Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Yllätysten ajassa tarvitaan yhä enemmän heikkojen signaalien huomioimista

Jotain outoa, ihmeellistä ja jopa pöyristyttävää? Kyllä, ja myös jotain hyvin arkista. Sitran julkaisema uusi selvitys Heikot signaalit 2022 – tarinoita tulevaisuuksista kokoaa muutoksen ensioireita eli heikkoja signaaleja yksiin kansiin ja tuo ne arjen tasolle.

Kuva: Topias Dean ja Eve Nieminen, Sitra
Kuva: Topias Dean ja Eve Nieminen, Sitra

Edessä ja käsillä on suurempia muutoksia kuin haluamme ihmiskuntana myöntää. Elämme postnormaalia yllätysten aikaa, jolloin vanhat näkemykset tulevaisuudesta eivät enää auta ratkaisemaan tämän hetken haasteita.

Tarve heikkojen signaalien paremmalle huomioinnille ja hyödyntämiselle sekä niiden käytölle tulevaisuusajattelun avartamisessa on kasvanut viime vuosina.

”Olemme jatkuvuusaddikteja eli tulleet riippuvaisiksi nykytilan jatkumisesta, vaikka tiedostamme yhä selvemmin, että se ei ole meidän ja planeettamme etu. Tarvitsemme toisenlaisia tarinoita tulevaisuuksista – ja nykyisten tarinoiden haastamista. Tässä heikot signaalit voivat auttaa,” sanoo selvityksen toinen kirjoittaja, Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva.

Mikä on heikko signaali?

Mutta mitä ne heikot signaalit oikein ovat ja miksi niistä pitäisi kiinnostua? Heikko signaali on ensioire muutoksesta tai merkki nousevasta asiasta, joka saattaa olla tulevaisuudessa merkittävä. Heikot signaalit ovat yllättäviä ja nykyistä ajattelua haastavia, todella tapahtuneita asioita. Niiden yllättävyys tai outous riippuu tulkitsijasta – joillekin yllättävät asiat eivät ole sitä toisille. Heikot signaalit kannustavat kysymään ”mitä jos?”.

Heikot signaalit auttavat ajattelemaan toisenlaisia tulevaisuuksia: 1) tunnistamaan ja haastamaan tulevaisuusoletuksia ja siten avartamaan omaa käsitystä siitä, mitä kaikkea voi tapahtua tulevaisuudessa, 2) sisäistämään yllätyksellisempiä kehityskulkuja ja pohtimaan asioita oman elämän, työn tai yhteiskunnan kannalta sekä 3) tunnistamaan uusia mahdollisuuksia, tapoja vaikuttaa ja nupullaan olevia kehityskulkuja, joita haluaa vahvistaa – ja siten rakentamaan parempia tulevaisuuksia yhdessä.

Toisenlaisia tarinoita tulevaisuuden arjesta

Heikot signaalit eivät ole vain jotakin outoa ja ihmeellistä. Ne auttavat meitä pohtimaan toisenlaista arkea. Olemmekin sijoittaneet signaalit arkipäivään ja tuttuihin paikkoihin: kotiin, työpaikalle, luontoon, kaupungilla käymiseen, päätöksentekoon sekä metaversumiin.

”Jotta olisimme valmiimpia ajattelemaan ja vaikuttamaan tulevaisuuteen, on paitsi avarrettava tulevaisuusajattelua, myös arkipäiväistettävä tulevaisuustietoa ja konkretisoitava vaikutuksia ihmisten arjen tasolla. Tulevaisuus ei yleensä yllätä siksi, että tietoa ei olisi riittävästi saatavilla, vaan koska tietoa voi olla vaikea kytkeä tämän päivän valintoihin ja toimintaan,” sanoo Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Katri Vataja.

Olemme halunneet paitsi hahmotella, millaisista tulevaisuuksista heikot signaalit kertovat, myös millaista näissä tulevaisuuksissa olisi elää:

Poskipäihini sattuu, kun jälleen hymyilen päästäksesi sisään työpaikalle. Vaikka vielä hieman väsyttää, koitan näyttää keskittyneeltä, sillä tiedän, että joukko valvontakameroita seuraa toimiani. Astelen reippaasti eteenpäin, jotta onnistuisin huijaamaan älykenkiäni, vaikka älytatuointiini se ei taida vaikuttaa. (yksi selvityksen tulevaisuustarinoista)

Lisätietoa julkistuksesta

Heikot signaalit 2022 – tarinoita tulevaisuuksista -selvitys julkaistaan Sitra.fi-sivustolla 3.1.2022. Selvitys sisältää kokoelman aikamme kannalta mielenkiintoisia heikkoja signaaleja, lyhyitä signaalien pohjalta kirjoitettuja tulevaisuustarinoita sekä työkaluja heikkojen signaalien käyttämiseen.

Heikot signaalit 2022 -selvityksen julkistustilaisuus on puolestaan torstaina 13.1.2022 klo 9.00-10.30. Tilaisuuteen on ilmoittautunut jo yli 2900 ihmistä ja lisäksi liki 50 tahoa eri puolilla Suomea on järjestämässä tilaisuuden yhteyteen oman Signaalistudion, jossa keskustellaan heikoista signaaleista.

Hiljaiset signaalit ja markkinointi

Markkinoinnissakin voidaan hyödyntää hiljaisia signaaleja ja yleensäkin tulevaisuuteen katsomista. Monet asiat joita on aiemmin tehty menestyksellä ovat 2022 jo vanhentuneita, ja uudet asiat jotka toimivat ovat niin uusia, ettei niitä vielä kirjoista löydy. Esimerkiksi nousevat lohkoketjut ja NFT-tokenit, mistä niissä on kyse, lukaise vaikka nuorten suomalaisten kiinnostuksesta kryptovaluuttoihin.

Comments are closed.