Verkostomarkkinointi kasvaa ja uusia tuotteita tulee
Verkostomarkkinointi on kasvattanut suosiotaan ympäri maailman viimeisten vuosien aikana ja toiminta on levinnyt mitä erilaisempien tuotteiden pariin. Tunnetuimpia yrityksiä jotka tarjoavat tuotteittaan verkostomarkkinoinnilla ovat esimerkiksi Herbalife, Oriflame sekä monelle mahdollisesti yllätyksenä tuleva The Body shop.
Markkinoinnista kiinnostuneina meitä tietysti kiinnostaa aina kun markkinoille ilmestyy uusia tuotteita ja erilaisia markkinointimenetelmiä. Viimeisimpänä tutkimuskohteena on ollut CBD öljyt sekä niitä myyvät yritykset. Suomalaisittain hamppuöljy on kasvattanut suosiotaan viimeisten vuosien aikana hoitamaan erilaisia vaivoja. Yksi nimeä luonut merkki on Cibdol joka valmistaa öljyjä sveitsiläisissä laboratorioissa.
CBD ainesosia sisältäviä tuotteita löytyy merkiltä eri muodossa kuten öljyinä joissa on erilaisia pitoisuuksia, voiteita, kapseleita sekä jopa kosmetiikkatuotteita. CBD tuotteet ovat kuitenkin uusia tuotteita, eikä niistä ole vielä tehty laajaa tieteellistä tutkimusta jotta selvitettäisiin miten ne oikeasti toimivat ja vaikuttavat elimistöön. Erittäin monet asiakkaat kuitenkin ostavat tuotteita ja ovat sanoneet että ne auttavat heitä erilaisissa vaivoissa. Suomeen ei ole vielä ilmestynyt mitään isoa verkkomarkkinointiyritystä joka tarjoaisi CBD tuotteita, tuotteita voi kuitenkin ostaa luontaistuotekaupoista sekä erilaisista nettikaupoista.
Muistakaa että CBD-tuotteet ovat tosiaankin toistaiseksi vaihtoehtolääkkeitä tai luontaistuotteita eikä niiden toimintaa ole empiirisillä menetelmillä todistettu toimivaksi.
Verkostomarkkinointi on säänneltyä
Verkostomarkkinointi on säänneltyä ja laillista EU-alueella. Tärkeintä on pitää mielessä että erilaiset pyramidipelit ovat monesti tekeytyneet verkostomarkkinoinnin yrityksiksi. Laillinen verkostomarkkinointiin keskittynyt yritys tuottaa vähintään 50 % liikevaihdostaan sellaisten asiakkaiden ostoista jotka eivät liity yrityksen liiketoimintaan eivätkä ansaitse mitään tuotteiden myynnistä. Pyramidipelit huomataan nopeasti tarkastelemalla, miten omia ansaintamahdollisuuksia mainostetaan ja miten paljon arvoa annetaan oman verkoston rakentamiselle.
Verkostomarkkinointi on saanut monesti huonon nimen erilaisten huijareiden takia, todella menestyksekkäitä yrityksiä kuitenkin löytyy. Suomalaisillekin on Tupperware merkki tuttu, idea lähti 1950 luvulta ja antoi mahdollisuuden naisille ansaita ylimääräistä rahaa. Tupperware tuotteet ovat nykyäänkin tunnettuja laadustaan ja keskimääräinen verkostoon kuuluva jäsen tienaa muutaman tuhannen vuodessa. Keskimääräinen tuotto ei kerro koko totuutta tienausmahdollisuuksista sillä todella monet verkostoon kuuluvista myyvät tuotteita osa-aikaisesti mahdollisesti jopa vain muutaman tunnin kuukaudessa ja sekin on kavereille jotka haluavat nauttia laadukkaista tuotteista.
Suomalaisille mahdollisesti vähemmän tunnettu Avon on kauneustuotteita myyvä yritys joka on Amerikan tunnetuimpia brändejä ja tuottaa 5 miljardia euroa vuosittain. Keikkatalouden kasvaessa kasvaa varmasti myös ihmisten kiinnostus osallistua erilaisiin verkostomarkkinointiyritysten toimintaan.
Netflix palvelusta löytyy ainakin viime katsomalta vielä dokumenttielokuva betting on zero, puolitoista tuntia kestävässä dokkarissa käsitellään hyvinkin läheltä ideaa että Herbalife olisi pyramidihuijaus ja sijoitusguru Bill Ackman on ottanut miljardin arvoisen vedon yhtiötä vastaan. Elokuvan julkaisun jälkeen herbalife osti mainosaikaa eri medioista ja väitti että Bill Ackman rahoitti elokuvaa tarkoituksena tuottaa sijoitusrahastolleen lisää tuottoa. Elokuvasta huolimatta Herbalife on edelleenkin hyvin toimiva yhtiö ja edelleen listattuna pörssissä.