Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Urheiluturnaukset ja vedonlyöntifirmojen sponsorointi

Kansainvälisesti urheiluvedonlyöntiin liittyvät operaattorit ovat vahvasti esillä erilaisissa urheilutapahtumissa ja liigoissa. Esimerkiksi Englannin valioliigassa ja Espanjan La Ligassa kuten monissa muissakin Euroopan jalkapallo ja jääkiekkosarjoissa, vedonlyöjien sponsorointi tuo euroja joukkueiden kassaan, miksi Suomi ei tee samoin?

Suomessa kaikki rahapelit, myös urheiluvedonlyönti on rajattu Arpajaislaissa täysin Suomen omalle monopolille, joka sitten jakaa kaikkien sille hävinneiden pelaajien rahoja urheilulle ”tasapuolisesti”. Veikkaus jakoi 155 miljoonaa Opetus-ja kulttuuriministeriön ja mm. Olympiakomitean kautta urheiluseuroille, liikuntapaikkojen rakentamiseen ja kunnostamiseen, urheiluvalmennukseen ja apurahoihin, urheilutapahtumiin, kuntien liikuntatoimintaan, urheilujärjestöille sekä liikunnan koulutukseen ja tutkimukseen mutta näiden lisäksi myös nuorisotyöhön Sosiaali-ja terveysministeriön kautta. Erikseen hevosurheiluun suunnattiin 42 miljoonan euron tukiraha. Veikkauspelien mainoksia ei kuitenkaan ole näkynyt liigajoukkueiden asuissa.

Rahalla saa menestystä

Valitettavasti nykyaikaisessa joukkueurheilussa ei voi menestyä ilman osaavia pelaajia, ja parhaat joukkueet keräävät oman joukkueensa, vaikka ympäri maailmaa maksamalla pelaajille tarpeeksi, jotta he vaihtavat seuraa. Suomalaisilla ammattilaisjoukkueilla on pienet budjetit, joilla ei kilpailla muita Euroopan joukkueita vastaan rahallisesti, ja siksi kansainvälisten urheiluvedonlyöntioperaattoreiden rahat olisivat tervetullut lisä joukkueiden kassaan – kuitenkin tosiasia on, että kansainväliset urheiluvedonlyönti firmat listaavat suomalaisten joukkueiden sekä kotimaan pelit että kansainväliset pelit omilla pelilistoillaan ja siis täten ansaitsevat suomalaisilla kohteilla, varsinkin jalkapallo vedonlyönti on sellainen missä suomalaisia kohteita on paljon – mutta suomalaiset joukkueet eivät saa tästä euron euroa, mutta heidän vastustajansa voivat saada – sponsorointina. Totta kai, jos Suomessa muutettaisiin lakia vaikka USA:n tapaan ja mahdollistettaisiin kansainvälisten urheiluvedonlyöntien tulo Suomen markkinoille, saisivat suomalaiset pelaajat paremmin näkyville suomalaisten joukkueiden vetomahdollisuudet ja samalla joukkueet saisivat lisää rahaa, jolla palkata parempia pelaajia, parantaa harjoittelu- ja junioritoimintaa ja tuottaa kansainvälistä menestystä Suomelle. Vedonlyönnissä ja sponsoroinnissa ei rahaliikenne ole yksi suuntaista, totta kai suomalaiset pelaajat löisivät hieman enemmän vetoja näille kansainvälisille operaattoreille, mutta todennäköisesti he tekevät sitä jo nyt, koska se on mahdollista – miksi siis valtio ei tekisi muutosta Arpajaislakiin, saisi lisää vero- ja muita tuloja ja mahdollistaisi suomalaisten ammattijoukkueiden paremmat mahdollisuudet kansainvälisen tason turnauksissa.

Sponsorointi on vain yksi osa näkyvyyttä, sen lisäksi myös palveluiden pitää luonnollisesti toimia, joten sponsorin logo joukkueen tai pelaajan asussa on vasta yksi osa kokonaismarkkinointia, mitä sponsoroija harrastaa.

Vuonna 2017 Suomessa urheilusponsorointi oli kokonaisuudessaan 149 miljoonaa euroa. Suomessakin on tutkittu sponsorointia ja tulosten mukaisesti jopa 47% yrityksistä pitää sponsorointia strategisesta tärkeänä ja reilut 10% yrityksistä on kasvattamassa omia sponsorointi investointeja. Sponsoroinnin tavoitteena nähdään yleensä brändin vahvistaminen, näkyvyys sekä kohteen profiilin ja imagon hyödyntäminen omassa toiminnassa. Suomessa toteutetaan vuosittain Sponsorointibarometri Sponsor insight Sponsorointi& Tapahtumamarkkinointi ry:n toimesta. Esimerkiksi tutkimuksen mukaan vuonna 2019 nuorten suosikkilajiksi Suomessakin on noussut eSports.

Miten käy suomalaisten joukkueiden kansainvälisissä turnauksissa?

Ammattilainen urheilija menee yleensä siihen joukkueeseen, missä hän voi menestyä, ja missä hänelle maksetaan sellainen palkka, jolla hän pärjää ja voi kerätä omia eläkevarojaan. Siksi moni huippu-urheilija lähteekin jo nuorena pois Suomesta, koska täällä ei voi ansaita tarpeeksi. Tästä hyvä esimerkki on suomalainen eSports huippujoukkue ENCE. ENCE kamppailee viiden hengen joukkueena toisina joukkueita vastaan kansainvälisissä turnauksissa, joissa voi palkintoja olla satoja tuhansia euroja. Lisäksi joukkueet saavat maksuja suoratoistokanavien katsojistaan sekä sponsoritulosta. ENCEllä oli aluksi kansainvälinen vedonlyöntitoimisto/kasinoyritys sponsoroimassa, mutta eSports lajin noustessa suosituksi Suomessa ja televisiointien alkaessa, piti ENCEn lopettaa kansainvälisen tason sopimuksensa, koska Suomessa se ei olisi ollut laillista. Useampia luotettava ja kansainvälisesti toimiva urheiluvetoja välittävä operaattori olisi heti valmis sponsoroimaan suomalaista jalkapalloa, jääkiekkoa, koripalloa, lentopalloa ja eSports joukkueita ja näin suomalainen huippu-urheilu saisi heti lisää rahaa kassaan, mutta valitettavasti tällä hetkellä Suomessa on enemmän ajatus ”kaikki pelaa”, kuin että haettaisiin todellista menestystä kansakuntana.