Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Yrityksen kotisivujen kehityssuunnitelma

Onko teillä yritys ja sillä kotisivut? Onko käynyt niin, että kun olette ne kertaalleen tehneet ja laittaneet näkyville, sivustolle ei ole sen jälkeen tehty mitään? Ei hätää, tilanne on kuvatunlainen useimmalla suomalaisella sivustolla, miksi? Vaikka me kaikki tiedämme, että ihmiset hakevat tietoa Googlen avulla ja Google pyrkii auttamaan ihmistä löytämään tietoa ja vastauksia, miksi niin useat firmat eivät tee sivustoistaan auttavia?

Kotisivut tulisi nähdä jatkuvana projektina, työnä muiden viikoittaisten töiden joukossa. Kotisivujen avulla on oikeasti mahdollista luoda myyntiä tukeva polku potentiaalisille asiakkaille löytää palvelunne ja tuotteenne. Eikä tuo luominen välttämättä maksa muuta kuin aikaa, ja vaikka teillä itsellänne ei olisi aikaa tai jaksamista, voitte tarvittaessa tilata työn myös ulkoistettuna, kuten monet muutkin tehtävät yrityksessä. Harvat meistä tekevät kirjanpitoa tai hoitavat jälkilaskutusta tai korjaavat firman autot ja tietokoneet, niin mikset yhtä lailla maksa siitä, että kotisivut toimivat oikeasti väylänä ostajille tilata teiltä tuotteita ja palveluita.

Kehitys on jatkuvaa

Samalla kun tekninen kehitys on jatkuvaa ja yhä useammat käyttäjät siirtyvät entistä enemmän mobiililaitteiden käyttäjiksi, pitää myös kotisivujen kehittyä käyttäjien mukana. Esimerkiksi tämän hetken vedonlyöntisivut ovat jo huomioineet käyttäjien muuttuneen tarpeen ja laajemmat kiinnostuksen kohteet, ja siksi sivustot tarjoavat nykyään paljon enemmän kuin ennen. Tai oletko tietoinen, että nykytrendit kertovat, että mobiili-ihmiset käyttävät Googlen äänihakua, eli kotisivuillasi käytössä olevat termit ja kieli pitää olla sellaista, mitä käyttäjäsi, ostajasi käyttäisi ja käyttää. Googlen äänihakuun liittyen on hyvä aina silloin tällöin tiedostaa, mitä se suuri ja mahtava Google meistä kaikista tietokantoihinsa tallentaakaan.

Ennen käyttäjillä oli paljon enemmän erilaisia hakukoneita valittavana, nykyään suurin osa käyttää joko Googlea ja Microsoftin Pingiä..

Asiakkaita pitää kuunnella

Kuuntelemalla asiakkaiden toiveita ja kyselyitä, oppii vähitellen ymmärtämään millä sanakäänteillä he saattavat etsiä palveluja myös netissä. Kotisivujen eri osioissa voi tämän sitten huomioida, eli puhutaan hakukoneoptimoinnista, missä siis sivuston sisältö optimoidaan vastaamaan mahdollisia Google yms hakukoneiden hakuja. Työ ei ole mitenkään yliteknistä, mutta muutamia pikkukikkoja kannattaa noudattaa. Omien kotisivujen optimointi madaltaa myös mahdollisesti käytössä olevien Google Ads mainosten hintaa, jos et usko, niin voit rauhassa tutkia asiaa muualtakin, näin se vain menee. Jos sivustosi ei ole kunnossa, maksat myös mainoksistasi enemmän, mutta jos sivustosi on linjassa markkinointisi muiden osien ja mainosten kanssa, selviät halvemmalla.

Toisaalla asiakkaat myös arvostavat nopeutta, eli kotisivujen pitäisi latautua nopeasti. Puhutaan jossain kirjoituksissa sekunneista, mutta tosiasia on, että ei joka puolella edes Suomea ole kovin nopeita yhteyksiä, joten sekuntien viiveet eivät vielä mahdollisuutta kaada, mutta sivuston nopeuteen pitää kiinnittää huomiota – se tarkoittaa, että isot kuvat pois ja mahdollisimman vähän ylimääräistä sälää kävijöille ladattavaksi. Esimerkiksi kasinomaailmassa pelaajistosta löytyy pelaajia, jotka arvostavat nopeutta yli kaiken ja siksi markkinoille ovat tulleet kasinot ilman rekisteröitymistä, jotka mahdollistavat entistä nopeamman pelaamaan pääsyn. Samaa ajatusmallia on tulossa verkkokauppoihin mobiilimaksamisen ja nettilompakkomaksamisen kautta, jotta maksaminen nopeutuisi. Se kuinka nopeasti itse tavara sitten tulee kotiin, onkin toinen juttu, varsinkin jos sitä on kuljettamassa Suomen Posti.

Onko teidän omat kotisivut analysoitu? Onko teillä vähintäänkin Google Analytics seuraamassa keitä ja mistä kotisivuillenne tulee liikennettä, kiinnostavatko kotisivunne vierailijat edes teitä?

Miten pitäisi edetä?

Jotta kotisivut saataisiin vastaamaan myynnin tai firman suunnitelmien mukaista etenemismallia, pitäisi kotisivuille tehdä oma työsuunnitelma. Mitä varten sivut ovat olemassa ja onko niillä tavoitteita? Jos tavoite on myydä tai toimia myynnin tukena, pitäisi sivustolle määritellä myös ylläpitobudjetti ja tarkemmat tavoitteet, sillä jos mitään sellaista ei tee, on vaikea lähteä sivustoa myös kehittämään eteenpäin.

Miksi, mitä ja kenelle ovat tärkeitä kysymyksiä kysyä omien kotisivujen kohdalla ja samalla miettiä vastaako sivusto parhaillaan noihin kysymyksiin, löytääkö potentiaalinen asiakas vastauksia kysymyksiin sivustoltanne?

Ilmainen vinkki

Koska Google entistä enemmän pyrkii vastaamaan käyttäjien esittämiin suoriin kysymyksiin, Q&A eli kysymykset ja vastaukset osio ei suinkaan ole huono ajatus. Tällainen sivu toimisi suoraan asiakkaiden mahdollisten kysymysten vastauspaikkana. Ei se pelkästään riitä, mutta on yksi mainio keino lisätä oman sivuston näkyvyyttä ja sitä kautta myös kävijöiden määrää.

Kysymyksiä ja vastauksia?

Q:Onko kotisivut jatkuva projekti?

A:Kotisivut vaativat jatkuvaa huomiota, aivan kuten koko yritystoiminta. Harvan yrityksen toiminta toistuu samanlaisena vuodesta toiseen ja asiakkaat pysyvät samoina.

Q:Onko kotisivujen uudistaminen tekninen projekti?

A:Osa kotisivujen kehityksestä on tekniikkaa, mutta suurin osa on oman yrityksen toiminnan ymmärtämistä asiakkaan, ostajan näkökulmasta ja vastaamista asiakkaan mahdollisiin ongelmiin.

Q:Onko Google näkyvyys tärkeä?

A:Jos teillä on kotisivut, ilman Google näkyvyyttä teitä ei löydetä. Ja mikäli teitä ei löydetä, ei kotisivuista ole todellista apua.

Q:Maksavatko kotisivut paljon?

A:Peruskotisivut eivät maksa paljon, puhutaan sadoista euroista tai hienon grafiikan ja toimintojen kautta tuhansista euroista. Varsinainen kulu tulee kuitenkin jatkuvasta työstä, mikä pitäisi ohjata kotisivujen hallintaan ja kehitykseen, jotta sivusto oikeasti tuottaa tukea myynnille ja markkinoinnille ja sitä kautta koko yritykselle.