Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Viisi vinkkiä miten markkinoit liiketoimintaa netissä

Internet tuli meille 90-luvulla ja alusta alkaen on ollut selvää, että siitä tuli yksi markkinointikanava yrityksille lisää, mutta miten olemme ottaneet netin haltuumme menneiden 30 vuoden aikana. Esimerkiksi me ketut olemme osaltaan olleet mukana tekemässä markkinointia netissä aivan sen alkuajoista alkaen ja osa meistä ei ollut silloin edes vielä syntynyt.

Yksi hyvistä netin markkinoinnista onnistujista ja siten oiva esimerkki on hedelmäpeli, ja sen myötä nettikasinot eli nykyään iGaming liiketoiminta. iGaming tarkoittaa kaikkea netissä tapahtumaa rahapelaamista, missä hedelmäpelit eli automaattipelit ovat vain yksi osa, muiden ollessa esimerkiksi livekasinopöydät, urheiluvedonlyönti ja näiden erilaiset variaatiota. Nykyään esimerkiksi automaattipelejä, millainen hedelmäpelin on, on tarjolla kaikkiaan yli 12 000 eri peliä. Luonnollisestikaan yhdellä nettikasinolla ei ole kaikkea tarjolla, vaan pelejä on muutamasta sadasta kolmeen tuhanteen per nettikasino tarjolla.

Suunnittele ensin

Kuten kaikessa muussakin liiketoimintaan liittyvässä, myös markkinoinnissa alkutyöt on tehtävä kunnolla ja se kantaa hedelmää vielä pitkälle. Alussa on syytä suunnitella omat nettimarkkinoinnin tavoitteet ja aikataulut huolellisesti ja ottaa jo alkusuunnittelussa huomioon kilpailutilanne, oman liiketoiminnan pääalueet, sekä sitten omat tieto- ja osaamisresurssit sekä rahallinen budjetointi. Kaikella suunnitelmallisuudella pitää olla myös tavoite – sillä ilman tavoitetta tehdään vain puuhastelua, joka ei johda mihinkään.

Valitse kohderyhmäsi

Et voi markkinoida palveluitasi tai yritystäsi kaikille vaan sinun on tehtävät jonkinlainen kohderyhmävalinta. Totta kai jokainen siihen oikeutettu voi tilata palvelusi, mutta et mitenkään voi tavoitella jokaista netin kulkijaa. Esimerkiksi nettikasinot tavoittelevat yli 18 vuotiaita täysi-ikäisiä, joita kiinnostaa pelaaminen ja siksi sisältö rakennetaan rahapelaamisen ja niiden pelien ympärille.

Valitse tukevat kanavat

Vaikka päätoiminta tapahtuisi kotisivujen kautta, tarvitsee liiketoiminta myös päätoimintaa tukevia kanavia. Ne voivat olla varsinaisesta liiketoiminnasta sen laajuudesta ja sijainnista riippuen esimerkiksi suora jakelu esitteiden kautta, paikallislehden mainontaa, radiota, suoratoistoa tai sosiaalisen median eri kanavien hyväksikäyttöä. Valitaan näitä kanavia sitten mitä valitaan, pitää niissäkin pyörivän materiaalin ja mainonnan tukea alkuperäistä suunnittelua. Tukevien kanavien valinnassa kannattaa katsoa myös mitä muut tekevät ja miten niiden muiden liiketoiminta on kehittynyt. Oppia ja mallia ei kannata ottaa sellaisista liiketoiminnoista, jotka eivät ole pystyneet kehittämään tulostaan ylöspäin. Jokainen mediakanava toimii jollekin kohderyhmälle ja jollekin sanomalle, mutta yksikään sanoma tai palvelua ei ole niin yksinkertainen, että se toimisi jokaisessa mediassa sellaisenaan.

Opettele SEO ja Google

Tarkoituksena ei siis ole opetella kaikkea mahdollista Googlen toiminnasta, vaan se, että Google arvostaa esimerkiksi kotisivuilla sitä, että kotisivut oikeasti tarjoavat sisällöltään ihmisiä auttavaa tietoa. SEO taasen tarkoittaa mm. sitä, että kotisivut tulee rakentaa rakenteellisesti huomioiden otsikot, päivitykset ja mm. sivuston omat sisäiset linkit. Nettikasinoiden kotisivuilla toistuu aina aiheeseen liittyvät avainsanat kuten automaattipeli, kolikkopeli, rahapelaaminen, panostus, talletus, bonus, talletusbonus, ilmaiskierros, kierrätysvelvoite yms. Näitä samanlaisia omaan liiketoimintaan liittyviä sanoja tulisi viljellä omassa nettitekstissä kohtuullisesti, mutta enemmän kuin mitä vanha äidinkielen opettaja niitä hyväksyisi. Muutenkin netin markkinointikieli voi välillä olla suomen kielen kielisääntöjen vastainen.

Nettikasinot myös pyrkivät hyödyntämään ns. affi-sivustoja, jotka ovat sivustoja, jotka kertovat varsinaisesta nettikasinosta ja sen palveluista ja peleistä. Näiden affi-sivustojen ja muiden mahdollisten ulkopuolisten sivustojen kertoessa varsinaisesta liiketoiminnasta, nostaa nämä kertomukset ja linkitykset varsinaisen liiketoiminnan arvo Googlen silmissä. On siis tärkeätä, että yrityksesi kotisivuille löytyy linkkejä muualtakin ja yrityksestä puhutaan muuallakin kuin vain yrityksen omilla kotisivuilla.

Älä lupaa liikoja

Nettikasinoiden markkinoinnissa ja eettisyydessä ollaan menty eteenpäin harppauksin eikä enää saa luvata pilvilinnoja tai miljoonien eurojen voittoja liian helposti. Lisäksi jokaisen nettikasinon tulisi tänä päivänä tarjota pelaajilleen vastuullisen pelaamisen keinot eli oman pelaamisen rajoittamisen työvälineet. Nettikasinot myös enenemässä määrin kertovat selkeästi, että rahapelaaminen on ajanvietettä, eikä sitä voi ajatella työnä – jokainen pelattu euro sisältää aina talon edun, eli kasino voittaa pitkässä juoksussa aina. Vaikka joku voittaisi 16 miljoonaa, tarkoittaa se, että toiset ovat hävinneet yli 16 miljoonaa. Missään muussakaan liiketoiminnassa ei pidä luvata liikaa – et voi kertoa olevasi halvin tai paras, mutta voit kertoa olevasi edullinen ja parhaasta päästä.

Testaa ja opi edellisiä

Netissä sinun on kehitettävä sivustoasi ja sosiaalisen median suunnitelmaasi koko ajan, et voi jäädä kerran asiat oikein tehtyäsi laakereillesi makaamaan. Työ on vasta laitettu alkuun, kun ensimmäinen versio on online. Testaamalla erilaisia päivityksiä, linkityksiä ja avainsanoja sekä ankkurisanoja, voit vähitellen löytää toimivia ratkaisuja, jotka tuovat lisää asiakkaita palveluidesi pariin. Ja katsomalla muiden hyvin tekemiä kampanjoita, voi itselleen kehittää hyvin toimivan asiakashankintakampanjan, eikä siinä ole mitään pahaa, että kopioi toimivan konseptin – kunhan ei kopio sitä sanasta sanaan ja teosta tekoon vaan muokkaa sen sopimaan omiin tavoitteisiin.

Jos tämä artikkeli sisälsi asioita, joita et täysin ymmärrä, mutta haluat kuulla lisää, tai toivot meidän auttavan omaa toimintaasi näkymään paremmin tai löytymään paremmin Googlessa – ota yhteyttä ja katsotaan mitä voisimme tehdä yhdessä teidän hyväksenne.

Comments are closed.