Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Urheiluvedonlyönnin uusi aikakausi

Juuri julkistetun EGBA:n tilaston mukaan viime vuonna jo urheiluvedonlyönti on siirtynyt livepelaamisen puolelle. Jopa 63 % peleistä pelataan livenä ja vain 37 % pelataan enää etukäteen tyyliin suomalainen pitkäveto tai esimerkiksi vakio, mikä on johtanut tähän muutokseen?

Kuten kaikki pelit myös urheiluvedonlyönti kehittyy vuosi vuodelta ja urheilulajien seuraaminen on tehty entistä helpommaksi uusien livepalveluiden ja suoratoiston kautta.

Urheilun laajentunut tarjonta

Ennen kansainvälistä urheilua oli tarjolla harvakseltaan Suomessa, mutta nykyään kanavatarjonta on räjähtänyt käsiin ja jo television kautta voi seurata tärkeimpien Euroopan jalkapallo- ja jääkiekkosarjojen kamppailuja. Lisäksi muiden lajien turnauksia ja kamppailuja on mahdollista päästä seuraamaan maksuttomasti suoratoiston kautta. Harvat myöskään tietävät sitä, että nettikasinot maksavat pelkästään Euroopassa eli sarjoille näistä suoratoisto-oikeuksista yli 130 miljoonaa euroa vuodessa. Urheiluvedonlyöntikohteet ovat siis iso tulonlähde eri maiden urheilusarjoille Euroopassa. Jos kuitenkin haluaa katsoa mahdollisimman korkealuokkaista lähetystä ovat vielä kärjessä palvelut kuten Viaplay ja Nelosen Ruutu+ sekä muuta kotimaiset kanavat ja niiden suoratoistoversiot.

Eikä urheilun laajentunut tarjonta rajoitu vain perinteisiin lajeihin vaan nimenomaan mukaan on tullut myös uusia lajeja, kun mm. e-urheilu on kasvanut todella räjähdysmäisesti ja siitä on tullut jo maailmanmittakaavassa miljardiliiketoimintaa.

Urheiluvedonlyönnin markkinointi

Mennyt kevät on tuonut haasteita eurooppalaisille urheiluvedonlyöntiä tarjoaville operaattoreille. Monet maat ovat nimittäin miettimässä mainonnan rajoittamista stadioneilla ja areenoilla. Tähän asti eri operaattorit ovat saaneet kertoa sponsoroinnistaan joukkueiden asusteissa sekä areenan käytävillä sekä pelialueen reunamainoksissa. Mitä se voisi tarkoittaa käytännössä, jos operaattoreiden sponsorirahat loppuvat, tarkoittaa se, että moni jalkapalloilija tulee tulevaisuudessa ansaitsemaan selvästi vähemmän. Se, onko mitenkään ollut järkevää, että jalkapalloilija tienaa viikossa kymmeniä tuhansia euroja ja pelaa kenties yhden ottelun, onkin sitten eri asia. Otetaan esimerkiksi Pyry Soini, joka pelaa ammattilaisena ulkomailla. Jos hän yhtäkkiä alkaisi tienaa miljoonia vuodessa, olisiko hän entistä parempi jalkapalloilija vai kävisikö hänelle kuin niin monelle muulle ammattilaisjalkapalloilijalle on käynyt? Raha ei nimittäin aina tarkoita automaattisesti helppoa ja hyvää elämää.

Urheilumarkkinointi Suomessa

Me Ketuissa olemme vuosien aikana tehneet projekteja niin suomalaisen jääkiekon, jalkapallon kuin jopa amerikkalaisen jalkapallon parissa. Vuosien aikana olemme tulleet siihen tulokseen, että paikallisella tasolla suurin ongelma on omasta itsestä kertominen. Tämä ongelma vaivaa kaikkia urheiluseuroja ja käytännössä kaikkia muitakin harraste seuroja. Tässä pieni vinkkilista urheiluseuralle:

  • lähetä kerran vuodessa paikalliselle medialle kaikille tiedote seurastanne, mitä teette, missä toimitte ja miten teille pääsee jäseneksi
  • laita omaan toimintakalenteriin muistutus noin kuukautta ennen tapahtumia laittaa ennakkotietoa medialle, näin media ehtii tarvittaessa reagoida ja kirjoittaa teistä
  • olkaa ylpeitä seurastanne

Urheilumarkkinointiin ei voi suhtautua hiljaa, vaan tapahtumien tulee näkyä mahdollisimman hyvin jo etukäteen. Valitettavasti monissa kaupungeissa vain on jopa kiellettyä erilaisten urheilutapahtumien kadunvarsimainonta(!), ja yleensäkin esimerkiksi kaupungin oman jalkapallo- tai jääkiekkojoukkueen tulevien otteluiden mainostaminen kadun varrella – uskomatonta, mutta totta.

Urheilumarkkinoinnissa kaikki lähtee tietoisuudesta ja siitä että tietoisuutta pitää päästä levittämään mahdollisimman laajalti. Se, että edustusjoukkueen otteluista kerrotaan tuloksia, on lähes minimi, mutta sen lisäksi pitää seuran kertoa itsestään aktiivisesti ennen kautta ja kauden aikana. Aktiivinen pitää olla sekä omissa kanavissa, partnereiden kanavissa sekä paikallismediassa. Muistakaa, että te olette alanne tietäjiä ja tiedätte mitä teistä pitäisi kertoa. Kertokaa vähintään se eteenpäin ja pyytäkään siihen päälle, että toimittaja tulisi ehtiessään tekemään juttua lehteen tai digimediaan. Älkääkä koskaan kertoko toimittajalle ”tule torstaina kello 15.30”, vaan pyydä toimittajaa kertomaan, koska hän ehtisi käväistä.

Urheilussa markkinointi on yhteistyötä

Monessa mediakanavassa markkinointi on yrityksen kannalta tietyllä tavalla yksisuuntaista. Yrityksessä tuotetaan materiaali ja se esitetään jossain kanavassa ja toivotaan, että potentiaaliset asiakkaat heräävät sen ansiosta tekemään jotain. Urheilumarkkinointi on yhteistyötä. Maksaessaan sponsorirahaa yritys nykyään olettaa myös saavansa jotain, muutakin kuin vain nimen kausijulkaisuun. Yhteistoiminnalle on paljon mahdollisuuksia, mutta tapojen pitää lähteä olettamuksesta, että se hyödyttää molempia osapuolia. Esimerkiksi urheilujoukkue voi auttaa yritystä järjestämään urheilupäivän tai tapahtuman, minkälainen yhteistyö tulee sinulla ensimmäiseksi  mieleen?