Kettu Markkinointi on ollut olemassa vasta muutaman vuoden, mutta vetäjä Kari Oksanen on ollut aktiivisesti tekemässä liiketoimintaa verkossa jo 90-luvulta lähtien eri yritysten kanssa. Viimeiset pari vuotta Ketut ovat tehneet yhteistyötä ER-tuen kanssa luoden Suomeen verkoston sivustoja, jotka käsittelevät aiheita jokapäiväisistä teemoista politiikkaan. Sivustojen tarkoituksena on tuoda yhteen paikkaan aina sen oman teemansa mukaisia tarinoita, uutisia ja yrityksiä sekä palveluita. Ainoa asia, mikä meitä ”ottaa päähän”, on että emme tehneet tätä aikaisemmin.

Viimeisten parin vuoden aikana olemme avanneet mm. StadinRaksat.fi sivuston, jonka aihepiirinä on rakentaminen, rakennusturvallisuus ja alan uutiset. Vaikka nimenä on StadinRaksat, voi sivustolle tulla tarinoita muualtakin Suomesta, mutta sivustolla olevat yritykset ovat pääosin pääkaupunkiseudulta – sivusto on vielä alkuvaiheissaan, eikä yritykset kovin helposti innostu tällaisista asioista, varsinkaan kun Kettu Markkinoinnilla tai ER-tuella ei ole varsinaisia myyjiä hakemassa ja etsimässä sopivia yritysasiakkaita – sivustot toimivat pitkälti omalla painollaan ja me vain tuotamme sisällön – joka toivottavasti kiinnostaa aina kunkin sivuston lukijoita.

Esimerkiksi autoiluun ja liikenteeseen olemme perustaneet www.autotjaliikenne.fi sivuston, joka tuo esille niin lakimuutoksia, uusien autojen tiedotteita, rengasasioita, liikenneturvallisuutta ja täälläkin yrityksillä on erilaisia keinoja tulla esille. Kaikilla teemasivustoilla on kävijöillä mahdollisuus tilata sivuston uutiset omaan sähköpostiinsa, ja näin muutamilla sivustoilla onkin varsin aktiivisesti tapahtunut ja näin uutiset tavoittavat teemansa mukaisesti kiinnostuneita ihmisiä.

Sen lisäksi, että jaamme erilaisten uutispalveluiden meille soveltuvia uutisia, myös tuotamme uutisia sekä kirjoitamme erilaisia artikkeleita. Omat uutiset tuotamme parin henkilön voimin käymällä kohteessa, haastattelemalla ihmisiä, ottamalla valokuvia ja joskus jopa tekemällä videoita aiheesta. Itse kirjoitetut artikkelit ovat useimmiten jonkun tahon maksamia, sillä täytyyhän meidänkin elää. Tähän apuna on kaupunkilehti Ykkös-Lohja, jonka Kettu Markkinoinnin emoyhtiö Kettu Julkaisut Oy tuottaa ja omistaa. Se, että taustalla on joka viikko ilmestyvä printtilehti, tarkoittaa, että meidän on viikoittain kirjoitettava artikkeleita, oikeita uutisia ja niistä ainakin osa päätyy myös teemansa mukaisiin erikoissivuille – tietenkään kaikki kirjoittamamme artikkelit eivät pääsy erikoissivustoille, osaa jää paikallisesti Ykkös-Lohjan omalle uutissivustolle.

Tilausartikkeli

Millainen on sitten tilausartikkeli? Lehteen tehty tilausartikkeli on advertoriaali, joita käyttävät käytännössä kaikki aikakausilehdet ja nykyään myös monet sanomalehdet. Mainonnan sääntöjen mukaisesti tällaiset tilausartikkelit tulisi merkata tavalla tai toisella mainokseksi tai yhteistyöksi, mutta missä menee raja? Mekin jaamme paljon materiaalia uutisivustoilta, joille yritykset saavat tiedotteensa maksamalla….. jos siis jaamme samaisen tiedotteen omassa mediassa, eikö sekin silloin ole maksettua näkyvyyttä? Ainoa ero vain on, että me emme saa siitä rahaa, vaan se väliporras, joka tuottaa sen asiakkaan itsensä tekemän artikkelin meille nähtäville. Tämä sisältö sitten on kaikilla sanomalehdillä ja muilla medioilla käytettävissä ilman tuota mainosmerkintää….. hmm.

Meiltä asiakas voi tilata itselleen artikkelin heistä kirjoitettuna. Aivan sitä, mitä olemme tehneet omistajatahomme puolelta jo kymmeniä vuosia, kirjoitamme asiakkaasta, koska he eivät itse tykkää kirjoittaa ja saamme siitä maksun. Nykyään olemme vain vieneet palvelumme askeleen eteenpäin ja luoneet sivustoja, joilla voimme itse myös julkaista tuon sisällön, vaikka asiakas itsekin voi ja jakaa sen edelleen. Jakajasta riippuen teksti jaetaan sellaisenaan tai parhaissa tapauksissa jakaja vielä kysyy lisä- ja tarkentavia kysymyksiä ja tekee tiedotteestaan omansa, uuden artikkelin. Lehtimaailmassa näitä artikkeleita kutsutaan buffeiksi, lyhyiksi artikkeleiksi, jotka eivät ole suoranaisesti uutisia, vaan pieniä mainostekstejä jostain tulevasta – ja ne ilmestyvät ilmaiseksi. Hyvä buffi on sellainen, johon toimittaja pystyy kätevästi lisäämään oman osansa ja näin muokkaamaan siitä omaan julkaisuunsa soveltuvan. Buffin käyttö sellaisenaan on myös aivan tavallista, mutta parhaimmillaan ne toimivat muokattuina.

Tilausartikkeli maksaa x euroa. Hinta riippuu artikkelin pituudesta, pitääkö käydä kuvaamassa, käytetäänkö kuvapankkien vai asiakaan kuvia ja minkälaista yleisöä tekstillä haetaan. Nykyään meillä on yli 30 omaa teemasivustoa, jonka lisäksi kirjoitamme artikkeleita myös muille sivustoille. Olemme tarkkoja, että emme valehtele emmekä siis luo väärää informaatiota tai valeuutisia, me kerromme vain omin sanoin asiakkaamme tuotteista, palveluista, sivustoista tavalla, joka toivottavasti kiinnostaa lukijaa ja saa aikaan sen, että lukija käväisee asiakkaamme sivulla. Se, että tilaaja lukija sitten jotain asiakkaaltamme, ei ole enää meidän asiamme, koska useimmiten emme ole muuten asiakkaamme myynnissä mukana. Jos teistä ei ole koskaan tehty tällaista teemoitettua artikkelia, kysy tarjousta – hinnat vaihtelevat alkaen 100 eurosta tuonne noin 800 euroon – eli kyseessä ei ole mikään suuren suuri panostus, mutta tulos voi yllättää positiivisesti nopeastikin.

Kysy ihmeessä lisää.