunnitteluun. Ravintola voidaan avata nopeasti, mutta vähänkään isomman tapahtuman pystyttäminen ei olekaan mikään päivän juttu. Tämän vuoden festari kesä taitaa jäädä festareiden suhteen tyngäksi, vaikka lupa tulisi max 500 tai 50 hengen tapahtumalle, ovat isot festarit niin isoja tapahtumia, ettei edes 500 henkilön raja riitä lähellekään mahdollista tapahtuman avaamista. Jopa 50 henkeä kesäteatteriesityksessä on ihan siinä rajoilla, kannattaako niitäkään esityksiä tehdä.

Mitä voidaan tehdä?

Tässä tilanteessa yrittäjien kannattaa viimeistään laittaa ne omat sosiaalisen median kanavat kuntoon, sillä sitä kautta voi nopeastikin saada ainakin rajatulle porukalle tietoja, mitä oikeasti on tapahtumassa. Lehtimainonta toimii kyllä paikallisesti, mutta varsinkin jos omaan tapahtumaan haetaan vierailijoita kauempaakin, pitää ne digikanavat olla kunnossa. Mitä sitten minimissään vaaditaan?

Jos itsestäsi sitten tuntuu siltä että kotisivut eivät oikein vastaa tarpeitaan tai sosiaalinen media on hieman vastahakoista- pyydä apua markkinointitoimistoilta, paikallisestikin varmasti löytyy apua, joka ei edes välttämättä maksa paljoa – varsinkin kun maksat vain oikeasti tehdystä työstä.

Jos olet vasta nyt laittamassa näitä kanavia kuntoon tai avaamassa esimerkiksi yrityksen Facebook-sivua tai YouTube kanavaa, vaaditaan kanavan näkyväksi tulemiseksi myös hieman maksettua mainontaan. Hyvä sisältö kyllä toimii ajankanssa, mutta jos on kiire, pitää julkaisuja niin sanotusti buustata maksetulla mainonnalla.

Kysymykset ja vastaukset

  • Miksi kotisivut pitää olla ajantasalla? Tietoa etsivät ihmiset arvostavat nopeutta ja selkeyttä, joten vähimmäisvaatimus on, että kotisivuilla on oikeat ja ajantasaiset tiedot
  • Miksi kotisivut pitää toimia myös mobiiilisti? Suurin osa suomalaisista käyttää jo älypuhelintaan tiedon ja esimerkiksi tapahtumien etsintään, joten kotisivujen pitää olla mobiiliystävälliset
  • Miksi pitää olla sosiaalisen median kanava? Kaikki käyttäjät eivät käytä Googleakaan hakeakseen tietoa, vaan vaeltelevat sosiaalisen median kanavissa. Aktiivinen oma sivu ja sosiaalisen median pieni mainonta on nykyaikaina toimiva konsepti
  • Miksi ei saa unohtaa paikallislehteä? Paikallinen ilmaisjakelulehti on ainoa mainonnan muoto, missä mainos viedään kaikille alueen talouksille, jotka eivät erikseen ole sitä kieltäneet. Se siis tavoittaa todella hyvin myös kaikkien tutkimusten mukaan
  • Suunnittele ennen kuin teet, miksi? Kun suunnittelet kesän kampanjasi kunnolla, et kenties unohda mitään, ja sinulle jää hyvä runko ensi kesäksi.